تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۳
سایت انگلیسی زبان دیده بان انتخابات ایران

بازی انتخاباتی رسانه سازمان سیا در فضای اقتصادی دولت

احودی نژاد در ۵ مورد دیگری که در سال ۲۰۰۹ قول اصلاحات داده بود، شکست کاملی را به وجود آورد.
بازی انتخاباتی رسانه سازمان سیا در فضای اقتصادی دولت

بررسی ها نشان داده که احمدی نژاد تنها توانست در وعده های خود بر سر پیشرفت های هسته ای موفق باشد و در ۵ مورد دیگری که در سال ۲۰۰۹ قول اصلاحات داده بود، شکست کاملی را به وجود آورد.

به گزارش حدیدنیوز، سایت انگلیسی زبان دیده بان انتخابات ایران Iran Election Watch نوشته است: ارزیابی موضوع ریاست جمهوری در همه نقاط جهان عمدتا کار سختی است. اما زمانی که صحبت از انتخابات ایران می شود باتوجه به ساختار پیچیده ای که در نظام سیاسی این کشور وجود دارد، چنین ارزیابی بسیار چالش برانگیز می شود. 

این سایت که با هدف تاثیر بر انتخابات آتی ایران آغاز بکار کرده است، دوره ریاست جمهوری هشت ساله محمود احمدی نژاد را زیر سوال برده تا به عدم کارایی نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازند و انتخابات بعدی را سرآغاز حکومت "احمدی نژادی دیگر" بنامند. 

سایت دیده بان انتخابات ایران در ادامه گزارش خود نوشته است، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، علی رغم اینکه از اختیارات قابل توجهی در شکل دهی به نظام ملی برخوردار بود، از قدرت کنترل کافی برای احاطه برموضوعات کلان کشوری همچون سیاست خارجه، اقتصاد و نهادهایی مانند دستگاه قضایی و نیروهای مسلح برخوردار نبود. 

مخالفان احمدی نژاد، دوره دوم ریاست جمهوری وی را "شکست" می نامند چراکه مردم ایران هیچگاه به اندازه دوره دوم ریاست جمهوری وی از تنش های مداوم اقتصادی رنج نبردند. در مقابل مدافعان او نیز می گویند رئیس جمهور تلاش می کرد تا نقص های سیستماتیک از جمله چالش های اقتصادی را رفع کند. 

تحلیلگر "دیده بان انتخابات ایران" تاکید می کند: "البته رفع چالش های اقتصادی نیرویی فراتر از آنچه که در توان احمدی نژاد بود را می طلبید." 

برای ارزیابی عملکرد احمدی نژاد می بایستی به بررسی وعده و وعیدهای وی و درصد موفقیتش در تحقق بخشیدن به آنها بپردازیم. بررسی ها نشان داده که احمدی نژاد تنها توانست در وعده های خود بر سر پیشرفت های هسته ای موفق باشد و در ۵ مورد دیگری که در سال ۲۰۰۹ قول اصلاحات داده بود، شکست کاملی را به وجود آورد. 

راهنمایی دیده بان به واجدان شرایط رای دهندگی انتخابات 

در واقع تحقق بخشی به وعده های انتخاباتی قدری کار مشکلی می باشد چراکه تحولات پس از انتخابات نظام حکومتی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین چنانچه رای دهندگان مایلند بدانند وعده های انتخاباتی ۲۰۱۳ تا چه میزان ضمانت اجرایی دارد، بهتر است نگاهی کوتاه به وعده هایی بیاندازند که در انتخابات سال ۲۰۰۹ به عموم مردم ارائه شد. قول ها و عملکرد احمدی نژاد هیچگاه در یک راستا باهم حرکت نکرد. 

نگاهی کوتاه به عمر ریاست جمهوری احمدی نژاد 

احمدی نژاد در شش بخش وعده اصلاحات داد که به اجمال بررسی می کنیم: اصلاحات اقتصادی، برنامه هسته ای، کوچک کردن دولت، مبارزه با مفاسد اقتصادی، ساخت و ساز مسکن، تورم و بیکاری.

اما در توضیح مهم ترین موضوعی که بر زندگی مردم تاثیر بیشتری گذاشت و آن نیز "اصلاحات اقتصادی" می باشد، باید گفت: وی طرحی را اجرا کرد به نام هدفمندی یارانه ها که به گفته خودش "بزرگترین طرح اقتصادی طی ۵۰ سال گذشته" می بود. طی این طرح یارانه دولتی به تدریج از کالای مورد نیاز مردم همچون سوخت، غذا، آب و برق حذف شد و نهایتا دولت را به سرزنش مکرر احمدی نژاد واداشت. توجیه احمدی نژاد این بود که حذف یارانه، پول نقد در دستان مردم خواهد شد اما با سقوط ارزش ریال وافزایش تورم، دولت برای پرداخت یارانه در مضیقه قرار گرفت و در نتیجه مجبور شد برای پرداخت یارانه ها از بانک مرکزی قرض بگیرد. از طرف دیگر، قیمت سوخت و غذا بسیار بالا رفت و زندگی میلیون ها نفر را با مشکلات عدیده اقتصادی روبه رو کرد. 

احمدی نژاد مکررا وعده داد که سیاست های اقتصادی اش "مفاسد" را افشا خواهد کرد و تورم اقتصادی را پایین خواهد آورد. اما نه تنها که تعداد پرونده های مفسدان اقتصادی بیشتر شد، نرخ تورم اقتصادی از ۱۱ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۲۷.۴ در سال ۲۰۱۲ رسید. 

وی همچنین پیشنهادهای بسیاری را در رابطه با رفع معضل بیکاری داشت و قول داد که طی چهارسال دوم، وضعیت را متعادل کند که براین اساس می بایستی سالانه ۲.۵ میلیون شغل ایجاد می کرد اما در این امر نیز موفقیت کاملی نداشت.

http://hadidnews.com/vdcg7u9q.ak9n34prra.html
منبع : رویداد
نام شما
آدرس ايميل شما