تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۴۳
بی توجهی به این مسئله " نیاز سنجی" به شدت در برنامه‌های رسانه ملی احساس می شود.
بی‌توجهی نسبت به نیازسنجی در برنامه‌سازی‌های تلویزیون
رسانه‌ملی باید با نیاز سنجی و شناخت مخاطبان خود به تهیه کنندگان برای ساخت برنامه‌ها، سریال‌ها و تله فیلم‌ها سفارش بدهند و خواسته مخاطبان خود را به آنها عرضه کند. بی توجهی به این مسئله به شدت در برنامه‌های رسانه ملی احساس می شود.

به گزارش حدیدنیوز به نقل از تهران پرس، ذائقه سنجی مخاطب یکی از اصلی ترین نقد هایی است که طی یک سال گذشته در محافل مختلف تخصصی و فرهنگی نسبت به برنامه های صدا و سیما مطرح می شود و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان درست همین دلیل است که مخاطبان رسانه ملی را به سمت سریال های بی محتوای شبکه های فارسی زبان ماهواره سوق داده است .

متاسفانه این روز ها فارق از تلاش ویژه و قابل تقدیر رسانه ملی در بحث پوشش انتخابات ریاست جمهوری در تولیدات تلویزیونی دیگر فقدان نیازسنجی موج می‌زند و همین عامل هم باعث آن شده که برخی از تهیه‌کنندگان برنامه‌ای را طبق سلیقه خود بدون توجه به نیاز مخاطب تهیه کرده و به سازمان صدا وسیما بفروشند و این سازمان هم با اعمال برخی ممیزی‌ها، این برنامه‌ها را روی آنتن ببرد که نتیجه اش پس زدن مخاطب و دلزده شدن آن از کلیشه ای است که حدود دو سال است سراسر برنامه های رسانه ملی را فارق از هر گونه نوگرایی فرا گرفته است .

به طور کلی رسانه ملی به شیوه مذکور نمی‌تواند نیازهای مخاطبان را ارضاء کند چرا که هیچ شناختی از نیازهای آنها ندارد از این رو مدیریت سازمان صدا وسیما با حل این مسئله می‌تواند گامی اساسی در برنامه سازی بهینه بردارد اما هنوز در مسئله نظر سنجی ضعفی بزرگ قرار دارد و آن هم بی توجهی و کلیشه ای شدن این مسئله در ذهن مدیران رسانه ملی است ؛ وقتی نظر سنجی فقط در حد یک مصاحبه معمولی یا تبلیغاتی برای تعریف تمجید از فعالیت های رسانه باشد هیچگاه نباید توقع داشت که رسانه ای برتر را در میان این همه هجمه ماهواره الی داشت باشیم و با این وجود بخشی از مسئولیت گرایش برخی از اقشار جامعه به سریال‌های ماهواره‌ای معطوف به صدا وسیماست البته مسائل دیگری نیز در این امر دخیل هستندکه در این نوشتار مجال بررسی آنها نیست .

در نهایت باید به این نتیجه رسید که؛ رسانه‌ملی باید با نیاز سنجی و شناخت مخاطبان خود به تهیه کنندگان برای ساخت برنامه‌ها، سریال‌ها و تله فیلم‌ها سفارش بدهند و خواسته مخاطبان خود را به آنها عرضه کند http://hadidnews.com/vdcfjxd0.w6d0cagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما