تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۴
بانکداران درحالی عصر دیروز مهمان بانک مرکزی در برج میرداماد بودند که بخاطر عدم رعایت نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار مورد انتقاد رئیس کل بانک مرکزی قرار گرفتند.
گله رئیس کل بانک مرکزی از بانکی‌ها: نرخ سود رقابتی را کنار بگذارید
به گزارش حدیدنیوز، مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی بعدازظهر نخستین روز هفته میهمان ولی الله سیف در طبقه هفدهم برج میرداماد بانک مرکزی بودند.

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه با بانکداران به بیان دستاوردهای ارزی و پولی دولت یازدهم پرداخت و از بانکی‌ها خواست تا دولت و بانک مرکزی را در حفظ دستاوردهای ارزی یاری کنند.

از مهمترین مباحث جلسه بانکی‌ها با بانک مرکزی موضوع نرخ سود بود؛ از آنجایی که نرخ سود مدت‌هاست در نظام بانکی به موضوعی داغ تبدیل شده و بانکداران در نرخ های بالا گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند و در این فضای رقابتی حتی توجهی به توافق نامه یا مهمتر از آن مصوبه شورای پول و اعتبار ندارند، باردیگر این موضوع در بین بانکداران مطرح شد و ولی الله سیف تذکرات جدی درباره رعایت نرخ های سود داد.

کسب اطلاع تسنیم از این جلسه حکایت از آن دارد که رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر به بانکی‌ها تاکید کرده که نرخ های سود مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت کنند و از اعمال سودهای بالا در فضای رقابتی بپرهیزند. البته سیف این را هم گفته که با کاهش نرخ تورم به احتمال قوی نرخ سود کاهش خواهد یافت.

پرونده دریافت کارمزد از کارتخوان های فروشگاهی دیگر موضوع مهم در گردهمایی مدیران عامل بانک‌ها با هیات عامل بانک مرکزی بود، با خبر شدیم که ولی الله سیف به تبلیغات غیر اصولی بانک‌ها در این حوزه واکنش نشان داده و از آنها خواسته است بانک مرکزی را در اجرای این سیاست همراهی کنند.

یکی از مدیران حاضر در جلسه هماهنگی بانک مرکزی با بانک‌ها به خبرنگار تسنیم گفت: در این جلسه مشکلات بانک‌ها مطرح و رهنمودهایی از سوی رئیس کل بانک مرکزی و اعضای هیات عامل این بانک به بانکداران اعلام شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی بر انضباط پولی و همکاری شبکه بانکی در اجرای این سیاست‌ها تاکید کرده است، افزود: همچنین بانک مرکزی از بانک‌ها خواست تا برای کمک به تولید و اجرای سیاست‌های خروج غیرتورمی از رکود نسبت به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اقدام کنند.

این فعال بانکی همچنین گفت: بانک مرکزی در این جلسه به فعالیت منظم شبکه بانکی و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی و بدون مجوز موسسات غیرمتشکل تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش نرخ تورم میانگین انتظار کاهش نرخ سود بانکی مطرح شده است، تصریح کرد: این موضوع در این جلسه هم مطرح شد اما بانکداران به بانک مرکزی تاکید کردند که باید در کنار کاهش نرخ سود فشارهای دیگر بانک‌ها از جمله بالا بودن هزینه های تسهیلات بانک‌ها در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول البته این را هم گفت که رئیس کل بانک مرکزی بر همراهی و همکاری شبکه بانکی و نظام اقتصادی در اجرای سیاست‌ها تاکید کرده و از بانکداران خواسته که اصول، منطق و قاعده ریسک را رعایت کنند.

وی همچنین درباره طرح موضوع دریافت کارمزد از کارتخوان‌های فروشگاهی، تصریح کرد: این اصل پذیرفته است که بانک‌ها باید با کارمزد به فعالیت‌های خود بپردازند، بانک مرکزی پیرو همین موضوع از بانک‌ها خواست که با وحدت رویه همکاری لازم را در اجرای یکپارچه این سیاست انجام دهند.

گفتنی است علاوه بر موارد مذکور در این جلسه، بانک مرکزی بر مدیریت مصارف و منابع و اجرای بانکداری الکترونیک نیز تاکید کرده است. http://hadidnews.com/vdcg339w.ak9qq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما