تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۷
انسیه شاه‌حسینی مطرح کرد:

تغییر مسیر بازیگری حامد کمیلی

انسیه شاه‌حسینی کارگردان "زیباتر از زندگی" که این فیلم را در سکوت خبری ساخته است، با حضور در نشستی سکوت خود را شکست و از روند ساخت این فیلم دفاع مقدسی گفت.
تغییر مسیر بازیگری حامد کمیلی
به گزارش حدیدنیوز، انسیه شاه‌حسینی فیلمساز با حضور در نشستی خبری که به مناسبت تشریح کم و کیف تولید فیلم "زیباتر از زندگی" با حضور سعید سیدزاده تهیه‌کننده و جمع محدودی از خبرنگاران برگزار شد، توضیحاتی درباره این اثر که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور دارد، ارائه داد. 




این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون هیچ توضیحی درباره روند تولید این فیلم به رسانه‌ها داده نشده است؟ گفت: وقتی من یک کاری را شروع می‌کنم درست مانند کودکی بی‌قرار دوست دارم همه جا فریاد کنم اما این‌بار آقای سیدزاده تهیه‌کننده ترجیح داد که چراغ خاموش حرکت کنیم. 




انرژی خود را صرف انجام کار خوب کردیم

سعید سیدزاده تهیه‌کننده در تکمیل چرایی تولید این فیلم در سکوت خبری گفت: عملیاتی که شهید حسین علم الهدی در آن به شهادت رسید عملیات نصر از جمله عملیات‌های ویژه ابتدای جنگ بود و چون موضوع عملیات نصر بود باید با دوستان بسیاری ارتباط برقرار می کردیم تا اعتماد کنند و اطلاعات در اختیارمان قرار دهند.

وی در ادامه افزود: بنابراین با توجه به این مساله و حساسیتی که وجود داشت سعی کردیم با آرامش کار را پیش ببریم. در واقع اگر می خواستیم سپرسازی کنیم در مقابل تیر و ترکش هایی که ممکن بود به سمت ما آید، باید انرژی خود را صرف حاشیه‌ها می‌کردیم در حالیکه ما می‌خواستیم همه انرژی‌مان صرف ساخت کار خوب شود.

به گفته وی، هرگونه اطلاع‌رسانی ممکن بود هنگام ساخت اثر باعث ایجاد سوءتفاهم‌هایی شود.

شاه‌حسینی کارگردان این فیلم سینمایی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ایده اولیه ساخت اثر، گفت: هنگامی که فیلم "شب بخیر فرمانده" را در گرمای مردادماه در بیابان‌های جنوب فیلمبرداری می کردیم، شرایط به گونه ای بود که انصافا نمی‌توانستیم بیرون بمانیم. در آن زمان آقای سیدزاده با یکی از چادرنشین‌های آن منطقه قرارداد بسته بود که گروه ظهرها به آنجا بروند. منتها مکانی که به خانم ها و آقایان حاضر در فیلم داده بودند آنقدر کوچک بود که جا برای ماندن نبود.

وی در ادامه افزود: از همین رو من به اتفاق آقای سیدزاده برای اینکه گروه راحت باشند سعی می‌کردیم آنجا نمانیم و در نتیجه بیرون می زدیم. بهترین مکان برای ما هم مزار شهدا بود. یک روز هنگام گشت و گذار بر مزار شهدا سر مزار حسین علم الهدی رفتم و برای آبرومند درآمدن فیلم "شب بخیر فرمانده" کمک خواستم و عهد کردم که اگر این کار خوب از آب درآید فیلمی از زندگی او بسازم .

