تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۷
ورود سوخت گازوئیل به سبد سوخت خودروهای سبک و‌ افزایش سهم LPG با احداث جایگاههای جدید، عرضه این نوع سوخت در برنامه صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و صنعت خودروسازی کشور قرار دارد.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از تسنیم، ورود گازوئیل به سبد سوخت خودروهای سبک در کشور از سال ۸۹ با خبر اقدام به تولید سمندهای گازوئیل سوز جدی شد. گازوئیل که پیش از این تنها در خودروهای سنگین به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گرفت و با یادآوری اگزوزهای پردود خودروهای سنگین در بین مردم به عنوان سوختی آلاینده شناخته می شد با در برنامه قرار گرفتن کاهش آلایندگی گازوئیل تولیدی پالایشگاههای کشور و تولید گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ و تولید خودروهای سبک با موتور گازوئیل سوز از ورود سوختی جدید به سبک سوخت خودروهای سبک کشور حکایت داشت.

از سویی دیگر افزایش سهم LPG‌ در سبد سوخت در حالی در برنامه صنایع مرتبط با تولید فرآورده های نفتی و خودروی کشور قرار دارد که تاریخچه ورود آن به سبد سوخت ایران به پیش از CNG باز می گردد.

حدود ۱۵ سال پیش بود که برای جایگزینی بخشی از مصرف روزانه بنزین که در آن زمان بخش قابل توجهی از این فرآورده استراتژیک نفتی به کشور وارد می شد، استفاده از گاز به جای بنزین مطرح شد. این آغازی برای ورود LPG به سبد سوخت بود اما توسعه کند آن ۵ سال بعد با ورود CNG به سبد سوخت تقریبا به ورطه فراموشی سپرده شد.

در سالهای بعد نهادهای مربوطه همچون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در دولت سهمی برای انواع سوخت قابل استفاده برای خودروهای سبک تعیین کردند.

به موجب این تصمیم قرار شد ۲۰ درصد سبد سوخت خودروهای سبک کشور با CNG، پنج درصد با LPG‌ و ۷۵ درصد با بنزین تأمین شود. از این جهت توسعه CNG که در آن زمان شاید سهمی کمتر از ۱۰ درصد در سبد سوخت کشور داشت در برنامه قرار گرفت.

در سال گذشته مسئولان امر از سهم ۲۵ درصدی سوخت CNG و سهم حدودا ۷۵ درصدی بنزین در سبد سوخت کشور خبر دادند و در این میان در پاسخ به اینکه سهم LPG در سبد سوخت کشور چه میزان است، اذعان داشتند که سهم ۵ درصدی LPG با توسعه CNG پوشش داده شده، به عبارتی CNG به تنهایی هم سهم ۲۰ درصدی تعیین شده را محقق کرد و هم سهم ۵ درصدی LPG را از آن خود کرد.

هم اکنون ۲۰۳۹ باب جایگاه CNG در کشور وجود دارد در حالی که تنها ۱۶ جایگاه LPG در سراسر ایران احداث شده است. با این وضعیت می توان گفت افزایش سهم LPG در سبد سوخت کشور به مثابه ورود سوختی جدید به ناوگان حمل و نقل کشور خواهد بود.

سید مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اردیبهشت ماه سال جاری در نشستی خبری اظهار داشت: گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ و همچنین LPG سوخت های جایگزینی است که ورود آنها به ناوگان حمل و نقل کشور طی سال جاری در برنامه قرار دارد.

شفیعی تصریح کرد: با ایجاد ظرفیت های جدید پالایشگاهی در کشور امکان افزایش تولید هر دو سوخت فراهم شده و وزارت نفت اعلام آمادگی کرده تا روزانه ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ و ۵ عرضه کند.

با توجه به گفته های رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، در نیمه دوم سال جاری باید شاهد ورود این دو سوخت به سبد سوخت کشور باشیم اما از سویی دیگر هنوز نه از به ثمر رسیدن تولید انبوه خودروهای سبک گازوئیل سوز خبری است و نه از افزایش تعداد جایگاههای عرضه LPG‌ در کشور. از اینرو به نظر می رسد تنوع سبد سوختی کشور در دولت یازدهم محقق شود اما نه در سال ۹۲. http://hadidnews.com/vdcfemd0.w6dmyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما