تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
پس از برگزاری انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان رهبری در اسفند 94، رئیس دولت پیشاپیش به سراغ تبلیغات ریاست جمهوری دور دوازهم نیز رفته است.
روحانی تبلیغات ریاست جمهوری 96 را کلید زد

به گزارش حدید نیوز؛ حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم که چشم به انتخابات بهار سال 96 دارد، به دنبال سوژه هایی برای تثبت دور دوم ریاست جمهوری خود رفته است. ماجرا زمانی جالب می شود که در سفر استانی به یزد، محمدرضا عارف، سرلیست اصلاح طلبان در تهران در کنار او می نشیند و هر دو به دیار آفتاب کویر می روند. 

محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به نفع روحانی و با توصیه زعمای اصلاح طلب، از رقابت ها کناره گیری کرده بود، پس از نزدیک به دو سال و نیم، دست در دست روحانی، با وی همسفر می شود. شاید این همراهی بی ارتباط با ترکیب مجلس آینده و نگاه عارف به ریاست آن نباشد.

اما در سوی دیگر ماجرا ورود حسن روحانی به موضوعات چالشی دنیای سیاست کشور خبرساز شده است. در طول سال های پس از 88 و اقدامات ضد امنیتی و منافع ملی موسوی و کروبی، دو نامزد معترض نتایج انتخابات 88،  در حصر خانگی قرار گرفتند. رویه ای که برای همگان آشکار است بر اساس مصالح کشور به این گونه رفتار شده است. از همان زمان به بعد حماسه سازی و مظلوم نمایی برای سران فتنه آغاز شد و در تبلیغات اصلاح طلبان برای افکار عمومی از آنها به عنوان قهرمانان ملی یاد شد! امری که به مرور زمان توانسته بر بخش های اندکی از افکار عمومی تاثیرگذار باشد و نوعی حس دلسوزی را نیز به دنبال داشته باشد. اصلاح طلبان و کسانی که می توان از آنها به عنوان کاسبان حصر یاد کرد، با آگاهی از این موضوع، حصر سران فتنه را به پیراهن عثمان تبدیل کرده و در هر بزنگاه سیاسی از جمله انتخابات با علم کردن آن، افکار عمومی را متوجه خود می کنند. 

موضوع حصر در انتخابات ریاست جمهوری 92، یکی از مواردی بود که از کاندیداهای مورد پرسش قرار می گرفت. عارف به عنوان نامزد اصلاح طلبان و روحانی نیز که متمایل به این سمت بود، به این موضوع تمایل نشان داده و پاسخ های سربسته ای نیز می دادند. محمد رضا عارف از امکان رفع حصر سخن گفت و حسن روحانی در یکی از سخنرانی های خود وعده رفع حصر داد.

پس از پیروزی روحانی در انتخابات، حصر سران فتنه، از اولویت های تبلیغاتی دولت خارج شد و به بهانه لزوم ایجاد مقدماتی توجیه می شد. اما این موضوع بار دیگر در آستانه انتخابات اسفند 94 از سوی نامزدهای اصلاح طلب مجلس مجددا پررنگ شد و محمدرضا عارف از اهتمام اصلاح طلبان در مجلس آینده برای پیگیری این موضوع خبر داد. با عبور از انتخابات، اما یکسال سرنوشت ساز دیگری پیش روی دولت یازدهم قرار گرفته است. دولت حسن روحانی در ائتلاف ویژه ای با اصلاح طلبان قرار دارد. روحانی به خوبی واقف است به پایگاه اجتماعی متمایل به اصلاح طلبان و تشکیلات و سازماندهی این جریان نیاز مبرم دارد و برای ادامه دوره دوم خود می بایست نظر آنها را همچنان به خود جلب کند.

 در کنار این مورد، حسن روحانی در آخرین کنفرانس خبری خود با اصحاب رسانه، موضوع ممنوع التصویری  رئیس دولت اصلاحات را با سوال یکی از روزنامه های اصلاح طلب، مورد توجه ویژه قرار داد و از رئیس جمهور سابق، با عنوان "حضرت سید محمد خاتمی یاد" کرد. وی این ممنوعیت را به نوعی شوخی تشبیه کرد و آن را غیرقانونی خواند. این موضع گیری صریح روحانی با توجه به محافظه کاری های همیشگی وی، دور از انتظار بود و مورد استقبال گسترده ای از سوی رسانه های اصلاح طلب و هواداران این جریان قرار گرفت.