به عهد خودم با حسین علم الهدی وفا کردم

شاه حسینی در ادامه افزود: خلاصه اینکه فیلم "شب بخیر فرمانده" در جشنواره کارلو ویواری کشور چک خوب دیده شد و آنقدر استقبال زیاد بود که مسئولان جشنواره از ما خواستند سالن را ترک کنیم که اگر این کار را نمی کردیم مخاطبان حاضر در سالن به تشویق‌های خود ادامه می دادند و نمایش فیلم بعدی به تعویق می افتاد. در هیاهوی تشویق بی امان مردم یاد حسین علم الهدی افتادم و گفتم حسین جان تو به عهدت وفا کردی من هم به عهدم وفا خواهم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بلافاصله پس از برگشت از این فستیوال ساخت فیلم درباره حسین علم الهدی را آغاز کرد؟ گفت: زمانی که از این جشنواره برگشتم شرایط ساخت فیلم پنالتی فراهم بود از همین رو قبل از ساخت فیلم "زیباتر از زندگی" پنالتی را ساختم و بعد به عهدم وفا کردم.

کارگردان فیلم "سب بخیر فرمانده" در ادامه به تجریبات شخصی اش از جنگ پرداخت و گفت: تجربیات شخصی من از جنگ به دورانی برمی گردد که مناطق جنگی آزاد شده بود و پیکره شهدا کشف می شد. من هر زمان که آنجا می رفتم سر و صداهایی را می شنیدم و حس و حال عجیبی به من دست می داد و احساس می کردم بخشی از وجودم را در این مناطق جا گذاشتم. اما هنگام به تصویر کشیدن مبارزه‌های حسین علم الهدی در فیلم "زیبا تر از زندگی" تمام صداهای وهم‌آلودی که می شنیدم به واقعیت پیوست و علم الهدی را با چشم خودم در هویزه دیدم.

۴۵ روز از زندگی شهید را به تصویر کشیدم

وی در ادامه با اشاره به تحقیقاتی که درباره زندگی حسین علم الهدی انجام داده است، گفت: یکی از مشکل ترین بخش های این فیلم تحقیقات بود که سرآغاز این تحقیقات از خانواده حسین علم‌الهدی شروع شد و سراغ فرمانده‌های آن دوران چون محسن رضایی، علی شمخانی رفتم و محمد صادق آهنگران هم در تمام مراحل تحقیق فانوس راه بود.

این کارگردان فیلم‌های دفاع مقدس در ادامه صحبت های خود با اشاره به درام پردازی در "زیباتر از زندگی" گفت: تحقیقاتی که انجام می دادیم بار مستند بالایی داشت ولی نمی‌خواستم صرفا مستندسازی کنم. از سوی دیگر داشته‌های مستند را باید به گونه ای دراماتیزه می کردم که دور از واقع نشود به همین دلیل تصمیم گرفتم ۴۵ روز از زندگی شهید علم الهدی از زمان فرماندهی او در عملیات نصر تا زمان شهادت او را به تصویر می کشیدم.

وی در ادامه افزود: در آن زمان اگر اشتباه نکنم سال ۵۹ بود که علی شمخانی فرمانده سپاه هویزه بود و طبق خاطراتی که بیان می کرد علی رغم میل باطنی اش حضور علم الهدی در عملیات نصر را امضا کرده بود و بارها به علم الهدی گفته بود که نباید بروی و باید همبن جا بمانی و از نهج البلاغه برای رزمنده ها بگویی اما به روایت شمخانی، حسین "جان شیفته‌ای" بود که باید می‌رفت.

کارگردان فیلم سینمایی"شب بخیر فرمانده" در ادامه صحبت های خوب با اشاره به این مطلب که فیلمنامه این فیلم مرجع کاملی است برای تدریس فیلمنامه گفت: فیلمنامه "زیباتر از زندگی" می تواند بهترین مرجع برای تدریس فیلمنامه باشد؛ چراکه در این اثر سینمایی بدون اینکه بخواهم از ۹۰ دقیقه زمان فیلم تخطی کنم و بدون حتی یک فلاش بک نشان دادم که حسین در دوران شاه شکنجه شده و شکنجه گر خود را بخشیده، اشاره کردم که کشاورز بوده و سیره حضرت علی راه زندگی اش بوده و نهج البلاغه درس می داده است. در واقع همه خوبی های حسین و نوع زندگی او را بدون اینکه اشاره مستقیم داشته باشم مطرح کرده ام.

هنگام ساخت این فیلم نگاه بین‌المللی داشتم

وی در ادامه افزود: برای ساخت فیلم، اصل را بر این گذاشتم که تماشاگر کار من جنگ را نمی‌شناسد و اصلا نمی‌داند دفاع مقدس چیست. در واقع هنگام تولید فیلم نگاه بین المللی داشتم؛ چراکه معتقدم هر پدیده ای که با انسان سر و کار دارد اگر خوب دیده و ساخته و پرداخته شود کاربرد جهانی دارد.

شاه حسینی در ادامه افزود: خط دراماتیکی برای ساخت فیلم انتخاب کردم حوادث و ماجراهایی از این شهید را گرفتم که هم به پیش‌برد فیلم کمک می کرد و هم بکر و تازه بود. مثلا حسین علم الهدی به همراه حسن قدوسی که در فیلم هم به او اشاره می‌شود قبل از انقلاب در کلاس‌های درس مقام معظم رهبری شرکت می کردند. از حرف های خانواده این شهید درباره خصوصیات اخلاقی و معرفتی ایشان بهره بردم. فیلمنامه را مدام با خواهر ایشان چک می کردم و کار به جایی رسید که خواهر حسین به من گفت که من دیگر علم الهدی را بهتر از او می شناسم.

کارگردان فیلم سینمایی پنالتی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که چرا حامد کمیلی را برای بازی در نقش شهید علم الهدی انتخاب کرده است؟ گفت: حدود سه سال نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی به طول انجامید و در طول این مدت به بازیگران و چهره های متعددی فکر می کردم اما متاسفانه هیچ کس را پیدا نکردم شبیه به حسین باشد.البته علم الهدی یک برادرزاده دارد که بسیار به او شبیه بود اما بسیار جوان بود.

حامد کمیلی گفت نیاز دارد حسین علم الهدی را بهتر بشناسد

وی در ادامه افزود: برخی از بازیگران حرفه‌ای سینما را نیز در نظر گرفته بودم اما با هیچ یک از آنها به نتیجه نرسیدم و در نهایت وقتی به حامد کمیلی رسیدم و فیلمنامه را خواند گفت که خانم شاه حسینی دست‌های من در برابر فیلمنامه شما بالا است. در نتیجه حامد آمد و عاشقانه کار کرد. حامد کمیلی که هنگام فیلمبرداری حسین صدایش می کردیم با همه وجود کار کرد. یک روز شرایط برای فیلمبرداری سکانس شهادت حسین علم الهدی آماده بود اما از من خواست که فیلمبرداری صحنه شهادت حسین آخرین سکانس باشد چون معتقد بود پس از فیلمبرداری این صحنه دیگر نمی تواند بازی کند.

در ادامه این نشست سعید سیدزاده تهیه کننده افزود: حامد کمیلی به من گفت که فیلمنامه را خوانده است وهیچ چیز نمی‌تواند به این فیلمنامه اضافه کند چون متن کاملی دارد اما گفت که او شخصا مشکل دارد و نیاز دارد بیشتر با شهید حسین علم الهدی آشنا شود و از من خواست که او را سر مزار شهیدعلم الهدی ببرم تا با او صحبت کند و فقط خدا می‌داند بین آنها چه گذشت.

شاه حسینی در پایان این نشست در پاسخ به این پرسش که حضور این فیلم در جشنواره را چطور ارزیابی می‌کند؟ گفت: جشنواره فیلم فجر برای من در درجه اول اهمیت قرار ندارد و صرف حضور و دیده شدن "زیباتر از زندگی" توسط مخاطب سینما برای من حایز اهمیت است. اما امیدوارم بازی حامد کمیلی در این فیلم دیده شود تا شاید با دیده شدن این فیلم توسط هیات داوری مسیر زندگی او در عرصه سینما تغییر کند. http://hadidnews.com/vdcgnq9q.ak9t34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما