تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۵
رکورد نام نویسی نامزدهای انتخاباتی ثبت شد؛

آیا مردم ایران عاشق صف هستند؟!

در این دوره نام نویسی از نامزدهای انتخاباتی مجلس شگفتی های بسیاری داشت، یکی که از این شگفتی ها، هجوم هزاران مشتاق نمایندگی، به صف های ثبت نام در ستاد انتخابات بود.
آیا مردم ایران عاشق صف هستند؟!

به گزارش حدید نیوز؛ وزیر کشور از ثبت نام حدود 12 هزار نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده و همچنین 801 نفر هم برای خبرگان نام نویسی کرده اند. این آمار تقریبا دو برابر نام نویسی های دوره های قبل مجلس شورای اسلامی و خبرگان است. هر چند وزیر کشور گفته نگران این میزان از نامزدهای انتخاباتی نیست اما مشخص نیست دلیل استقبال از ثبت نام های انتخاباتی چیست!

تعدد تعداد نامزدهای انتخاباتی بدان معناست که برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی 66 نفر نامزد احتمالی وجود دارد و این آمار برای خبرگان به ازای هر کرسی حدود 8 نفر می باشد. کسانی حتی در روزهای نام نویسی در صف قرار گرفتند که به قول آیت الله جنتی، حتی سواد خواندن یک عبارت ساده عربی را هم نداشتند! این سخن مشخص می کند که عده ای حتی صلاحیت های اولیه حضور در عرصه مبارزات انتخاباتی را دارا نبودند اما با این وجود در صف ایستادند تا نام آنها در وزارت کشور و ستاد انتخاباتی ثبت شود. 

به هر حال باید دلیل چنین رفتارهایی از سوی برخی از افراد در ابعاد فرهنگی، روانشناسی، سیاسی و اجتماعی مورد بررسی دقیق قرار گیرد. آیا این حضور فعال در صف ها به خاطر دغدغه بوده یا اینکه خودنمایی. حضور صدها خبرنگار و عکاس نیز می تواند یک از عوامل تاثیرگذاری باشد که عده ای را به سمت ستادهای انتخاباتی کشانده تا تصویر و گزارش آنها نیز به نحوی در فضاهای رسانه ای دیده شود.

نفس در صف ایستادن و رعایت نظم و ترتیب بسیار خوب است اما بیهوده در جایی قرار گرفتن خود موجب زحمت می شود. صف نانوایی، صف شیر، صف صبگاهی برای سربازان و دانش آموزان، صف نفت در قدیم تر ها، صف رای دادن، صف نذری گرفتن، صف اتوبوس و تاکسی، همگی به نوعی پذیرفته شده و حتی نشاندهنده فرهنگ و شعور بالا است، اما صف های طولانی برای ثبت نام در انتخابات حکایت دیگری دارد. در نام نویسی در انتخابات پیش رو مجری، هنرمند، ورزشکار و هزاران نفر دیگر حضور پیدا کردند که حتی در حرفه های خود نیز آدم های موفقی نیستند ولی مشخص نیست براساس چه معیاری خود را در قواره نمایندگی مجلس دیده اند. 

در هر صورت، نمایندگی مجلس به میزانی از سطح سواد سیاسی، مدیریتی و یا تجربه لازم در این زمینه نیاز دارد. شاهد هستیم در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها، افرادی به خاطر شهرت و محبوبیت در ورزش یا هنری، رای بالایی کسب می کنند و راهی مجالس شهری می شوند ولی هرگز آن کارایی را که یک متخصص شهری ممکن است داشته باشد؛ آنها ندارند و خود زمینه ساز مشکلات عدیده ای می شوند. حتی می توان یکی از دلایل آلودگی های هوای کلان شهرها را به خاطر ورود افراد غیر متخصص و ناآگاه به مسائل شهری به شوراهای شهر دانست. 

با رصد اخبار و گزارش ها و حتی تصاویر منتشر شده از صف های ثبت نام در ستادهای انتخاباتی می توان چند دسته را تفکیک کرد. 

1- پیش از شروع ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، طیف اصلاح طلبان از حامیان خود خواست که به صورت فله ای ثبت نام کنند تا برای اولین بار جمهوری اسلامی با سونامی نامزدهای انتخاباتی روبه رو شود. به هر حال این مدل از مشارکت نیز با درایت اصلاح طلبان حاصل شد و حامیان اصلاح طلبان در اقصی نقاط کشور، به صف های ثبت نام هجوم بردند و نام خود را در ستاد انتخابات ثبت کردند. بر اساس این مدل ثبت نام هزاران نفر می تواند برابر شود با رد صلاحیت هزاران نفر و هزینه هایی که از این طریق بر جمهوری اسلامی و نهاد شورای نگهبان تحمیل خواهد شد، اصلاح طلبان را به هدف خود برای تخریب هرچه بیشتر نهادهای نظام، خواهد رساند! 

2- کسانی که عاشق ایستادن در صف هستند. این دسته از افراد از زمان کودکی حتی در خانواده ها، وقتی تمام افراد خانواده از رفتن به صف نانوایی فراری بودند، داوطلب ایستادن در صف بودند. به هر حال هر چند ممکن است صف در نگاه اول وقت تلف کردن باشد اما در همین صف ها به دلیل مباحثات صورت گرفته میان افراد، اطلاعات عمومی به شدت افزایش پیدا می کند. به هر حال افراد عاشق صف در طول زندگی خود سعی می کنند هیچ صفی را از دست ندهند و زمانی که صفی برای ثبت نام نامزدهای انتخاباتی بسته می شود، یک پای ثابت این صف ها، عاشقان صف هستند. مقایسه کنید با آقای دوربینی، که در بیشتر مراسم ها و گردهمایی ها، تصویری از آقای دوربینی ثبت شده است. 

3- وقتی نام انتخابات به میان می آید، مهم نیست چه انتخاباتی است. برخی از ورزشکاران، هنرمندان و افراد معروف در خود توانایی می بینند که آنها را روانه ستاد انتخابات می کند. این دسته با استفاده از این معروفیت حتی توانسته اند آرای لازم را نیز کسب کنند و به شوراها و مجالسی راه پیدا کنند ولی برکسی پوشیده نیست توانایی آنها به جزء درصد اندکی، بسیار پایین بوده و تنها عنصر اعتماد به نفس بوده که به کمکشان آمده تا با فیگور گرفتن از کارنامه و عملکرد خود سخن بگویند! نمونه موفق خارجی این طیف، آرنلود شوارتزنگر، کوه عظله آمریکایی و فرماندار سابق کالیفرنیا می باشد. 

4- دسته ای دیگر هستند که همیشه احساس تکلیف می کنند. مهم نیست انتخاباتی که در آن نام نویسی کرده اند خبرگان باشد یا مجلس شورای اسلامی. احساس کرده اند که چرخ مملکت نمی چرخد و به وجود آنها برای چرخاندن آن نیاز است، همین موضوع نوعی احساس تکلیف را در آنها ایجاد می کند که در خواب نیز چنین احساسی آنها را رها نمی کند و بنابراین بالاجبار برای خدمت و رفع تکلیف نامزد انتخابات می شوند. 

5- برخی نیز به خاطر شایعات به سمت صف های انتخاباتی هجوم می آورند. شایعه شده که هرکس نماینده مجلس شود، حقوق ثابت می گیرد و حتی بیمه می شود! 6 میلیون بیکار در کشور وجود دارد کافی است یک هزارم آنها یکی از راههای کسب کار را نمایندگی در مجلس تشخیص دهند. حال می توان راحت تر ثبت نام 12 هزار نفر را در انتخابات مجلس تحلیل کرد. 

6- یکی از موارد دیگر در استقبال از نام نویسی ها در انتخابات، برمی گردد به کمپینی به نام "نه به مجلس مردانه". برخی از فعالین اصلاح طلب و فمینیست، در گام نخست خواهان 30 درصد از مجلس آینده کشور هستند. این کمپین هیچ ارتباطی به فرمول ثبت نام فله ای اصلاح طلبان ندارد! و تنها احقاق حقوق زنانه در مجلس  به روش های غربی و ورداتی است! حتی یکی از آنها بدون داشتن حجاب اسلامی، خود را نامزد مجلس خبرگان کرده، مجلسی که اولین شرط آن اجتهاد و رعایت احکام و قوانین اسلام است. 

7- برخی هم هستند که عاشق انتخاب شدن هستند و در طول دوران زندگی بارها خود را در معرض انتخاب شدن قرار می دهند. مثلا در طول دوران تحصیل تا معلم می پرسید چه کسی می خواهد مبسر کلاس شود، دست آنها زودتر بالا می رفت. دست این گونه افراد همیشه بالاست، مهم نیست کجا باشد، هر جا انتخاب شدنی در کار باشد، جزء اولین داوطلبین هستند و حتی روحیه ای بالایی نیز دارند، در صورت بازنده شدن، انتخابات بعدی را از دست نمی دهند! 

8- به هر حال کشور برای اداره امور و تصویب و تبیین قوانین نیازمند عده ای متخصص و خبره است. افرادی که درصد کمی از ثبت نامی ها را به خود اختصاص می دهند و صلاحیت های لازم را نیز دارا هستند. 

9- اما در نهایت یک دسته هستند که عاشق زدن در صف اند. آنها وقتی صفی را در خیابان یا مکانی می بینند ناخود آگاه به سمت آن حمله می برند و خود را به اول صف می رسانند و درست آنجاست که پی می برند که هدف بستن صف چه چیزی بوده است. این عده عادت بدی دارند و قوانین و مقررات برای آنها معنایی ندارد. در اخبار و گزارش ها آمده بود که فرزندان هاشمی رفسنجانی بدون رعایت صف نام نویسی خود را به ابتدای آن رسانده و برای مجلس ثبت نام کرده اند. این خبر حتی درباره محمد رویانیان نیز شنیده می شود. 

به هر حال آنچه مقرر گشته، پیش خواهد آمد و با وجود ثبت نام هزاران نفر در انتخابات مجلس و خبرگان، کسانی که صلاحیت لازم و تخصص نمایندگی را دارند، به رقابت های اصلی راه پیدا می کنند. اما با مشاهده آمار متقاضیان لزوم تببین قوانین و شرایطی جهت ثبت نام در انتخابات بیشتر احساس می شود.

http://hadidnews.com/vdcfejdm.w6dm1agiiw.html
منبع : فرهنگ
نام شما
آدرس ايميل شما