تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۳
بانک ها به دنبال بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بانکداری شرکتی

بانکداری شرکتی؛ بانکداری فراموش شده در ایران

بانکداری در کشورمان طی سال‌های اخیر دچار یک پوست‌اندازی عظیم شد به طوری که رویکرد بانکداری سنتی به بانکداری مدرن تبدیل شد.
بانکداری شرکتی؛ بانکداری فراموش شده در ایران
به گزارش حدیدنیوز به نقل از از رویکرد به جرات می‌توان گفت که بانکداری در کشورمان طی سال‌های اخیر دچار یک پوست‌اندازی عظیم شد به طوری که رویکرد بانکداری سنتی به بانکداری مدرن تبدیل شد.

دلیل این پوست‌اندازی نظام بانکی را می‌توان فشار مشتریان و بازار با توجه به نیارهای پیچیده و گسترده و عزم برخی مدیران پیش‌رو برای بهره‌گیری از دانش جهت پاسخ به نیاز مشتریان در حالی که بازار به شدت اشباع و سنتی شده بود، دانست.

در بانکداری مدرن چهار شیوه بانکداری اختصاصی (Private Banking)، بانکداری اشخاص (Personal Banking)، بانکداری کسب و کارهای کوچک (Business Banking) و بانکداری شرکتی (Corporate Banking) مرسوم است.

بانکداری شرکتی یکی از مفاهیمی است که این روزها مورد توجه بسیاری از بانک‌ها قرار گرفته است به طوری که بانک‌هایی که مزیت این نوع بانکداری را متوجه شده‌اند به سرعت در حال آماده‌سازی و تجهیز منابع بانکی برای بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بانکداری شرکتی هستند.

باید به این نکته توجه داشت که اکثریت بانک‌ها در ارائه خدمت به شرکت‌ها تسهیلات ویژه‌ای قائل بوده و هستند به طوری که این دسته از مشتریان به عنوان مشتریان بزرگ یا VIP شناخته می‌شدند اما بانکداری شرکتی در تلاش است کلیه نیازهای مشتریان شرکتی که نیازهای بانکی بسیار متفاوتی با دیگر بخش‌های مشتریان را دارند با بهره‌گیری از ساختار، مدل‌ها و فرآیندهایی کاملاً متفاوت از گذشته، پاسخگو باشد.

در بانکداری شرکتی به شرکت‌هایی خدمات ارائه می‌شود که فراتر از کسب و کارهای کوچک و با حجم بیشتری از منابع به فعالیت‌های اقتصادی اشتغال دارند.

خدمات مدیریت ریسک، مدیریت نقدینگی، تامین مالی متنوع از انواع تسهیلات تا خدمات تامین مالی از طریق بازارهای سرمایه، خدمات ارزی، خدمات تجاری، تامین پروژه‌ها، مدیریت مطالبات شرکت، خدمات تجارت، بیمه و ... از خدماتی است که بانکداری شرکتی به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

از دیگر اهداف و خط مشی بانکداری شرکتی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• پیشتازی و نوآوری در ارایه محصولات و خدمات کامل و متنوع بانکی در حوزه بانکداری شرکتی با هدف ارزش‌آفرینی بیشتر برای مشتریان

• افزایش سرعت‌، دقت و کیفیت در ارایه خدمات مورد نیاز مشتریان شرکتی

• کمک به کسب و کار‌ها برای رشد و توسعه از طریق تامین و مدیریت منابع مالی

• بهبود ارتباط‌های کاری سازنده و یادگیرنده با محوریت مدیران حساب

• فراهم آوردن امکان ارایه خدمات متنوع‌، خاص و سفارشی به هریک از مشتریان بانکداری شرکتی

• بهینه‏‌سازی ترکیب دارایی‌ها و بدهی‌های مشتریان شرکتی به منظور مدیریت ریسک

• ایجاد زمینه‌های لازم برای تسهیل و تسریع تجارت به خصوص در بخش بین‌الملل از طریق ارایه خدمات متناسب بانکی

اما باید به این نکته نیز توجه داشت که بانکداری شرکتی آن طور که باید و شاید در نظام بانکداری کشورمان جا نیفتاده است و با بانک‌های جهانی فاصله‌های بسیاری دارد.

بررسی موقعیت بانکداری شرکتی در ۳۰ بانک برتر جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی نشان می‌دهد که ۲۳ بانک دارای بخش مستقل برای بانکداری شرکتی، ۳ بانک دارای عناوین مشابه بانکداری شرکتی، ۲ بانک عدم بخش مستقل بانکداری شرکتی اما دارای خدمات بانکداری شرکتی و ۲ بانک فاقد هرگونه تمرکز بر بانکداری شرکتی است که در جدول زیر به طور کامل قابل مشاهده است:



اما بررسی ۲۶ بانک داخلی حکایت از آن دارد که تنها بانک اقتصاد نوین دارای بخش مستقل برای بانکداری شرکتی است و بانک دی نیز تنها بانکی است که دارای عناوین مشابه بانکداری شرکتی می‌باشد؛ ۸ بانک عدم بخش مستقل بانکداری شرکتی اما دارای خدمات بانکداری شرکتی و مابقی بانک‌ها که تعداد آن ۱۶ بانک می‌باشد، فاقد هرگونه تمرکز بر بانکداری شرکتی است که در جدول زیر به طور کامل قابل مشاهده است:



باید به این نکته اشاره داشت که این آمار از سایت بانک‌ها استخراج شده و شاید بانکی به بانکداری شرکتی بها داده است اما در سایت شرکت آماری از آن وجود ندارد؛ به عنوان مثال محمدرضا ساروخانی مدیرعامل بانک ملت اعلام کرده است که حدود ۷۸.۵ درصد درآمد این بانک به۲۷۵۰ مشتری شرکتی تعلق دارد؛ این در حالی است که در سایت این بانک گزینه‌ای در خصوص بانکداری شرکتی وجود ندارد.

براساس این گزارش، بررسی نمودار ذیل نیز نشان می‌دهد که جایگاه بانکداری شرکتی در بین بانک‌های ایرانی با ۳۰ بانک برتر جهان اختلاف فاحشی دارد به طوری که از بین ۲۶ بانک ایرانی تنها یک بانک (اقتصاد نوین) دارای بخش مستقل بانکداری شرکتی است و این در حالی است که از ۳۰ بانک بزرگ دنیا، ۲۳ بانک دارای بخش مستقل بانکداری شرکتی است.



آمارها نشان می‌دهد که بانکداری شرکتی در ایران به کل بانک‌های فعال در کشور ۳.۸۴ درصد است که این نسبت برای ۳۰ بانک بزرگ دنیا ۷۷ درصد است؛ هرچند که باید به تفاوت‌های حجم سرمایه، فضای کسب و کار، سابقه فعالیت و ... در بانک‌های ایران با بانک‌های برتر جهان اشاره کرد.

هرچند که بانکداری شرکتی تنها چند سالی که در کشور عملیاتی شده است اما این شیوه به طور جدی از سوی بسیاری از بانک‌های داخلی دنبال نمی‌شود و تنها تعداد معدودی از بانک‌ها بانکداری شرکتی را مدنظر قرار داده‌اند.

باید به این نکته توجه داشت که اجرای موفق بانکداری شرکتی نیازمند بسترسازی مناسب، استفاده از نیروهای متخصص و مجرب و توجه به آموزش کارکنان مشغول به فعالیت در بخش بانکداری شرکتی، ارائه محصولات و خدمات بنابر نیاز مشتریان، اعتبارسنجی مناسب، تغییر فرآیندهای سازمان جهت همسو شدن با اهداف بانکداری شرکتی، تحلیل رقبا، تحلیل وضع اقتصادی داخلی و خارجی و شناسایی مشکلات خاص تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کشور جهت طراحی خدمات مخصوص به آنها می‌باشد. http://hadidnews.com/vdcfemdm.w6dy0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما