تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۶
اظهارات رئیس جمهوری ترکیه که حکومت آلمان نازی را نمونه ای موفق از سیستم ریاست جمهوری عنوان کرده است، واکنش وزارت امور خارجه روسیه را به دنبال داشت.
تمجید از «هیتلر» ماهیت حقیقی «اردوغان» را نشان داد

به گزارش حدید نیوز به نقل از اسپوتنیک، «مارایا زاخاروف» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات ستایش آمیز «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از عملکرد آلمان نازی، در صفحه فیسبوک خود نوشت: به عقیده اردوغان، آلمانِ تحت حکومت «آدولف هیتلر» نمونه یک سیستم ریاست جمهوری کارآمد بود. این اظهار نظر در واقع نشان دهنده ماهیت حقیقی وی است.

اردوغان دیروز جمعه به هنگام بازگشت از سفر ریاض در پاسخ به این سوال که آیا برقراری سیستم ریاست جمهوری و در عین حال حفظ ساختار واحد دولت امکان‌پذیر است، گفت: نمونه‌ای از آن در جهان وجود دارد و اگر به آلمان دوران هیتلر نگاه کنید، می‌توانید آن را ببینید. نمونه‌های بعدی آن هم در کشورهای مختلف وجود دارد.

اگرچه دفتر ریاست جمهوری ترکیه بلافاصله با صدور بیانیه ای به اصلاح سخنان اردوغان پرداخت اما این اظهار نظر نسنجیده کافی بود تا رسانه های جهان را به موضع گیری در برابر وی وادارد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه مدعی است که نباید سخنان اردوغان را به مثابه نظر مثبت او نسبت به دیکتاتور سابق آلمان دانست، با این حال بسیاری از رسانه‌های جهان، اظهارات وی را با تلاش برای تغییر قانون اساسی ترکیه و تبدیل نقش تشریفاتی رئیس‌جمهور به مدیر اجرایی دولت مرتبط دانستند.

http://hadidnews.com/vdcgnn9w.ak9wq4prra.html
منبع : مهر
نام شما
آدرس ايميل شما