تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۲
بررسی پیشنهاد جدید هندی‌ها

نقشه شوم مهاراجه‌ها برای فولاد ايرانی

در حالی که افزایش حجم واردات ارزان فولاد از چین موجب نگرانی تولیدکنندگان داخلی شده پیشنهاد هند در خصوص فولاد در برابر پول نفت نگرانی آنها را چند برابر کرده است.
نقشه شوم مهاراجه‌ها برای فولاد ايرانی
به گزارش حدیدنیوز، چندی پیش در خصوص واردات فولاد پیشنهادی مطرح شد که به مزاج بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه فولاد خوش نیامد. پیشنهاد فولاد در برابر نفت را برای اولین بار رویترز به نقل از منابع غیر رسمی اعلام کرد. اگرچه در محور این پیشنهاد گفته شده بود که شرکت هندی اسار به ایران پیشنهاد داده در قبال پول نفت وارداتی از این کشور ۲.۵ میلیارد دلار فولاد به ایران صادر کند اما این سیاستی بود که تولیدکنندگان داخلی فولاد آن را تنها فرصت‌طلبی این کشور و فرصت سوزی ایران در زمینه صنعت فولاد دانستند.

در حالی که گمانه‌زنی‌ها برای واردات فولاد به ایران از هند بابت پول نفت به نوعی آغاز شد، اوایل دی ماه سال جاری روزنامه انگلیسی زبان اکونومیک تایمز از ابراز تمایل ایران به گسترش روابط با هند در بخش فولاد و معدن گزارش داد و با این وجود موضوعی که می‌‌توانست در حد پیش‌بینی باقی بماند به تدریج رنگ واقعیت به خود گرفت.

در حالی که گزارش اولیه رویترز از این پیشنهاد حاکی از این بود که گروه صنعتی اسار هند، در تلاش هستند برای دور زدن تحریم‌های مالی غرب علیه ایران از درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران در کشورشان استفاده کنند اما واقعیت ماجرا از زبان منابع صنعتی و دولتی این بود که اسار از دولت ایران خواسته تا این شرکت را از پرداخت بدهی های نفتی به ایران معاف و در مقابل یک قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری ورقه‌های فولادی خود را به یک شرکت زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران با اسار صادر کند.

واردات فولاد موضوعی است که این روزها تمامی فولادی‌ها نسبت به تشدید آن هشدار می‌دهند؛ تا جایی که به تازگی رئیس ایمیدرو خواستار ورود دولت با ابزار تعرفه‌ای برای واردات در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی فولاد شده است. چرا که میزان واردات فولاد به یک میلیون و ۷۶۲ هزار تن رسیده و بررسی‌ها نشان داده عمده واردات فولاد از کشورهای چین، اوکراین و روسیه است.

اما آیا هند برای واردات فولاد به ایران گزینه خوبی است؟ آیا فولاد هندی از کیفیت لازم برخوردار است؟ اینها سوالاتی هستند که کارشناسان حوزه فولاد به آنها پاسخ منفی می‌دهند. از نظر آنها اصلا نیازی به واردات فولاد از کشور هند نیست که چنین پیشنهادی به مرحله عملیاتی برسد.

صاحب نظران عرصه فولاد معتقدند واردات فولاد از هند به جای پول‌های بلوکه‌شده نفت تیر خلاصی برای صنعت فولاد کشور است. در حالی که برای گسترش واحدهای فولادسازی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و بخش خصوصی تا کنون توانسته تا هفت ماهه ۹۳ نزدیک به سه میلیون و ۶۳ هزار و ۷۰۰ تن تولیدات فولادی داشته باشد، چرا باید فریب واردات فولاد را از برخی کشورهای منطقه خورد؟ به گفته برخی کارشناسان با این میزان تولید، در بخش فولاد کشور کمبود آنچنانی هم وجود ندارد. حتی معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا گفته بود که ایران در تولید فولاد به خودکفایی رسیده است.

به گزارش «اقتصادنیوز»، فعالان حوزه معدن معتقدند حال که بازار جهانی فولاد از چند بعد دچار آشفتگی شده‌اند شرکت‌های هندی قصد دارند از این جریان سو‌ء‌استفاده کنند و به جای پول نفت، فولاد به ایران صادر کنند.تعرفه گذاری برای واردات روش کنترل برای جلوگیری از واردات است و مبنی بر همین تولیدکنندگان داخلی به وزارت صنعت پیشنهاد وضع تعرفه بالای ۲۰ درصد را داده‌اند اما تا کنون نتیجه مشخص نشده و تولید داخلی همچنان تحت تاثیر واردات بی‌رویه فولاد است، در حالی که در اکثر کشورها برای جلوگیری از واردات فولاد چینی مقررات وضع شده است.

این در حالی است که در ترکیه برای واردات فولاد تعرفه ۴۰ درصدی وضع شده و در اروپا و آمریکا نیز تعرفه‌هایی برای واردات فولاد وضع شده تا از تولید‌کنندگان داخلی کشورها حمایت شود و در حال حاضر بابت واردات فولاد به ایران تنها ۴ درصد حقوق و عوارض دریافت می‌شود.

فعالان حوزه فولاد معتقدند اگر پول نفت ایران در همان کشور بماند بهتر از این است که واردات از هند نفس تولید فولاد را بگیرد. آنها همچنین معتقدند در حالی که نیاز وارداتی‌ کشور از این محصول بسیار محدود است مشخص نیست چرا اصرار به واردات فولاد است.

اما با این وجود بررسی‌ها حاکی از این است که واردات فولاد از هند موضوع تازه‌ای نیست و در سال ۲۰۱۳ نیز ورود یک میلیارد دلار فولاد از هندوستان به صورت تهاتر در ایران صورت گرفته و شرکت اسار هند درصدد است با تفاهم نامه جدید که با وزارت نفت به امضا رسیده است، حجمی از فولاد تولید داخل خود را روانه بازار ایران کند.

با این حال مهدی کرباسیان چند روز گذشته واردات فولاد از هند را رد کرد و از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و خواستار این شد که سازمان توسعه تجارت در این رابطه توضیحاتی را مطرح کند. اما این بی‌اطلاعی مسوولان و اقدامات آنها در راستای بررسی این موضوع را نمی‌‌توان حکم آخر برای منتفی شدن واردات فولاد از هند دانست، چرا که واردات فولاد هندی هنوز در هاله‌ای از ابهام است و با ورود فولاد چینی ورود فولاد هندی بعید به نظر نمی‌رسد. اما واقعا واردات فولاد از هند در قبال پول نفت در تولید داخلی چه تبعاتی خواهد داشت؟ فولاد هند برای صنعت ما تهدید است یا فرصت؟ http://hadidnews.com/vdcfj1dm.w6dy1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما