تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۴
قیمت‌ انواع لبنیات سنتی

گسترش ماست‌بندی‌ها تهدید یا فرصت؟

تعدادی از این واحدها تحت عنوان یک برند خاص دایر شده و در مناطق مختلف شهر شعبه‌های مختلفی دایر کرده‌اند.
گسترش ماست‌بندی‌ها تهدید یا فرصت؟
در چند سال گذشته با وجود فعالیت شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده لبنیات هم‌چون ماست، شیر، پنیر، خامه و امثال آنها ولی مشاهده می‌شود که واحد‌های عرضه کننده لبنیات یا همان به اصطلاح ماست‌بندی‌ها در سطح شهرها روز به روز در حال گسترش است. حتی در برخی موارد تعدادی از این واحدها تحت عنوان یک برند خاص دایر شده و در مناطق مختلف شهر شعبه‌های مختلفی دایر کرده‌اند.

به گزارش حدیدنیوز، عامل اصلی گسترش این واحدها به طور حتم استقبال مردم از محصولات آنهاست. به گفته بسیاری از خریداران، سلامت مواد غذایی یکی از مهمترین دلایل رویکرد آنان به محصولات لبنیاتی‌هاست. این در حالی است که محصولات عرضه شده در این واحدها غیربسته‌بندی بوده و هیچ‌گونه نشان استاندارد هم روی آنها وجود ندارد.

به عنوان نمونه در بسیاری از موارد با توجه به مواد مصرفی درج شده روی اقلام لبنیات کارخانه‌ای به ویژه ماست، خاصیت اصلی محصول که در زمان خرابی ترش می‌شود از بین رفته و در زمان خرابی مزه‌ای تلخ به خود می‌گیرد. از سوی دیگر نشاسته، شیرخشک و مواد نگهدارنده باعث تغییر طعم ماست می‌شود. به گفته‌ی کارشناسان حوزه لبنی، به همین منظور شرکت‌ها در روشی تازه ماست را همراه با میوه یا انواع سبزی‌ها مخلوط می‌کنند تا طعم و ایرادات ناشی از افزودن مواد نگهدارنده در ماست از بین برود.

در این رابطه رییس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران به ایسنا گفت: این واحدها شیر را به صورت فله درون تانکر‌های دو جداره سردخانه‌ای از گاوداری‌هایی که زیر نظر سازمان دامپزشکی فعالیت می‌کنند، خریداری می‌کنند. 

علی رجبی اظهار کرد: تمام بار میکروبی و چربی شیر در این تانکرها سنجیده می‌شود و وزارت بهداشت مانعی بر دادو‌ستد این چنینی ایجاد نکرده است.

او در رابطه با قیمت شیر فله دامداری و گاو‌داری‌ها بیان کرد: قیمت هر کیلو شیر بسته به بار میکروبی و چربی آن از ۱۳۵۰ تا ۱۷۰۰ تومان متغیر است. هرچه بار میکروبی کمتر و چربی آن بیشتر باشد، قیمت شیر بیشتر می‌شود.

رجبی خاطرنشان کرد: شیر گاو جرسی که به گاو زرد معروف است قیمت بیشتری دارد زیرا این شیر تنه محکم و سفید‌تری به ماست می‌دهد.

او در رابطه با مراحل دریافت جواز واحدهای لبنیاتی گفت: اگر تمام مدارک برای دریافت جواز کسب مورد تایید باشد، فرد به بهداشت محیط معرفی می‌شود تا تایید نهایی را دریافت کند و جواز صادر شود.

به گفته وی متراژ مورد نیاز برای تولید لبنیات بیش از ۲۵ متر و برای فروشگاه بیش از ۱۵ متر است.

در همین راستا رییس بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز اظهار می‌کند که ماهیت کمیتی محصولات عرضه شده در واحدهای لبنیاتی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، ماهیت صنفی توسط اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی و ماهیت کیفیت که از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است توسط سازمان غذ‌ا و‌ دارو وزارت بهداشت بازرسی و کنترل می شود.

به گفته مجتبی فراهانی قیمت‌گذاری، کم‌فروشی و گران فروشی واحدهای صنفی لبنیاتی که در چند سال اخیر در سطح شهر بسیار زیاد شده‌اند توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و بازرسی اتاق اصناف کنترل می‌شود.

وی تاکید می‌کند که نگرانی اصلی در رابطه با کیفیت محصولات عرضه شده است زیرا ارتباط مستقیم با سلامت مردم و مصرف‌کنندگان دارد. البته چون بازرسی و کنترل کیفیت این محصولات به طور کامل زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش است ما نمی‌توانیم وارد این مبحث شویم.

نرخ محصولات لبنی عرضه شده در واحدهای صنفی لبنیات تهران به شرح زیر است: 

نرخ واحدهای ممتاز تهران 


نرخ واحدهای صنفی درجه یک 



نرخ واحدهای صنفی درجه دو 

http://hadidnews.com/vdcgqz9x.ak9734prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما