تاریخ انتشار :شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۸
مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت ۸۶۰ هزار فقره وام ازدواج در هشت ماه ابتدایی امسال خبر داد.
وام ازدواج ۸۶۰ هزار تایی شد/شرایط پرداخت وام ۵ میلیون تومانی
به گزارش حدیدنیوز، سیدعلی‌اصغر میر محمدصادقی، اظهار کرد: سامانه دریافت تسهیلات ازدواج از سال ۱۳۸۷ راه‌اندازی شده و تا سوم آذر سال جاری حدود ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر از طریق این سامانه توانسته‌اند تسهیلات ازدواج دریافت کنند.

وی افزود: در تیرماه امسال افراد در صف ما حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود و الان این آمار به ۶۵۰ هزار نفر رسیده و تعداد افرا‌د در صف به نصف رسیده است.

رشد پرداخت وام ازدواج در هشتماه ابتدایی نسبت به سال گذشته

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در مورد پرداختی‌های تسهیلات ازدواج از سوی سیستم بانکی از اول سال ۱۳۹۳ تا سوم آذر امسال گفت: طی سال جاری حدود ۸۶۰ هزار فقره وام ازدواج پرداخت شده که نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته‌ است، به‌طوری‌ که در کل سال ۱۳۹۲، برای ۹۴۰ هزار نفر تسهیلات پرداخت کردیم و امسال طی ۸ ماه حدود ۹۰۰ هزار نفر وام پرداخت شده است.

میر محمد صادقی با بیان اینکه تعداد افراد منتظر در سامانه نیز کاهش چشمگیری داشته‌اند، عنوان کرد: قبل از سال ۱۳۹۱ تنها ۵۰ هزار نفر ، سال های ۱۳۹۱و ۱۳۹۲، ۲۰۰ هزار نفر و امسال ۴۰۰ هزار نفر برای دریافت تسهیلات باقی مانده‌اند و در کل ۶۵۰ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج هستند که اولویت با کسانی است که در سال‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری که کم شده، اکثرا مربوط به سال‌های قبل بوده‌است.

وی ادامه داد:میزان عرضه و تقاضا قابل پیش‌بینی نیست، اما امیدواریم صف انتظار را به زیر شش ماه برسانیم و تا پایان سال پاسخگوی اکثر متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج باشیم.

میر محمدصادقی با بیان اینکه تعداد شکایت‌ها در زمینه وام ازدواج کم‌ شده ‌است، ادامه داد: برخی‌ها اظهار می‌کنند، بانک‌ها در خصوص پرداخت تسهیلات ازدواج سلیقه‌ای عمل می‌کنند، ولی باید گفت فرآیند ثبت‌نام اینترنتی است و از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده بانک‌مرکزی به ‌طرف این سامانه حرکت کند فراهم آوردن شرایط لازم برای پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای و به دور از عدالت بود.

وی خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۸۷ این سامانه راه‌اندازی شده و تا سوم آذر امسال حدود ۶ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر از طریق این سامانه توانسته‌اند تسهیلات ازدواج دریافت کنند. بنابراین اینکه می گویند بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند تنها ممکن است مربوط به بانک‌هایی باشد که در سامانه ما حضور ندارند.

پرداخت وام ازدواج سلیقه ای نیست

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه در تیرماه سال گذشته تعداد بانک‌های متصل به سامانه حدود ۱۲ بانک بوده است، اظهار کرد: با تلاش‌هایی که بانک‌مرکزی انجام داد، امروز ۱۹ بانک در سامانه وجود دارد؛ در طول دو سال گذشته بانک‌های پارسیان، سامان، انصار، دی،قرض‌الحسنه رسالت، توسعه ‌تعاون و ایران‌زمین هم به سامانه اضافه شده اند و دوم آذر نیز حکمت ایرانیان به این سامانه افزوده شد؛بنابراین زوج‌هایی که درخواست ثبت‌نام در این سامانه را دارند مطمئن باشند به هیچ عنوان سلیقه‌ای عمل نمی‌شود و پرداخت تسهیلات تنها براساس نوبت انجام می شود.

دوره پرداخت وام ازدواج

میرمحمد صادقی با اشاره به مدت زمان درخواست وام ازدواج گفت : متقاضیان می‌توانند در سالی که عقدنامه صادر شده یا سال بعد از آن برای ثبت‌نام به سامانه مراجعه کنند و بعد از پذیرش و اعلام تعیین شعبه ۱۲روز کاری وقت دارند برای تکمیل مدارک به شعبه مراجعه کنند و چنانچه ظرف ۱۲روز به شعبه مراجعه نکنند اسم‌شان از فهرست سامانه حذف خواهدشد؛ بنابراین از متقاضیانی که در سال های ۱۳۹۲و ۱۳۹۳ عقدنامه‌شان صادر شده‌است هرچه سریع‌تر به سامانه مراجعه کنند تا بتوانند از مهلت تعیین شده برای بهره مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کنند.

بنا بر اعلام بانک مرکزی، وی با بیان اینکه یک ضامن معتبر برای دریافت این تسهیلات کافی است، عنوان کرد: از بانک‌ها درخواست کرده‌ایم برای وام ازدواج به مردم سخت نگیرند و حتما با یک ضامن معتبر و با تشخیص خودشان این‌کار را برای مراجعین انجام بدهند.

به گفته میر محمد صادقی مطالبات معوق در این زمینه بسیار کم بوده چون مردم به تعهدات خودشان عمل می‌کنند به همین خاطر از بانک‌ها درخواست می‌کنیم مساعدت لازم را انجام دهند.

مدیرکل اعتبارات درخصوص تسهیلات پنج میلیون تومانی وام ازدواج اظهار کرد: حسب تصمیات متخذه در شورای پول و اعتبار مقرر شد فقط جهت حمایت از زوج های واجد شرایط خاص، سقف تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دو میلیون تومان افزایش یابد که مراتب از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ شده است.

وی با اشاره به شرایط اعطای وام ۵ میلیونی یادآور شد: دخترانی که مهریه آنان تا ۱۱۰ سکه بهر آزادی است، پسرانی که قبل از ۲۵ سالگی ازدواج می کنند، هر یک از دختران و پسرانی که یکی یا هر دوی آنها فاقد پدر هستند، یا اینکه دانشجوی دانشگاه ها یا طلبه حوزه‌های علمیه و در حال تحصیل باشند، مشمول دریافت وام پنج میلیونی ازدواج خواهند بود.

وی در رابطه با صف انتظار متقاضیان تسهیلات ازدواج در استان‌ها گفت: در استان‌ها ممکن است باتوجه به میزان متقاضیان، تعداد در صف متفاوت باشد، شاید در یک ماه تعداد افراد بیشتری وارد سامانه بشوند و وقتی تراکم صف داشته‌باشیم مهلت بیشتری برای اعطای وام صرف می شود ولی تلاش خواهیم کرد تا این فاصله را کم کنیم. http://hadidnews.com/vdcfvvdm.w6dyxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما