تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۸
"نیکلاس برنز" معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی در روزنامه "بوستون گلوب".
اوباما باید از فرصت پیش‌آمده برای مذاکره با ایران استفاده کند
معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات پیشِ‌روی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ از دولت اوباما خواست تا با ارائه پیشنهادات جامع و گسترده باب گفت‌وگوهای دوجانبه را پس از ۳۴ سال قطع روابط بین دو کشور بگشاید.

به گزارش حدیدنیوز، "نیکلاس برنز" معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در یادداشتی در روزنامه "بوستون گلوب" با ادعای تمایل روحانی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت دولت اوباما باید از این فرصت به وجود آمده استفاده کند. این دیپلمات سابق آمریکا مدعی شد: حسن روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران با سرعت پیش‌بینی‌شده‌ای علاقه‌ خود را برای مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای در پاییز پیشِ‌رو نشان داده است. مذاکرات آتی می‌تواند اولین تماس گسترده بین واشنگتن و تهران بعد از قطع روابط دیپلماتیک از زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر باشد.

این دیپلمات آمریکایی افزود: حسن روحانی همچنین «محمدجواد ظریف» را برای تصدی پست وزارت خارجه انتخاب کرد. ظریف به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، آمریکا را به‌خوبی می‌شناسد و به‌هنگام مذاکرات تشکیل دولت افغانستان با دیپلمات‌های آمریکایی در ارتباط بود.

به‌نوشته برنز: همچنان درباره تحقق مواضع اصلاح طلبانه روحانی تردید‌های آزار دهنده‌ای وجود دارد. روحانی از وفاداران به جمهوری اسلامی و از حامیان برنامه اتمی ایران است، حتی اگر او درصدد دستیابی به توافقی با ‌آمریکا باشد، احتمالاً از سوی برخی نهادهای ضدآمریکایی تحت فشار قرار گیرد.

این دیپلمات باسابقه آمریکایی افزود: تنها راه آزمودن روحانی از طریق میز مذاکره است و به همین دلیل است که اوباما دقیقاً در لحظه حساس استفاده از این فرصت کمیاب دیپلماتیک قرار دارد. اگر مذاکرات طولانی شود ــ به‌احتمال زیاد تا سال ۲۰۱۴ طول بکشد ــ لازم می‌شود جان کری، وزیر خارجه نقش‌آفرینی فردی خود را با در نظر گرفتن تمام خطرات موجود نشان دهد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه هاروارد ادامه داد: درحالی‌که موضوع برنامه هسته‌ای ایران در کانون مذاکرات آتی قرار دارد، تیم اوباما باید گفت‌وگوهای گسترده‌ای را با ظریف و مقامات ایرانی مورد توجه قرار دهد. آمریکا می‌تواند در مقابل موافقت ایران برای یک آینده بدون برنامه نظامی اتمی چشم‌انداز گسترده‌ای‌ پیشنهاد دهد. واشنگتن می‌تواند در زمینه‌های تجارت، مبادلات مالی و غیره پیشنهادهایی به ایران ارائه کند. چنین رویکرد کلانی خیریه و بخشش محسوب نمی‌شود بلکه برای آمریکا فرصتی ایجاد می‌کند تا مخالفت شدید خود را با رفتار ایران در سوریه و عراق و در مقابل اسراییل نشان دهد.

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا افزود: آمریکا همچنین باید فشارها را بر ایران ادامه دهد. در این زمینه نگرانی‌های اسرائیل نیز وجود دارد، به‌علاوه موضع کنگره برای افزایش فشارها بر ایران از دیگر مشکلات اوباماست. کاخ سفید با تصویب طرح تشدید تحریم‌ها در کنگره مخالف بود و همچنان امیدوار است تا سنا این طرح را یا به تعویق بیندازد یا دست رئیس‌جمهور را برای تعدیل آن باز کند.

اوباما اکنون فرصت پاسخ برابر به پیشنهاد روحانی را دارد تا بتواند پس از ۳۴ سال قطع ارتباط، گفت‌وگو‌ها را آغاز کند. اوباما به‌درستی درک می‌کند: آزمون دیپلماسی، قبل از فکر کردن درباره جنگ با ایران. http://hadidnews.com/vdcgnx9x.ak9tt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما