تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۱
سیف در جمع مدیران عامل بانک‌ها:

بانک‌ها از چرخه رقابت ناسالم خارج شوند

سیف در نشست با مدیران عامل بانک‌ها با اشاره به روند صحیح تحولات اقتصادی با تاکید بر اینکه پارامتر‌های اصلی اقتصاد در حال کنترل است، اشاره نمود.
بانک‌ها از چرخه رقابت ناسالم خارج شوند
به گزارش حدیدنیوز، سیف در نشست مورخ ۸-۹-۹۳ با مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها با اشاره به روند صحیح تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر و تاکید بر اینکه پارامتر‌های اصلی اقتصاد در حال کنترل است، اشاره نمود که در صحنه اجرا نیز باید واقعیات و شاخص‌ها و پارامترهای اقتصادی ملاک عمل کلیه فعالین اقتصادی از جمله بانکها باشد.


وی گفت: بانک‌ها باید خود را در این مسیر متعهد دانسته و با خارج شدن از چرخه ناسالم رقابت از اصول حرفه‌ای تبعیت کنند.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ولی‌اله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در جمع مدیران عامل بانک‌ها با اشاره به اینکه در ارقام آبان ماه، تورم متوسط به ۱۸.۲ رسیده و پیش‌بینی‌های قبلی در حال تحقق است، افزود: با ادامه روند فعلی، در پایان امسال رقم تورم به کمتر از ۱۷ درصد خواهد رسید.
سیف تمرکز فعالیت‌های بانک مرکزی را در حال حاضر معطوف بر سال ۹۴ دانست و عنوان داشت: ما بر اساس اهدافی که برای رشد داریم، خود را متعهد می‌دانیم تورم را با برنامه‌ای دقیق، به کمتر از سال ۹۳ برسانیم که یکی از مهمترین فاکتور‌ها در این زمینه، نرخ سود بانکی است.وی یکی از نکات مهم در این زمینه را تبعیت نرخ‌های سود بانکی از نرخ تورم معرفی کرد و اظهار داشت:‌ در شرایطی که ما به دنبال تورم تک نرخی هستیم و نرخ تورم در مسیر نزولی قرار دارد، برخی از بانک‌ها، بر سر نرخ سود رقابت گذاشته‌اند و در تلاش برای جذب منابع بیشتر، نرخ‌های بالاتری را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند و افراط در این زمینه می‌تواند در آینده هم برای رشد اقتصادی و هم برای تورم مضر باشد.
رئیس‌کل بانک مرکزی با توصیه به بانک‌ها برای نظارت بر عملکرد واحدهای خود و حل معضلات بازار بانکی تصریح کرد:‌ نباید بانک مرکزی مجبور شود در این قبیل مسائل ورود نموده و مثل گذشته نرخ‌های تکلیفی را به بانک‌ها تحمیل کند. برخی از مدیران عامل بانک‌ها از ما درخواست می‌نمایند نرخ سود را دستوری کنید، اما ما در حال حاضر این رویکرد را دنبال نمی‌کنیم؛ چرا که این رویکرد بدترین حالت ممکن است و رقابت در بازار بانکی را مخدوش می کند.
بر اساس یک طرح آماری که توسط بانک مرکزی اجرا گردید، بانک‌ها بعضاً از سقف‌های تعیین شده برای نرخ سود سپرده بانکی انحرافاتی داشتند. انتقادات در این زمینه زیاد است و حتی افکار عمومی جامعه نیز خواهان رعایت نظم و انضابط از سوی بانکهاست.رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر مقوله ریسک در سرمایه‌گذاری بانک‌ها عنوان کرد: بانکی که نرخ ۲۸ درصدی را به مشتری پیشنهاد می‌‌دهد، معلوم است که وارد یک سرمایه‌گذاری پر ریسک و غیر معمول شده و این موضوع احتمال عدم بازگشت منابع به بانک‌ را افزایش می‌دهد.
در شرایط التهاب بازار، مدیریت ریسک و رقابت سالم بهترین راه حل برای برون رفت و گذر از شرایط بحرانی به حساب می‌آید.وی نگاه جامع نگر و چند جانبه را به موضوعات، مهم دانست و افزود:‌ کاهش نسبت سپرده‌های قانونی که از سوی برخی بانک‌ها مطالبه می‌شود، بدون توجه به آثار و نتایج منفی آن بر سایر متغیر‌های اقتصادی مطرح می‌گردد.رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: باید بر اساس اصول صحیح و آزموده شده حرکت کنیم.
دولت مصمم است تورم را کنترل کند و شبکه بانکی نباید با بی‌مبالاتی و عدم توجه به نقش و جایگاه خود در اقتصاد، مانع دستیابی به تحقق این هدف شود.سیف با تاکید بر اهمیت مدیریت منابع و مصارف و نقش مدیران عامل بانکها در انضباط‌ بخشی به آن گفت: بانک‌ها نباید به اتکای منابع بانک مرکزی، زیر بار تسهیلات تکلیفی بروند و بهتر است در پذیرش این‌گونه تعهدات به منابع و مقدورات خود توجه داشته باشند.
باید توجه داشت درخصوص پرداخت‌ تسهیلاتی که در اولویت دولت قرار گیرند، دولت نیز مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات پرداختی تکلیفی شده است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به فرهنگ غلط جا افتاده در شبکه بانکی مبنی بر در نظر گرفتن رشد سپرده به عنوان معیار کارایی، گفت: این تصور غلط، موجب انجام هر اقدامی برای جذب سپرده می‌شود و رقابت ناسالمی در بین بانک‌ها ایجاد می‌کند که با اصول مسلم بانکداری حرفه‌ای همخوانی ندارد؛ برای رقابت‌ باید خط قرمزها را رعایت کرد. بانک‌داری فقط سپرده‌پذیری نیست و اساس رقابت باید بر مبنای اصول حرفه‌ای و با رعایت الزامات کنترل ریسک‌ استوار باشد. http://hadidnews.com/vdcgt39w.ak9qw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما