تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۲
دولت با اجرای سیاست‌های پوپولیستی ژست حمایت از بخش خصوصی را به خود می‌گیرد/ کنترل اتاق بازرگانی در اختیار تجار است
کنترل اتاق بازرگانی در اختیار تجار است
محمد قلی یوسفی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه در خصوص نقش اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور اظهار کرد: اتاق بازرگانی باید نماینده واقعی بخش خصوصی باشد به شکلی که سیاست های دولت را کنترل کرده و آن را وادار به حمایت از بخش خصوصی کند.

وی افزود: مزیت دیگر اتاق بازرگانی این است که فعالان اقتصادی می توانند نظراتشان را از این طریق به مجلس و دولت منتقل و دغدغه های بخش خصوصی را برطرف نمایند.

این اقتصاددان با انتقاد از وضع فعلی اتاق بازرگانی گفت: متاسفانه در حال حاضر اتاق بازرگانی هم مانند دیگر نهادهای اقتصادی کشور با مشکلات عدیده ای رو به روست، که یکی از این اشکالات کنار هم قرار گرفتن بخش تولید و تجارت در کنار یکدیگر است.

یوسفی افزود: در حال حاضر نقش بخش تجاری در اتاق بازرگانی پررنگ تر است و صدای رساتری از سوی آن ها به گوش می رسد، در حالی که هدف از تشکیل اتاق باید تقویت بخش های تولیدی باشد.

وی با اشاره به کارکرد صحیح بخش بازرگانی در اتاق بازرگانی تصریح کرد: بخش بازرگانی در اتاق زمانی کارکرد صحیحی دارد که در خدمت بخش های صنعت و کشاورزی باشد ولی متاسفانه در حال حاضر بخش بازرگانی مستقل از بخش های تولیدی حرکت می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه به حمایت دولت از بخش بازرگانی اشاره و به نسیم خاطرنشان کرد: دولت به دلیل نیاز به واردات و صادرات از بخش بازرگانی حمایت می کند و در نتیجه این بخش به نوعی با دولت پیوند خورده و نقش مکمل را برای دولت ایفا می کند.

یوسفی با بیان این مطلب که ” تا زمانی که تجار نقش برتر را در اتاق بازرگانی ایفا می کنند، اتاق بازرگانی سودی نخواهد داشت ” عنوان کرد: در حال حاضر بخش تولیدی با افت فاحشی رو به رو شده است بنابراین تا زمانی که تجار نقش برتر را در اتاق بازرگانی ایفا می کنند، اتاق بازرگانی سودی نخواهد داشت.

وی با انتقاد از سیاست های حال حاضر دولت در قبال اتاق بازرگانی به نسیم بیان کرد: دولت همواره به دنبال اجرای سیاست های پوپولیستی است و بدش نمی آید که بگوید طرفدار بخش خصوصی است تا از نارضایتی هایی که در بخش صنعت و کشاورزی وجود دارد کم کند.

این اقتصاددان ادامه داد: تجار اتاق بازرگانی حامی دولت هستند و از این جهت در ظاهر رابطه دولت و اتاق را خوب نشان می دهند .

یوسفی در پایان گفت: بهتر است دولت به جای ژست سیاسی برای کنترل اتاق بازرگانی در میدان عمل از بخش های تولیدی اتاق حمایت کند. http://hadidnews.com/vdcfemdm.w6d0yagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما