تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۶
نقش باربی سالها بر روی کیفهای کودکان ایران یک تاز است اما با آغاز سال تحصیلی بسیاری امید دارند که با ممنوعیت نقش این عروسک بر لوازم التحریر امسال پای این محصول غربی به نیکمت مدارس ابتدایی باز نشود تا در این فرصت شخصیتهایی مانند شکرستانیها خود را برای بچه ها شیرین کنند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از مهر، انتظار می رود با برچیده شدن باربی از سفره فرهنگ کشور به زودی شاهد حضور شخصیت های شیرین ایرانی مانند شکرستان ، فتیله ها، عمو پورنگ، کلاه قرمزی و پسر خاله و ...در بازار باشیم و با تبلیغات مناسب از جاده ای که خطر سقوط به دره هجوم محصول بیگانه در آن هست عبور کنیم.



باربی هایی که خاک گرفته اند



تولید کننده کیف مدارس در مشهد اظهار می کند: با ممنوعیت ورود کیف های با نقش باربی به مدارس نمونه های از این کیف که در مغازه ام دارم خاک گرفته است البته این طرح ممنوعیت از سال گذشته قرار بود اجراشود که دیر اعلام شد و تولید کنندگان کیف ها را آماده داشتند اما امسال شاید موفق شویم و این شخصیت دیگر پایش به مدرسه باز نشود.



مهدی یوسفی با ابراز اینکه ایرانی است و از این تصمیم که نقش قهرمانان ایرانی را بر کیف های تولیدی در کارگاهش بزند راضی است می افزاید: به نظر ما فعالان این صنف هم خیلی خوب است که با استفاده از نقش شخصیت های ایرانی برای بچه ها الگوی مناسب ارائه کنیم البته باید بگویم در سالهای قبل به خاطر حضور باربی و شخصیت های ایرانی مثل بن تن و مرد عنکبوتی از شخصیت های مثل عمو پورنگ استقبال نشد.



وی به شخصیت شیرین شکرستانی ها اشاره می کند و می گوید: کیف مدرسه از لوازمی است که فرزندانمان هر روز با آن سرو کار دارند و بارها و بارها آن را می گشایند و تصویرش را در ذهن حک می کنند و خوشایند هیچ ایرانی نیست که فرزندش با این الگوهای نامناسب انس بگیرد.



باربی چگونه متولد شد



کارشناس فرهنگی در خصوص چگونگی تولید عروسک باربی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: این عروسک توسط شخصی به نام روث هندلر آمریکایی طراحی و اولین آن در ژاپن ساخته شد.



علی حسینی توضیح می دهد: این عروسک که به گفته سازندگانش در هر دقیقه سه تای آن به فروش می رسد بوسیله تبلیغات تلویزیونی که داشت توانست علاوه بر فروش گسترده در جهان طرفدار پیدا کند و برروی لباس، کیف و لوازم التحریر ها حک شود و رقیبی نداشته باشد.



ضرورت بازاریابی و تبلیغات برای شخصیت های ایرانی



این کارشناس فرهنگی می گوید: در ایران سالهاست که نسبت به ظهور این عروسک و تاثیرات منفی آن هشدار داده شده بود اما در عمل شخصیت سازی های مناسب و مثبتی برای مقابله با این محصول فرهنگی غرب وارد بازار رقابت نشد.



وی تاکید می کند: اگر انیمشن های باکیفیت مانند شکرستان که با استقبال خوبی در میان کودکان و حتی بزرگترها رو به رو شده به درستی بازاریابی شوند و در اختیار مردم قرار بگیرند بی شک هیچ ایرانی خوش فکری حاضر نخواهد بود ذهن فرزندش را به دست باربی و امثال آن بسپارد.



حسینی می افزاید: خوشبختانه امسال که استفاده ازوسایل و لوازم التحریر با تصویر این عروسک در مدارس جلوگیری شد می توان گفت اولین گام را برداشتیم که اغلب مردم نیز ابراز رضایت می کنند اما باید به خاطر داشت خلا موجود باید به شکل مناسبی پر شود .



عربستان در برابر باربی جبهه گرفت



حسینی یادآور می شود: این تنها ایران نیست که با این پدیده فرهنگی غرب مقابله کرده است بلکه کشورهایی مثل عربستان خیلی زودتر از این چاره اندیشی کردند و از استفاده ابزاری غرب از این عروسک برای ترویج فساد و تهاجم به فرهنگ اسلامی جلوگیری کردند.



وی با تاکید بر اینکه حرکتی که در تولید لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی در کشور انجام گرفته ارزشمند است می افزاید: سبک زندگی اسلامی می تواند در این موارد نیز مصداق پیدا کند.



حسینی تصریح می کند: دانش‌آموزان با بیشترین چیزی که با آن در ارتباطند لوازم‌التحریر است و تاثیر فراوانی بر روح وروان و شیوه نگرش آنها به زندگی می گذارد.



وی توضیح می دهد: چنانچه و قتی یک دختر بچه به باربی دل می بندد هر چه بیشتر در زندگی با او شباهت در خود ایجاد می کند و به مرور هر روزه فرم و شکل این عروسک ، دیری نخواهد پایید که دخترانی با شکل باربی و سپس طرز تفکر باربی در جامعه خواهیم داشت.



بهترین راه ممنوعیت نیست



وی بهترین راه در مقابله با این هدف تنها ممنوعیت نمی داند و می گوید: به طور یقین باید جایگزین های مناسب برای شخصیت های محبوب کودکان مانند باربی، بن تن، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی و انگلی برد پیدا کنیم و آن زمان است می توانیم بگوییم موفق شده ایم.



این کارشناس فرهنگی از فعالان در صنف لوازم التحریر خواست از تولید لوازم با تصویر های ضد ارزش خود داری کنند و از مسئولان در خواست کرد افرادی را که در این هجوم فرهنگی در سنگر فرهنگ ایرانی و اسلامی ایستاده اند حمایت کنند.



امید می رود که با حضور لوازم التحریر های با نقش قهرمانان ملی و مذهبی و الگوهای اسلامی در این مسیر با شتاب بیشتری حرکت کنیم و یادمان نرود که رسانه ها به خصوص رسانه ملی با تولید، ترویج و تبلیغ شخصیت های کارتونی مناسب می تواند راه را برای عبور از این جاده هموار و باربی و امثالش را از میدان رقابت بیرون کنند. http://hadidnews.com/vdcg739x.ak9n34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما