تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۲
ضوابط سرمایه‌گذاری فرنگی‌ حقوقی و حقیقی بورس

آیا سرمایه‌های خارجی به بورس ایران هم می‌آیند؟

با روی کار آمدن دولت جدید رویکرد توجه به سیاست‌ خارجی سرمایه‌گذاران بیشتری در خارج نسبت به تحولات اقتصادی ترغیب شده است.
آیا سرمایه‌های خارجی به بورس ایران هم می‌آیند؟
با روی کار آمدن دولت جدید و رویکرد توجه به سیاست‌ خارجی سرمایه‌گذاران بیشتری در خارج کشور نسبت به تحولات اقتصادی ایران ترغیب شده و مایلند با بازارهای مالی ایران از جمله بورس اوراق بهادار آشنا شوند؛ ورود فرنگی‌ها در بورس ایران نیازمند ملزوماتی از جمله دریافت کد معاملاتی از عالی‌ترین مرجع بازار سرمایه است.

به گزارش حدیدنیوز، در ۴ ماه ابتدایی سال جاری ۳۷ کد معاملاتی سرمایه‌گذاری خارجی صادر شده که این میزان نسبت به ۴ ماه ابتدایی سال گذشته که تنها ۸ کد معاملاتی بود،‌ افزایش ۴ برابری نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام سلطانی‌نژاد،‌ مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تعداد کل سرمایه‌گذار خارجی در کشور نزدیک به ۳۰۰ کد معاملاتی است که روند صدور آن رو به رشد است.

به گفته وی، ایرانی‌های مقیم خارج معمولا با شناسنامه ایرانی در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، به همین دلیل در رده کد‌های سهامداری ایرانی دسته‌بندی می‌شوند، مگر اینکه به ما اعلام کنند که منشأ پول‌شان خارجی است، در این صورت می‌توان آنها را در دسته دیگری طبقه‌بندی کرد.

بنابر این می‌توان گفت بر خلاف گذشته که محدودیت‌های بسیاری در نقل‌ و انتقالات ارزی در کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود، اکنون با روی کار آمدن دولت جدید پس از توافق اولیه در ژنو و توجه به سیاست‌ خارجی، سرمایه‌گذاران بیشتری در خارج کشور نسبت به تحولات اقتصادی ایران ترغیب شده و مایلند با بازارهای مالی ایران از جمله بورس اوراق بهادار آشنا شوند.

علاوه بر این بازدهی ۱۰۷ درصدی بورس اوراق بهادار تهران در سال ۹۲ از جمله مهم‌ترین عوامل درخواست سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در اوراق بهادار ایران به شمار می‌رود.

در این خصوص طبق آخرین آمار مدیرعامل بورس تهران، میزان EPS (سود پیش بینی هر سهم) ۳۲۰ شرکت بورسی از ۳۵ صنعت متنوع با افزایش ۱۳ درصدی همراه بود که در جای خود نکته قابل اتکا و مثبتی از پتانسیل‌ بازار سرمایه ایران به شمار می‌رود.

به همین منظور بنابر اعلام حسن قالیباف اصل از ابتدای سال تا کنون ۱۰۳ سرمایه‌گذار خارجی جلساتی با مدیران بازار سرمایه داشته‌اند، تا با ساز و کارهای بورس اوراق بهادار و نحوه سرمایه‌گذاری در آن آشنا شوند.

نکته جالب این که طی یکسال اخیر سرمایه‌گذاران خارجی ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران داشته‌اند که در صورت رفع محدودیت نقل و انتقال پول این میزان قطعا افزوده خواهد شد.

* ضوابط و شرایط دریافت کد برای معامله اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران خارجی

بر همین اساس خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با بررسی نحوه اعطای مجوز معامله اوراق بهادار به سرمایه‌گذار خارجی و ضوابط مربوط به آن تحقیقاتی داشته که به این ترتیب هر شخص خارجی یا هر شخص ایرانی دارای سرمایه با منشا خارجی که متقاضی دریافت مجوز معامله است، می‌تواند مدارکی از جمله اصل و تصویر شناسنامه یا گذرنامه و کارت ملی برای ایرانیان با سرمایه منشا خارجی و اصل و تصویر گذرنامه برای اشخاص خارجی برای دریافت کد معاملاتی اقدام کند.

اشخاص حقوقی نیز باید اصل و تصویر اساسنامه و یا مدارک مشابه مدرک تاسیس و مدرک نشان‌دهنده مشخصات و حدود اختیارات صاحبان امضای مجاز شخص خصوصی ارائه دهد.

در تبصره این بند تاکید شدن مدارک موضوع ماده باید به زبان فارس یا انگلیسی ارائه شود و در صورتی که اصل مدارک اشخاص حقوقی این ماده به زبان دیگری باشد، ارائه ترجمه آن به زبان فارسی یا انگلیسی کافی است، مشروط بر اینکه ترجمه مذکور توسط مراجع رسمی ترجمه اسناد در ایران‌،‌ کشور محل اقامت متقاضی یا کشور محل صدور مدرک تائید شده باشد.

طبق ماده ۳ ضوابط اعطای مجوز معامله اوراق بهادار به سرمایه‌گذار خارجی شرکت کارگزاری موظف است تصویر مدارک اشخاص حقیقی خارجی یا ایرانی دارای سرمایه با منشاء خارجی را با اصل آنها مطابقت داده و در صورت تطابق با درج عبارت «برابر اصل است» امضا کند و تقاضانامه را به همراه تصویر برابر اصل شده مدارک به منظور اخذ مجوز معامله به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کند.

در تبصره این ماده برای سهولت کار اگر مدارک مذکور توسط مراجع دارای صلاحیت از جمله دفترخانه اسناد رسمی دارای مجوز از قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران،‌ سفارتخانه یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت متقاضی یا مراجع صالحی که در کشور محل اقامت متقاضی یا محل صدور مدرک برای این امر تعیین شده‌اند، برابر با اصل شده باشد، ارائه اصل مدارک به کارگزاری ضروری نیست.

بنابراین سازمان بورس در صورت کامل بودن اطلاعات و مدارک ارسالی، ظرف ۷ روز کاری مجوز معامله را به زبان فارسی و ترجمه آن به زبان انگلیسی به نام متقاضی و به امضای ریاست سازمان صادر کرده و به کارگزاری تحویل می‌دهد، تا کارگزاری ظرف ۷ روز کاری به متقاضی تسلیم کند؛‌ در صورت وجود نقص در اطلاعات و مدارک،‌ مهلت‌های اعلام نواقص از طرف سازمان به کارگزاری و از طرف کارگزاری به متقاضی مشابه مدت زمان تعیین شده اعلام کد معاملاتی است.

* تهیه صورت‌های مالی طبق استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی XBRL

در جریان جذب سرمایه گذاری خارجی نباید از زبان واحد گزارشگری مالی غافل شد به طوری‌که سرمایه‌گذار با منابع خارجی زمانی در بورس اوراق بهادار ایران سرمایه‌گذاری می‌کند که صورت‌های مالی شرکت‌های بورس را بر اساس استانداردهای بین المللی در اختیار داشته باشد

زیان گزارشگری مالی موجب می‌شود، تا بر اساس آن سرمایه‌گذاران خارجی به درک واحدی از صورت‌های مالی برسند و قابلیت مقایسه تسهیل و ممکن می‌کند.

بنابراین با توجه به اقدامات اخیر سازمان بورس اوراق بهادار در زمینه توسعه زبان گزارش‌گری مالی به نظر می‌رسد، با اتمام زمان اجرای آن به صورت پایلوت زمینه‌های ورود سرمایه‌گذاری خارجی در بورس ایران بیش از گذشته فراهم شود.

حال به برخی مزایای استفاده از زبان گزارش‌گری مالی در جریان ایجاد جذابیت برای ورود سرمایه‌گذار خارجی اشاره می‌کنیم.

* شفافیت صنعت مالی ایران با زیان گزارش گری تحاری توسعه پذیر XBRL

افزایش سطح تحلیل، کارایی و عمق بازار سرمایه ایران، کاهش هزینه تهیه اطلاعات، افزایش سرعت و دقت در تلفیق اطلاعات مالی، به موقع بودن اطلاعات برای تصمیم گیری، افزایش تعامل با سرمایه گذاران سایر کشورها، تسهیل در تبادل اطلاعات شرکت‌ها با سازمان بورس و تبادل اطلاعات در بستر استاندارد و یکپارچه را از دیگر مزایای بکارگیری XBRL برای شرکت‌ها از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر مالی در بازار سرمایه کشورست.

به گزارش فارس،‌ افزایش کارآیی بازار سهام، ارتقای شفافیت اطلاعاتی، همگامی با بازارهای مالی جهان و افزایش ارزش رقابتی اطلاعات از مهم‌ترین مزیت‌های XBRL در سطح بازار سهام است.

اکنون دیگر باید امیدوار بود در انتهای سال ۱۳۹۴ و الزام شرکت‌ها برای استفاده از زیان گزارش‌گری مالی توسعه پذیر XBRL راه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور باز شده و تأمین مالی شرکت‌های ایرانی با سرمایه‌گذاری از مباحث نظری به اقدامات عملی بازار سرمایه ایران محقق شود. http://hadidnews.com/vdcfm1dm.w6dxyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما