تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۴
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در کشور وجود دارند، گفت: این ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت به اندازه ۴۴ میلیون دستگاه خودرو آلودگی تولید می‌کنند که بخشی از آنها در تهران هستند.
تردد ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور که به اندازه ۴۴ میلیون خودرو آلودگی تولید می‌کنند
به گزارش حدیدنیوز؛ سعید متصدی پیش از ظهر امروز یکشنبه در نشستی خبری به مناسب روز هوای پاک اظهار کرد: همه ساله 29 دی‌ ماه به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است و امسال نیز روز هوای پاک را با شعار «باهم به سوی هوای پاک» گرامی می‌داریم.

وی افزود: یکی از مهمترین جنبه‌های این شعار با هم بودن و تلاش برای هدف کاهش آلودگی هوا است و  امیدواریم این دشمن سرسخت را مغلوب کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیتهای انجام شده سازمان متبوعش از دی‌ ماه سال گذشته تاکنون خاطرنشان کرد: از 29 دی‌ ماه سال گذشته تا 29 دی‌ امسال، «سال هوای پاک» نام دارد و فعالیتهایی نظیر حذف تولید موتورسیکلت کاربراتوری، اقدامات کوتاه‌مدت در سطح کلانشهرها، توجه به مسئله معاینه فنی خودروها، یکپارچه‌سازی سیستم‌های معاینه فنی در کشور، از رده‌ خارج کردن ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی، جایگزین‌کردن تاکسیهای فرسوده، پایش منابع صنعتی و... به طور کامل انجام گرفته است.

متصدی تصریح کرد: یکی از چالشهای ما طی سال گذشته با صنعت موتورسیکلت‌سازی بود چرا که یکی از تاکیدات سازمان برای کاهش آلودگی هوا، حذف موتورهای کاربراتوری در کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی بود.

وی افزود: خوشبختانه با همکاری وزارت صنعت و همکاری دولت، تولید موتورهای کاربراتوری از اول مهر ماه 94 به طور کامل متوقف شده است و این طرح با وجود موافقان و مخالفان زیاد در کشور اجرایی شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: مصوبه دولت برای جلوگیری از تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و شماره‌گذاری نشدن آنها به طور کامل در کلانشهرها از مهرماه امسال اجرا شده و هیچ تغییری در این مصوبه و اجرای آن انجام نگرفته است.

متصدی  با بیان اینکه 11 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور وجود دارد، گفت: این تعداد موتورسیکلت معادل 44 میلیون دستگاه خودروی شخصی تولید آلودگی می‌کنند که حدود 3.5 میلیون دستگاه از این موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تهران تردد دارند.

وی تصریح کرد:‌ در کشور نزدیک به 18 میلیون خودرو وجود دارد که آلودگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری حتی از آنها هم بیشتر است و راه حل جلوگیری از تولید و شمارگذاری‌ای این موتورسیکلت‌ها می‌تواند کارساز باشد.

متصدی با بیان اینکه دولت یازدهم بیشترین مصوبات را درباره آلودگی هوا داشته است، عنوان کرد: به غیر از مصوبات مستقیمی که به محیط زیست و آلودگی هوا اشاره دارد دو مصوبه اصولی در سال‌های 93 و 95 مورد تاکید قرار گرفته که بخشی از آن به اقدامات کوتاه‌مدت برای کلانشهرها تاکید دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با برشمردن برخی از فعالیتهای کوتاه‌مدت و بلندمدت نسبت به آلودگی هوا اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهمی که مورد بررسی و اجرا قرار گرفت بحث معاینه فنی خودروها بود که توانستیم یکپارچه‌سازی و کنترل خودروها را از طرح سیمفا انجام دهیم.

وی افزود: نزدیک به 440 مرکز معاینه فنی به طرح سیمفا متصل هستند و هر معاینه فنی که انجام می‌شود در قالب این طرح ثبت خواهد شد.

متصدی  به از رده خارج کردن تاکسی‌های فرسوده و ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین مسائل بحث تردد اتوبوسهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است که از رده خارج کردن آنها باید به طور جد انجام گیرد و خوشبختانه این مهم در کلانشهرها با استفاده از تسهیلات اعطایی و سود پایین اجرایی خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با مسئله خروج تاکسی‌های فرسوده نیز گفت: قرار شد در مرحله اولیه که هدفگذاری آن تا مهر ماه سال 95 بود، 90 هزار تاکسی فرسوده در کشور از رده خارج شوند و این مهم تا حدود زیادی انجام شد.

متصدی ادامه داد: از میانگین 90 هزار تعداد خودرو فرسوده تاکنون 67 هزار تاکسی ثبت‌نام کردند که حدود 38 هزار دستگاه آن تحویل داده شده است.

وی تصریح کرد: در تهران نیز خروج 15 هزار تاکسی فرسوده مدنظر بوده که تاکنون 12 هزار و 500 دستگاه به متقاضیان تحویل داده شده است. http://hadidnews.com/vdcfycdm.w6djxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما