تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۱
دلیل گرانی آجیل شب عید+قیمت انواع آجیل

بازار خشکبار ایران در قبضه خارجی‌ها

در چند سال گذشته واردات بی‌رویه انواع آجیل و خشکبار به کشور سبب شده تا قطب‌های تولید این محصولات در کشور از بین رود.
بازار خشکبار ایران در قبضه خارجی‌ها
به گزارش حدیدنیوز به نقل از اقتصاد پرس، در چند سال گذشته و با توجه به سیاست‌های نادرست مبنی بر واردات بی‌رویه شاهد از بین رفتن مزارع و زمین‌های زیر کشت انواع خشکبار در کشور بوده‌ایم؛ به طوری که به این دلیل صنعت کاشت و تولید بادام زمینی که در شمال کشور و به ویژه آستانه اشرفیه متمرکز بود، در سایه بی‌توجهی‌ها از بین رفته و دیگر نشانی از آن باقی نمانده است. در عین حال، بازار بادام هندی هم در قبضه بادام‌های خارجی از جمله آمریکایی قرار گرفته است.
رییس اتحادیه خشکبار کشور در این باره به خبرنگار اقتصادپرس اظهار داشت: متاسفانه در چند سال اخیر واردات بی‌رویه به ویژه از طریق مبادی رسمی و قانوین سبب لطمات جبران‌ناپذیر به این صنعت شده است.
علیرضا ارزانی ممقانی گفت: براساس واردات بی‌رویه شاهد از بین رفتن مراکز عمده تولید خشکبار و آجیل در کشور هستیم و این مساله سبب شده تا برای تامین برخی از این اقلام به طور ۱۰۰درصد به واردات وابسته باشیم. این در حالی است که در گذشته حداکثر ۱۰تا ۲۰درصد ازنیازداخلی از طریق واردات تامین می‌شد.
وی تاکید کرد: اکنون ۹۰درصد بادام زمینی، تخمه کدو مرمری، آفتاب‌گردان و بادام هندی مورد نیاز کشور از طریق واردات قانونی تامین می‌شود.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار بیان کرد: اتحادیه کشوری در ۸ سال گذشته بارها انتقاد خود را از واردات بی‌رویه خشکبار و آجیل اعلام کردیم، اما این مشکل حل نشده است.
ارزانی خاطر نشان کرد: آجیل و خشکبار ۵ درصد کل صادرات را به خود اختصاص می‌دهد و در صدر جدول صادراتی کشور قرار دارد.
وی ادامه داد: صنعت کشور بیشترین اشتغالزایی را دارد و حلقه تکمیلی بخش کشاورزی، آجیل و خشکبار است.
رییس اتحادیه خشکبار کشور درباره میزان مصرف داخلی خشکبار گفت: هر سال حدود ۲۰۰هزار تن پسته تولید می‌شود که ۴۰هزار تن مصرف داخلی است و ۱۶۰هزار تن صادرات داریم که می‌توان این روند را به تمام اقلام آجیل و خشکبار نیز تعمیم داد.
وی خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر ۲۰تا ۳۰درصد حجم تولید نهایی متعلق به مصرف داخلی بوده و بقیه صادر می‌شود.
ارزانی تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد، به‌طور قطع شاهد ضعیف شدن روز به روز این صنعت درآمدزا خواهیم بود و دور از تصور نیست که در آینده‌ای نزدیک شاهد از بین رفتن کشاورزی و وابستگی ۱۰۰درصدی به اقتصاد مبتنی بر نفت باشیم.
وی تاکید کرد: وضعیت فعلی واردات، ریشه مزارع خشکبار کشور را خشک کرده و از بین برده است.
به گفته رییس اتحادیه خشکبار کشور، در ۴سال گذشته واردات بر روی تخمه آفتابگردان تمرکز کرده است؛ به طوری که اکنون شاهد واردات این نوع از خشکبار با ۴درصد عوارض گمرکی با استفاده از ارز ۲۵۵۰ تومان هستیم که در اصل باید گفت دولت در حال دادن یارانه به کشاورزان چینی، کانادایی، آذربایجانی و... است.
ارزانی با اشاره به قاچاق در کنار واردات قانونی توضیح داد: با وجودی که ایران بزرگترین صادر کننده خشکبار جهان است، اما در مقابل برخی از اقلام مانند بادام، گردو، فندوق از سایر کشورها به طو ر قاچاق وارد بازار ایران می‌شود.
وی ادامه داد: گردو از شیلی و اوکراین، مغز بادام درختی از آمریکا، استرالیا و آمریکای‌جنوبی، فندوق از ترکیه و گرجستان و... به کشور قاچاق می‌شود.
ارزانی گفت: امسال به دلیل کاهش تولید، صددرصد گردو و بادام در داخل کشور مصرف و برای تامین نیاز مجبور به واردات شدیم.
وی درباره قیمت فعلی انواع آجیل و خشکبار در کشور در واحدهای صنفی گفت: محصولات ما بسیار متنوع است و برای همین میانگین قیمت در نظر می‌گیریم که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ پسته فندوقی ۳۳ تا ۴۲ هزار تومان، پسته احمدآقایی ۳۵ تا ۴۵ و در بعضی از فروشگاه‌ها تا ۴۸ هزار تومان، پسته اکبری ۴۰تا ۵۰هزار تومان، فندوق ۱۸تا ۲۴هزار تومان، مغز بادام درختی ۳۸تا ۵۰هزار تومان، تخم کدو گوشتی ۱۸تا ۲۴هزار تومان، تخم کدو ریز ۱۹ تا ۲۵هزار تومان، بادام زمینی وارداتی ۶۵۰۰تا ۱۰هزار تومان، بادام زمینی سایز درشت ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان، کشمش سبز ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان، کشمش پلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان، بادام مرقی ۳۰ تا ۳۸ هزار تومان، نخودچی دو آتیشه ۸ تا ۹۵۰۰ تومان، نخودچی گل ممتاز ۸ تا ۹ هزار تومان و تخمه ژاپنی از ۱۵ تا ۲۲ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.
ارزانی همچنین با اشاره به وادرات کالاهای قاچاق در طول سال گفت: گردو، بادام درختی و بادام هندی از جمله خشکبارهایی بوده که به صورت قاچاق از جنوب کشور و شهر شیراز وارد می‌شود.
وی درپاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش قیمت‌ها در روزهای نزدیک به پایان سال وجود دارد، توضیح داد: به لحاظ فرهنگ حاکم بر کشور معمولا شاهد هجوم برای خرید هستیم و این مساله موجب بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا می‌شود در نتیجه قیمت‌ها حبابی می‌شوند .
وی ادامه داد: افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵درصد طبیعی است، اما هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، حباب قیمت‌ها بزرگ‌تر شده و در بعضی اجناس به بیش از۳۰ تا ۴۰درصد نیز می‌رسد.
http://hadidnews.com/vdcguy9x.ak97q4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما