تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۹
پخش تیزر فیلم های در حال اکران از شبکه های ماهواره ای، با ورود جدی قوه قضائیه ابعاد جدیدی به خود گرفته و از آنسو نیز مدیران آن شبکه ها دامنه پخش تیزرها را گسترده تر کردند.
پخش تیزر فیلم‌ها از ماهواره ابعاد جدید گرفت/ ورود جدی قوه قضائیه
به گزارش حدید نیوز؛ در حالی که مدت هاست مساله پخش تیزر فیلم های ایرانی در حال اکران در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان از موضوعات مطرح در سینما و رسانه ها است ولی با ورود جدی قوه قضائیه به این مساله و احضار چندباره تهیه کنندگان تعدادی از فیلم ها که تیزر آنها به طور مداوم از یکی از این شبکه ها پخش می شد، موضوع وارد فاز جدی تر شد.

صبح امروز ۱۹ خرداد با اعلام خبر توقیف فیلم «آااادت نمی کنیم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان مساله شکل جدیدی به خود گرفت و در پیگیری ها مشخص شد قوه قضائیه در نامه ای اعلام کرده که در صورت پخش تیزر فیلم های ایرانی از شبکه های ماهواره ای این آثار توقیف می شوند ولی صاحبان آثار سینمایی تاکید دارند که آنها از شبکه های ماهواره ای نخواسته اند تیزر فیلم هایشان را پخش کنند و این شبکه ها با استفاده از تیزرهای موجود در اینترنت که بعضا در رسانه های رسمی کشور هم منتشر شده اند، اقدام به پخش تیزرها می کنند و هیچ توافقی بین طرف ایرانی و مدیران آن شبکه ها صورت نگرفته است؛ توضیحی که گویا قوه قضائیه را قانع نکرده است.

البته چند ماه پیش که یک شبکه ماهواره ای برای اولین بار اعلام کرد محصولات فرهنگی ایرانی را تبلیغ می کند در آن برنامه تاکید شد که تبلیغ محصولات فرهنگی ایرانی به طور رایگان خواهد بود و این خود مساله ای است که صاحبان فیلم ها هم بدان اشاره می کنند و می گویند اساسا نیازی به ارتباط آنها با شبکه مذکور نیست و آنها راسا به اسم حمایت از محصولات فرهنگی اقدام به پخش این تیزرها می کنند و هیچ مبادله مالی در این میان صورت نمی گیرد.

ولی با وجود طرح این موضوعات قوه قضائیه با بررسی شواهد و مدارک به این نتیجه رسیده است که باید برخورد جدی تری با مساله پخش تیزر فیلم ها از شبکه های ماهواره ای داشته باشد و حتی در صورت لزوم به توقیف فیلم ها نیز اقدام کند و از آنجا که دستور قضایی لازم الاجرا است سازمان سینمایی نیز موظف به پیروی از آن است و تنها امکان رایزنی و ارائه پاره ای از توضیحات از سوی مسئولان این سازمان با دست اندرکاران قوه قضائیه موجود است.

در حالی که سینمای ایران امروز با مساله پخش تیزرها و توقیف یک فیلم دست به گریبان بود، آن شبکه ماهواره ای از عصر همین روز اقدام به پخش تیزر دو فیلم «رسوایی» به کارگردانی مسعود ده نمکی که کم کم باید از اکران خداحافظی کند و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که از امروز اکرانش شروع شده، کرد تا یک بار دیگر مشخص شود دست اندرکاران این شبکه ها نه تنها با سیاست های خود راه را برای سینمای ایران هموار نمی کنند بلکه دشوارتر می کنند.

با پخش این تیزرها بار دیگر این شائبه ایجاد شد که صاحبان این دو فیلم هم درخواستی برای این همکاری داشته اند که در گفتگو با عوامل آنها، بر این موضوع تاکید داشتند که تیزر فیلم هایشان را در اختیار این شبکه نگذاشته اند و علاقه ای هم به پخش تبلیغاتشان از ماهواره ندارند.

قطعا هدف رفتار امروز مدیران شبکه ماهواره ای مذکور ایجاد تنش بیشتر برای سینمای ایران و تمامی فیلم های روی پرده است که با درایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سینماگران کشورمان و همراهی قوه قضائیه این مساله نیز رفع می شود و همچنین به نظر می رسد با رایزنی مسئولان سازمان سینمایی و قوه قضائیه مشکلی که برای فیلم «آااادت نمی کنیم» ایجاد شده نیز به زودی مرتفع خواهد شد.

در کنار همه مسایل و دردسرهای پیش آمده جا دارد بار دیگر این نکته مورد سوال قرار گیرد که رسانه ملی و شهرداری شهرهای مختلف به عنوان نهادهایی که بیشترین نقش و تاثیر را در تبلیغات محصولات فرهنگی دارند چقدر در انجام مسئولیت خود موفق عمل کرده اند؟ و چقدر از مشکلات فعلی به دلیل فقدان همراهی و همدلی این نهادها با تولیدکنندگان محصولات فرهنگی از جمله آثار سینمایی است؟ در صورتی که تبلیغات فیلم ها با بهترین و سهل ترین شرایط و با قیمت های پایین تر در رسانه ملی به ویژه تلویزیون و در بیلبوردهای شهری به نمایش درآید قطعا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود که یک قوه، یک وزارتخانه و همچنین دست اندرکاران سینما و رسانه ها را تا این حد درگیر خود کند.

http://hadidnews.com/vdcgqy9w.ak9wq4prra.html
منبع : مهر
نام شما
آدرس ايميل شما