حسن روحانی در سفر استانی به یزد در سخنرانی خود بار دیگر به نام رئیس دولت اصلاحات اشاره کرد و به زعم خود، تابوشکنی را در این زمینه استمرار بخشید. رئیس دولت یازدهم و نامزد احتمالی ریاست جمهوری دوازدهم، در حالی وارد فاز جدید بهره گیری از موضوعات خاص شده که به نظر می رسد در جذب پایگاه اجتماعی به سوی گفتمان اعتدال ناموفق بوده و همچنان نیازمند حفظ پشتیبانی پایگاه اجتماعی وابسته به اصلاح طلبان است.

این اظهارات روحانی بدون پاسخ نماند و غلامحسین اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه، در واکنش شدیدی، بار دیگر مصوبات شورای عالی امنیت را به رئیس جمهور یادآور شدند: «این فرموده آقای روحانی که این موضوع را بدون مصوبه و بی اساس خوانده است یا براساس مشغله زیاد است که ایشان یادشان رفته یا اینکه مطلب را جدی نگفته و شوخی گفته است.البته حتی اگر این مصوبه هم نبود دادستانی خودش دستور قضایی داده بود و براساس اختیاراتش این موضوع را به رسانه‌های اعلام کرده و همچنان به قوت خودش باقی است. به احتمال زیاد رئیس جمهوری غفلت داشته و به این موضوع بی‌توجه بوده است زیرا اقدامات دبیرخانه به استناد آن مصوبه ۲۹۸ بوده است.»

در این میان حرکت رو به جلو در موضوعاتی مانند ممنوع التصویری خاتمی و حصر سران فتنه می تواند نگاه امیدوارانه اصلاح طلبان را به تغییر در فضای سیاسی  به نفع این جریان همچنان حفظ کند و آنها نیز در بده بستان سیاسی، پایگاه اجتماعی خود را در سبد رای روحانی همچنان پابرجا نگاه دارند. این رویه زمانی اهمیت پیدا می کند که دولت یازدهم در برآورده کردن وعده های اقتصادی برخلاف شعارها و چشم اندازها که دغدغه اصلی سایر اقشار جامعه می باشد، موفقیت چندانی نداشته و می تواند با طرح موضوعات حاشیه ای و حساسیت زایی، زمین بازی را در زمینه وعده های معیشتی و اقتصادی، عوض کند. 

باید این نکته را در نظر داشت که نوعی تقدس سازی و حماسه سازی درباره رئیس دولت اصلاحات نیز همچون حصر سران فتنه صورت گرفته که بهره گیری از آن در زمان تبلیغات انتخابات می تواند برخی از بخش های جامعه را به سمت خود جلب کند. همانگونه که تعدادی از هنرمندان سینما یک روز پس از اظهارات حسن روحانی درباره ممنوع التصویری، عکس و تصویر رئیس دولت اصلاحات را در پروفایل های شبکه های اجتماعی خود منتشر کرده اند و به نوعی به فراخوان روحانی لبیک گفته اند! از نگاه اصلاح طلبان و حامیان دولت، این هنرمندان می توانند سمپات های مناسبی در زمان انتخابات باشند و با به کارگیری آنها تبلیغات را وارد فضای هنری نیز کرد. 

چنین رفتارهای در حال حاضر و یکسال تا زمان شروع فعالیت های انتخاباتی برای ریاست جمهوری را می توان تبلیغات زودهنگام از سوی حسن روحانی ارزیابی کرد. طرح موضوعات مربوط به سران فتنه و رئیس دولت اصلاحات، نه تنها از اولویت های جاری کشور نیست بلکه دیگر از چنان حساسیت حادی نیز برای تحمیل هزینه به منافع نظام برخوردار نیست و زهر اقدامات خطرناک آنها در سال های اوج فعالیت فتنه، گرفته شده است. اما به نظر می رسد، در اوج حساسیت نگاه داشتن این مقولات توسط اصلاح طلبان و مسئولان دولتی به عنوان یک امتیاز برای بهره گیری از آن در زمان انتخابات از اولویت برخوردار باشد. از سوی دیگر، زیرپا نهادن مصوبات قانونی از سوی مسئولان دولتی می تواند بدعت خطرناکی در تفسیر به رای قوانین یا پشت پا زدن به آن باشد

http://hadidnews.com/vdcfxedm.w6dmmagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما