تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۷
رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

کنترل ۷۰ درصدی فرارهای مالیاتی کشور

رئیس سازمان امور مالیاتی از کنترل ۶۰ تا ۷۰ درصدی فرارهای مالیاتی در کشور با فراهم کردن امکانات و ابزارهای لازم در این زمینه خبر داد.
به گزارش حدیدنیوز، علی عسگری در حاشیه نشست مشترک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با رئیس و مدیرعامل سازمان امور مالیاتی در جمع خبرنگاران درباره میزان فرار مالیاتی در کشور گفت: طبق مطالعاتی که انجام شده 20 تا 25 درصد تولید ناخالص داخلی فرار مالیاتی است.
 
رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: اگر این میزان را به قیمت جاری حساب کنیم، حدود 250 هزار میلیارد تومان و اگر با قیمت ثابت در نظر بگیریم، حدود 530 هزار میلیارد تومان می‌شود. آنچه واقعیت دارد و ظرفیت اقتصاد ما نشان می‌دهد این است که حجم فرار مالیاتی در کشور ما حجم بالایی است و باید با افرادی که از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند به صورت جدی برخورد شود.
 
عسگری در پاسخ به این سوال که آیا با قانون جدید امور مالیاتی که در مجلس شورای اسلامی فرار مالیاتی به صفر می‌رسد، گفت: در مجموع فرار مالیاتی صفر نمی‌شود و در کشورهای توسعه یافته که به همه ابزارهای لازم دسترسی دارند فرار مالیاتی صفر نیست. موضوع این است که بتوانیم این فرار را به حداقل برسانیم. در تلاشیم با ابزارها و امکاناتی که در کشور فراهم کرده و با همکاری سایر قوا فرارهای مالیاتی را 60 تا 70 درصد کنترل کنیم. 
 
وی ادامه داد: البته بخشی از فرارهای مالیاتی مربوط به ترفندهایی است که مودیان می‌زنند و باید تلاش کنیم این ترفندها را شناسایی و با افراد متخلف برخورد کنیم. 
 
رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که تاکنون چه مقدار درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده در سال 93 محقق شده است، گفت: تاکنون از 59 هزار و 300 میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده 96 درصد محقق شده است و پیش‌بینی صورت گرفته برای سال آینده از محل درآمدهای مالیاتی حدود 75 هزار میلیارد تومان است که امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود بتوانیم به این مقدار درآمد دست یابیم.
 
عسگری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا از ال‌سی‌ها نیز مالیات اخذ می‌شود یا خیر، گفت: کسانی در کشور تسهیلات و امکاناتی را برای فعالیت اقتصادی دریافت می‌کنند باید اطلاعات خود را به نظام مالیاتی ارائه دهند البته امروز بخشی از این اطلاعات در دسترس نظام مالیاتی قرار دارد اما موضوع این است که بتوانیم این اطلاعات را نظام‌مند کنیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز از ال‌سی نیز مالیات گرفته می‌شود، گفت: از ال‌سی‌ مالیات گرفته نمی‌شود بلکه ال‌سی برای تشخیص مالیات است. کسی که از بانک وام یا ارز می‌گیرد، باید حجم فعالیت‌اش مشخص باشد بنابراین از ال‌سی به منظور تشخیص درآمد و فعالیت افراد استفاده می‌شود و از آن مالیات گرفته نمی‌شود.
 
رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به افزایش 28 درصدی درآمد مالیاتی در سال آینده اضافه کرد: نرخ مالیات در سال 94 افزایش نخواهد یافت و قرار نیست از کسی که زیان می‌کند مالیات بگیریم بلکه ما از سود مالیات می‌گیریم و کسی که سود کرده باید مالیات بدهد. 
 
عسگری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چرا مالیات از مجموع درآمدها گرفته نمی‌شود، گفت: لازمه این کار داشتن اطلاعات یکپارچه در کشور است و تاکنون نتوانسته‌ایم بستر لازم برای این امر را در کشور ایجاد کنیم، عملاً پیاده کردن مالیات بر مجموعه درآمد، امکانپذیر نیست چرا که در این روش باید درآمد و هزینه‌های شخص به صورت متقن شناسایی شود.
  http://hadidnews.com/vdcfymdm.w6d0eagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما