تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵
مدیرعامل موسسه جهاد نصر از تولید بیش از شش هزار تن ماهی در قالب اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس های دریایی در دریای خزر و جنوب کشور تا پایان سال جاری خبر داد.
شش هزارتن ماهی درقفس در دریاهای جنوب وشمال کشور تولید می شود
یدالله شمایلی روز پنجشنبه درهمایشی که با حضورشماری از مسوولان شیلات مازندران و مدیران شرکت های وابسته به این موسسه درمحل اجرای طرح پرورش ماهی درقفس شهید قاصدی نوشهر برگزارشد، گفت: درمرحله نخست سعی شده بیش ازدو هزارتن ماهی در ۴۸ قفس در این مناطق آبی کشورپرورش و تولید شود.

وی با اشاره به این که از این تعداد قفس ها، ۳۶ قفس در دریای خزر و بقیه نیز در دریای خلیج فارس نصب خواهد شد، ادامه داد : طبق برنامه باید این قفس ها دراین مدت در پنج تا شش نقطه دریای خزر منطقه مازندران ، سه نقطه هم درسواحل جنوب نصب کنیم .

وی اظهارداشت : براساس قراردادی که به تازگی با کارشناسان ذیربط بسته شده تلاش شده تا به زودی کاربررسی ومطالعاتی با هدف مکان سنجی جهت اجرای این طرح ها به منظور تولید این میزان ماهی دراین دریاها انجام شود.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت که درزمان حاضر تمامی تجهیزات برای پرورش ماهی درقفس از دیگر کشورها بویژه نروژ وارد شده اما تلاش می شود تا درآینده نزدیک دانش این صنعت نوین را درکشور بومی سازی کنیم.

شمایلی بازدید ازمزرعه پرورش ماهی در قفس در نوشهر به عنوان الگو ، تبادل نظریات و تجربیات ،هم اندیشی ، هم افزایی و برنامه ریزی بهتر شرکت کنندگان باهدف آمادگی در اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس در دریاهای کشور درآینده نزدیک را ازمهم ترین اهداف برگزاری این نشست دراین منطقه معرفی کرد.

وی همچنین با اشاره به این که دریاهای خزر و جنوب کشور ظرفیت پرورش مقدار یک میلیون تن ماهی در قالب اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس را دارد ، گفت : این آمار نشان از آن دارد که این میزان ظرفیت با میزان تولید گوشت قرمز درکشور برابری می کند.

شمایلی از دریای خزر و جنوب کشور به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم برای پرورش انواع ماهی یاد کرد و اظهارداشت : با توجه به برخورداری از سه هزار کیلومتر محدوده ساحلی در شمال و جنوب این توان وجود دارد تا بخش عمده ای از مواد غذایی در کشور را دراین پهنه آبی تامین کنیم .

وی با اشاره به این که در برنامه ۱۰ ساله افق ۱۴۰۴ باید مقدار۸۰ هزارتن انواع ماهی ازجمله خاویار ، میگو ، سفید و قزل آلا در دریاهای کشور تولید شود ، گفت که این مهم در سایه حمایت های همه جانبه مسوولان و فراهم کردن زیرساخت ها میسرخواهد بود.

طرح پرورش ماهی در قفس های دریایی شهرستان نوشهر سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال در قالب ۱۶ قفس اجرا شده و جزو نخستین طرح ها در کشور محسوب می شود.

http://hadidnews.com/vdcg779w.ak9x34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما