تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
مدیرعامل اتحادیه سراسری آبزیان

موانع آمریکا برای واردات آبزیان ایران لغو شد‌

مدیرعامل اتحادیه آبزیان با بیان اینکه آمریکا در برجام متعهد به برداشتن موانع واردات کنترل شده مواد غذایی ایران شده است، گفت: با دریافت مجوز‌هایی که از سازمان غذای این کشور، توسط برخی صادر کننده‌ها گرفته شده، میگوی ما به آمریکا صادر می‌شود.
موانع آمریکا برای واردات آبزیان ایران لغو شد‌

به گزارش حدید نیوز؛ ارسلان قاسمی  با اعلام این خبر اظهار کرد: در سال‌های تحریم موانعی برای صادرات مواد غذایی از جمله آبزیان ما به کشور آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین  بازار‌های مصرف دنیا، وجود داشت. این امر میزان صاردات آبزیان ما را به این کشور به میزان ناچیزی کاهش داد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در این مدت به دلیل مشکلاتی که برای نقل و انتقال پول وجود داشت، صادرات و واردات موادغذایی به این کشور سختی انجام می‌شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان،با بیان اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای شرکت‌هایی ایرانی که در زمینه مواد غذایی و دارو فعال بودند، امکانی به صورت کنترل شده فراهم کرده بود، ادامه داد: به دلیل شرایط زمان‌بر و سختی که عبور از این کانال وجود داشت، صادرات به کندی انجام می‌شد.
                                                                                                                                                                                                                 قاسمی تصریح کرد: دریافت مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا نیز یکی دیگر از مسائلی بود که برای صاردات به این کشور باید طی می‌شد که برخی صادرکنندگان ما در سال‌های تحریم نیز این مجوز‌ها را گرفتند و محصولات خود را هر چند به صورت محدود به آمریکا صادر کردند.

وی گفت: در بند 22 برجام، دولت آمریکا متعهد شده که شرایط لازم برای صاردات فرش و محصولات غذایی ایران به کشور خود فراهم کند و در مواقع بروکراسی که خرانه داری آمریکا  پیش روی پای ما گذاشته بود، برداشته می‌شود.

قاسمی یادآور شد:  قبل از اعمال تحریم‌ها میگوی و خاویار صارداتی ایران به این کشور صادر می‌شد به طوری که جورج بوش زمانی که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اعمال کرد، ابراز داشت که دیگر در صبحانه خود نمی‌تواند خاویار ایرانی را مصرف کند.

وی تصریح کرد:  با اتخاذ این تصمیم در سند برجام؛ کمیته‌ای در صندوق توسعه صاردات آبزیان تشکیل شد تا زمینه حضور ایران در بازار آمریکا را فراهم کند.

تنها یک سوم استخرهای پروش میگو فعال هستند

قاسمی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده،  در 180 هزار هکتار از اراضی کشور امکان تولید میگو وجود دارد که  از 12 هزار هکتار آن استفاده شده است.

وی گفت: به دلیل مشکلاتی که در زمان تحریم وجود داشت، این  12 هزار هکتار استخر پروش میگوی کشور، به 4 هزار هکتار استخر فعال کاهش یافت و بسیاری از فعالان بخش را با مشکلات کمبود نقدینگی دست به گریبان کرد.

قاسمی تاکید کرد: در صورتی که زمینه توسعه صاردات بازار میگویی ایران فراهم شود، امکان افزایش تولید میگو در ایران از 15 هزار تن به  200 هزار تن وجود دارد.

وی یادآور شد:  میزان واردات سالانه  میگوی روسیه 180 هزار تن و آمریکا 200 هزار تن است که ایران سهم کمی از این بازار دارد.

قاسمی با بیان اینکه توسعه تولید میگو در کشور معارضی نداشته است، تصریح کرد:  برای پروش میگو نیازمند آب شور دریا و زمین درجه 6 کشاورزی هستیم و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنیم.

بنا بر این گزارش رئیس سازمان شیلات کشور نیز اعلام کرد که بر اساس هماهنگی‌های انجام شده میگوی ایران در سال جاری به آمریکا صادر می‌شود.

http://hadidnews.com/vdcfj0dm.w6dmjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما