تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۰
هر ساله با فرارسیدن فصول سرد سال، خرید و فروش در بازار خودرو کاهش می‌یابد...
تلاش برای حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو
به دنبال گذشت یک روز از اظهارات وزیر صنعت،معدن و تجارت مدیر عامل ایران خودرو از افزایش قیمت پژو و تندر ۹۰ به دلیل ارزبری بالا خبر داد این در حالی است که وزیر صنعت دیروز گفته بود که با خودروسازان مذاکره شده تا پایان سال قیمت‌های خود را افزایش ندهند.

به گزارش حدیدنیوز به نقل از تهران پرس، به دنبال كاهش تقاضاي ايجاد شده در بازار خودرو، طي ماه‌هاي گذشته شاهد حاكم شدن يك ركود نسبي در اين بخش بوديم به طوري كه فعالين اين بازار شوراي رقابت و ادعاهاي مطرح شده در رابطه با كاهش قيمت را دليل اين وضعيت مي‌دانستند.



حال در شرايطي كه انتظار مي‌رفت كه تا پايان سال جاري قيمت‌ها تغييري نداشته باشدبه دنبال اولين نشست نعمت زاده وزير صنعت،معدن و تجارت در اولين روز‌هاي كاري خود زمزمه آزاد سازي قيمت‌خودرو مطرح شد.



هر چند آن روزها اطلاع رساني كاملي در خصوص جزييان نشست متولي توليد و تجارت با خودروسازان صورت نگرفت اما توليد‌كنندگان نسبت به نتايج اين نشست و رفع مشكلات اين بخش در ماه‌هاي آتي ابراز اميدواري مي‌كردند.



اما روز گذشته وزير صنعت با مطرح كردن اظهاراتي در رابطه با آزاد سازي قيمت خودرو و افزايش برخي از خودرو تا پيش از پايان سال جاري از توافقات صورت گرفته بين اين وزارتخانه و خودروسازان صحه برداشت.



خبر افزايش قيمت خودرو در حالي مطرح شده است هر ساله با فرارسیدن فصول سرد سال، خرید و فروش در بازار خودرو کاهش می‌یابد و در عین حال، با توجه به بالا بودن قیمت خودرو، تمایل کمی بین مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو وجود دارد.



از طرفي بر اساس مصوبه شوراي اقتصاد هر گونه تصميم گيري در خصوص قيمت خودرو بايد در شوراي رقابت صورت گيرد.هرچند كه بر اساس اظهارات مطرح شده ، وزير صنعت سعي بر لغو اين مصوبه دارد تا اينگونه اين وزارتخانه و خودروسازان هر گونه مانع موجود بر سر افزايش قيمت خودرو را از سر راه خود بردارد.



نعمت زاده وزير صنعت كه بر اين باور است كه ديگر امكان كاهش قيمت خودرو وجود ندارد دليل اين امر را تغيير ارز مصرفي خودروسازان از مبادله‌اي به آزاد عنوان مي‌كند.



او مي‌گويد: قیمت خودرو بر مبنای ضوابط سال ۹۰ و ارز مبادله‌ای محاسبه‌ می‌شد و با توجه به اینکه در حال حاضر ارز مبادله‌ای به خودروسازان اختصاص نمی‌یابد اخیرا تولید خودرو بر مبنای ارز بازار صورت می‌گیرد.



وزیر صنعت ادامه داد: ضرب و تقسیم وزارت صنعت و سازمان حمایت نشان می‌دهد که قیمت‌های جاری خودرو کف قیمت است و حتی ممکن است در برخی موارد تغییرات مختصری نیز داشته باشیم.



وی افزود: از خودروسازان خواسته‌ایم تا کمتر سود ببرند و امسال همین قیمت‌های فعلی خودرو را دنبال کنند، هر چند ممکن است در برخی موارد تغییری نیز داشته باشیم



به دنبال گذشت يك روز از اظهارات وزير صنعت،معدن و تجارت مدیر عامل ایران خودرو امروز از افزايش قيمت پژو و تندر ۹۰ به دلیل ارزبری بالا خبر داد اين در حالي است كه وزیر صنعت دیروز گفت با خودروسازان مذاکره شده تا پایان سال قیمت‌های خود را افزایش ندهند.



  هاشم یکه‌زارع در حاشیه مراسم آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای اسلامی اظهار داشت: برخی از خودروها به دلیل ارزبری بالا امکان افزایش قیمت دارند که از آن جمله می‌توان به انواع پژو و تندر ۹۰ اشاره کرد.



وی با تاکید بر اینکه تولیدات ایران خودرو در مهر ماه افزایش داشته است، اظهار داشت: خودروهایی که با قیمت ثابت پیش فروش شده‌اند در زمان تحویل افزایش قیمت نخواهد داشت.



اما نكته قابل تامل اينجاست كه بحث افزايش قيمت خودرو در حالي مطرح شده كه هيچ سخني از افزايش كيفيت توليدات داخلي نمي‌شود و همواره بديهي‌ترين استاندارد‌هاي ضروري در خودرو‌هاي داخلي رعايت نمي‌شود و خودروسازان مدام نسبت از الزاماتي كه در رابطه با استانداردسازي توليدات براي آنها وضع مي‌شود سر باز مي‌زنند كه نمونه نصب دو ايربك در خودرو‌ها يا رعايت استاندارد يورو ۴ است كه چندي پيش رييس سازمان استاندارد نسبت به اين موضوع لب به اعتراض گشود.



حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا شوراي رقابت كه به مانعي در مقابل افزايش قيمت خودرو تبديل شده است از سر راه حاميان افزايش قيمت كنار مي‌رود يا اينكه با حذف اين شورا از قيمت‌گذاري و واگذاري آن به سازمان حمايت زمينه صعودي شدن نرخ‌ها در اين بخش باز هم فراهم مي‌شود. http://hadidnews.com/vdcg3y9x.ak93t4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما