تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۸
قیمت سکه رکورد سه ماه اخیر را شکست

صعود سررسید بهمن به بالای ۹۰۰ هزار تومان

بالاخره تاثیر حضور اولین زن در مسند ریاست بانک مرکزی آمریکا، در بازار طلا مشاهده شد.
صعود سررسید بهمن به بالای ۹۰۰ هزار تومان
به گزارش حدیدنیوز، روزی که فعالان این بازار در انتظار شنیدن صحبت‌های جانت یلن پیرامون سیاست‌های آتی فدرال رزرو بودند، شاهد افزایش بهای طلا به بیش از ۱۲۹۰ دلار بودیم؛ رقمی که در سه ماه اخیر بی سابقه بوده است.

اظهارات روز سه‌شنبه وی مبنی بر ادامه اجرای سیاست‌های محرک پولی تا بهبود وضعیت بازار کار و اشتغال و حمایت از رشد و رونق اقتصادی قیمت طلا را با رشد چشمگیری روبه‌رو کرد. 

یلن در نخستین سخنرانی خود در کمیته خدمات مالی کنگره این کشور گفت از اینکه انتظارات وی در مورد آهنگ تغییرات نرخ ‏اشتغال در ماه دسامبر و ژانویه به وقوع نپیوسته، تعجب کرده است. البته وی عنوان کرد که آمارها آن اندازه ضعیف نبود که ‏فدرال رزرو را مجبور به توقف کاهش مبلغ سیاست‌های پولی کند. پس از اینکه این آمارها منتشر شد بسیاری از اظهارنظرها حاکی این بود که وضعیت بد آب و هوا موجب اعلام آمارهای ضعیف بوده است؛ اما رئیس جدید فدرال رزرو در ادامه این سخنرانی اعلام کرد که با تحلیل گزارش اشتغال ماه ژانویه، بازار نباید به سرعت به این نتیجه برسد که وضعیت آب و ‏هوا دلیل پایین‌ بودن آمار نسبت به سطح انتظارات است.
هرچند این سخنرانی مهم توانست بازارهای جهانی طلا را هیجان زده کند اما تاثیر آن کوتاه مدت خواهد بود. در حالی که بهای طلا در پایان معاملات روز سه‌شنبه، ۲۴ دلار بیشتر از بهای ثبت شده در پایان کار بازار نیویورک در روز جمعه ۱۸ بهمن بود، روز گذشته از همان آغاز دادوستدها در این بازار، تغییرات قیمتی فلز زرد، زیر محدوده ۱۲۹۱ دلار صورت می‌گرفت. در این روز قیمت طلا بین ۱۲۸۴ تا ۱۲۹۳ دلار نوسان می‌کرد.
از عوامل مهم دیگری که بر افزایش بهای جهانی طلا تاثیر گذاشت، خبر ناپدید شدن ۵۰۰ تن طلا در چین بود. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در این کشور بر مبنای میزان تولید، واردات و مصرف طلا، به نظر می‌رسد بانک مرکزی این کشور ۵۰۰ تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده است. صندوق اسپایدر که در رده ده صندوق برتر جهان در میزان ذخایر طلا قرار دارد، در مجموع ۸۰۰ تن ذخیره طلا دارد و به این ترتیب رقم ۵۰۰ تن طلای مفقود شده عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد. چین در سال ۲۰۰۹ و یک سال بعد از آغار بحران اقتصادی در آمریکا، زمانی که میانگین بهای طلا ۱۲۰۰ دلار بود، آخرین خرید خود را صورت داده بود. پس از آن مقامات این کشور اعلام کردند که منابع مالی کافی برای خرید طلا را ندارند، اما به نظر می‌رسد قیمت پایین این فلز جذاب‌تر از آن بوده که دست از خرید بکشند. این مساله موجب هراس سرمایه‌گذاران طلا در بازارهای غربی شده، چراکه به نظر می‌رسد حجم قابل توجهی طلا از بازارهای غربی به شرق منتقل شده است.
به این ترتیب طلای جهانی در نقطه حساسی به سر می‌برد و به گفته تحلیلگران تکنیکال، اولین هدف بعدی طلا برای صعود، ۱۳۰۵ دلار است و اگر موفق به شکست این سطح مقاومتی شود، مقصد بعدی ۱۳۶۵ دلار خواهد بود که در این صورت می‌توان برای طولانی مدت، روند کاهشی طلا را تمام شده دانست. اتفاق مهم دیگری که روز سه‌شنبه رخ داد این بود که بازار طلا خود را با بازار سهام آمریکا همراه کرد. به این ترتیب که بر خلاف روال همیشگی که صعود یکی از این بازارها به معنی نزول دیگری بود، در این روز هم بازار طلا و هم سهام به میزان ۵/۱ درصد بالا رفتند. به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار طلا به این ترتیب فلز زرد نشان داد که تمایل دارد مسیر خود را از بازارهای سهام جدا کند.
در این سوی مرزها اما همان‌طور که پیش بینی می‌شد، سکه‌های نقدی و آتی به تحرکات جهانی طلا، واکنشی در جهت افزایش بها نشان دادند. روز گذشته با آغاز به کار بازار آتی سکه، بر سررسیدهای نزدیک تا دور این بازار بین ۹ تا ۱۳ هزار تومان افزوده شد. سکه نقدی هم در این روز به صعودی که از روز سه‌شنبه آغاز کرده بود ادامه داد تا پس از گذشت سه ماه دوباره رقم ۹۰۸ هزار تومان را ثبت کند - یعنی ۲۴ هزار تومان افزایش تا ساعت هفده دیروز قیمت به نسبت روز دوشنبه - به این ترتیب سکه تمام بهار آزادی توانست کمی از حباب منفی خود را جبران کند.
روز گذشته تمام سکه‌های آتی بیش از یک درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب دو سر رسید نزدیک این بازار هم توانستند قیمت‌های بالای ۹۰۰‌هزار تومان را ثبت کنند.
با وجود اینکه نوسانات روز گذشته طلای جهانی- تا بعدازظهر به وقت تهران- در محدوده کمتر از بهای پایان معاملات سه‌شنبه صورت می‌گرفت، به تدریج بر شدت افزایش قیمت سکه‌های آتی و نقدی افزوده شد به طوری که سررسیدهای آتی بین ۱۷ تا ۲۲ هزار تومان صعود کردند. به این ترتیب بالاخره قیمت سکه بهمن آتی هم پس از ماه‌ها به ۹۰۰ هزار تومان بازگشت. سکه نقدی هم در همان زمان ۹۰۸ هزار تومان معامله می‌شد. 






http://hadidnews.com/vdcgtn9x.ak9774prra.html
منبع : دنیای اقتصاد
نام شما
آدرس ايميل شما