تاریخ انتشار :شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۸
روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی از دولت امریکا خواست تحریم بانک و نفت علیه ایران را بردارد.
آمریکا باید تحریم نفت را بردارد و غنی سازی ایران را بپذیرد
روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی از دولت امریکا خواست تحریم بانک و نفت علیه ایران را بردارد و در ازای بازرسی های شدیدتر غنی سازی در ایران را بپذیرد.


به گزارش حدیدنیوز، کلیف کوپچان از مقامات پیشین وزارت امور خارجه آمریکا و رییس بخش خاورمیانه در گروه اوراسیا، روز اول مرداد ۱۳۹۲ طی مقاله ای در نیویورک تایمز نوشت که آمریکا برای رسیدن به تعامل با ایران باید به هر اقدامی دست بزند.

کوپچان با اشاره به روی کار ا»دن دولت روحانی می نویسد: «تصمیم گیرنده اصلی آیت الله خامنه ای است. اما آیت الله خامنه ای امریکا را با خصومتی شدید می بیند».

نویسنده در ادامه پیشنهاد می دهد دولت امریکا بعد از روی کار آمدن روحانی پیشنهاد جدیدی به ایران بدهد: «بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف روحانی آمریکا باید این امر را بیازماید که سیاستمداران جدید ایرانی واقعا خواستار تغییر هستند یا تنها در این مورد لفاظی می کنند. بهترین راه برای سنجش این امر ارائه پیشنهادی محرک تر و صریح تر برای رسیدن به توافق هسته ای موقتی است به شکلی که ایران به سختی بتواند آن را رد کند».

و سپس با اشاره به اینکه جوهره این رویکرد باید «درخواست بیشتر برای کسب امتیاز بیشتر » ادامه می دهد: «یعنی هر چه ایرانی ها بیشتر در مورد جنبه های تهدیدآمیز برنامه هسته ای شان مصالحه کنند، تحریم های بیشتری کاهش می یابد طرفین موافقت می کنند.بعد از اینکه توافق موقت محقق شد، در مورد وضعیت نهایی برنامه هسته ای ایران طی یک سال مذاکره خواهند کرد».

نیویورک تایمز می نویسد: «بر اساس توافق نهایی برنامه هسته ای ایران باید محدودیت هایی را بپذیرد تا غرب متقاعد شود که ایران بزودی به سلاح هسته ای دست نمی یابد».

کوپچان درباره درخواست هایی که غرب باید از ایران بکند می نویسد: «غرب باید مطالبات جدیدی را مطرح کند مبنی بر اینکه ایران نصب سانتریفیوژهای جدید را متوقف کند، هرچه برنامه غنی سازی اورانیوم ایران گسترده تر و پیچیده تر شود با سرعت بیشتری می تواند به مرحله توانایی ساخت سلاح هسته ای برسد.

آمریکا باید اصرار کند که ایران با بازرسی های بیشتر و دقیق تر موافقت کند و از ایران بخواهد غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف سازد که به طرز خطرناکی به مرحله مورد نیاز برای ساخت سلاح نزدیک است، همچنین ذخایر اورانیومی خود را از بین ببرد».

پیشنهاد کوپچان در مقابل این است که دولت امریکا لغو تحریم بانک و نفت و تداوم غنی سازی را به ایران پیشنهاد کند.

در این مقاله آمده است: «این خواسته بزرگی است و دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا باید در عوض پیشنهاد خوبی به ایران بدهد سیاستمداران برتر ایرانی از جمله حسن روحانی اورانیوم ۲۰ درصدی خود را به عنوان مهم ترین برگ برنده ایران می بینند. ایران بدون ارائه پیشنهادی برای کاهش تحریم ها در مورد این عامل تهدیدکننده یا دیگر عوامل کلیدی تصمیمی نمی گیرد.

آمریکا باید پیشنهاد لغو تحریم های بخش نفت و بانکداری را به ایران ارائه دهد و از قدرت های ریاست جمهوری بر اساس قانون در این زمینه استفاده کند دولت باید اجازه دهد دست کم چند صد هزار بشکه از نفت خام ایران روزانه به بازار برگردد. کاهش تحریم ها باید به شیوه ای آرام و قابل بازگشت انجام شود تا از عقب نشینی ایرانی ها از مسیر اصلی جلوگیری کند».

در پایان این مقاله آمده است: «عناصر این توافق باید به صورت مرحله ای اجرا شود تا به اعتمادسازی منجر شود اما می توان به عنوان یک بسته کلی روی آن توافق کرد». http://hadidnews.com/vdcfmvd0.w6dm0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما