تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۴
سياري از كارشناسان اين وضعيت را شكننده مي‌دانند و معتقدند اگر تغييري در وضعيت سياسي كشور به وجود بيايد قيمت‌ها بار ديگر از اين وضعيت آرامش و كاهش فاصله خواهند گرفت.
انتظار براي بازگشت رونق به بازار مسكن/آیا قیمت خانه در تهران واقعی می شود؟
آنطور كه مشاهدات از بازار مسكن تهران نشان مي‌دهد قيمت‌ها رو به كاهش دارند و اوضاع آرام‌آرام به كام خريداران مسكن مي‌شود. در يكي دو ماه اخير قيمت مسكن در تهران كمي از وضعيت تورمي گذشته فاصله گرفته و به ثبات رسيده بود و مسئولين نويد كاهش قيمت در اين حوزه را مي‌دادند. حال در پي خوشبينانه‌ بودن فضاي اقتصادي كشور قيمت مسكن هم رام شده و گويا در حال نزول است. 
 
البته بسياري از كارشناسان اين وضعيت را شكننده مي‌دانند و معتقدند اگر تغييري در وضعيت سياسي كشور به وجود بيايد قيمت‌ها بار ديگر از اين وضعيت آرامش و كاهش فاصله خواهند گرفت. با اين وجود آنطور كه مصطفي قلي‌خسروي رئيس اتحاديه املاك كشوري مي‌گويد قيمت مسكن اكنون با ثبات اقتصادي به كف رسيده و حباب آن 9 درصد كاهش يافته است. او گفته كه مسئولان در تلاشند بازار مسكن به شرايط متعادل و عادلانه‌تري برسد. وي با تاكيد بر اينكه قيمت‌ها در بازار مسكن به كف رسيده است به ايرنا گفته‌: «اگر اتفاق خاصي در عرصه سياسي كشور رخ ندهد، اين ميزان حفظ مي‌شود در غير اين صورت قيمت‌ها قابل پيش‌بيني نيست.»
 
قلي‌خسروي تصريح كرد بر اساس آمار ثبت شده در سامانه خريد و فروش املاك، ميزان معاملات رشد يافته به نحوي كه اين ميزان در روز ۱۹ مهر ماه جاري در تهران ۲۴۷ مورد بوده كه اين رقم در ۲۱ مهر ماه به ۹۰۰ مورد افزايش يافته است و بر همين اساس روند معاملات رشد يافته است. رشد معاملاتي كه قلي‌خسروي هم به آن اشاره مي‌كند اكنون در برخي از بنگاه‌هاي املاك كشور مشاهده مي‌شود و كاهش قيمت‌ها موجب شده كه خريداران بار ديگر به تحرك درآيند و براي خريد مسكن اقدام كنند. آنطور كه مشاوران املاك مي‌گويند فروشندگان مسكن هم عموما براي جلوگيري از ضرر و زيان و ترس كاهش قيمت بيشتر در آينده اقدام به فروش املاك مسكوني خود كرده‌اند. چنين شرايطي را رئيس اتحاديه مشاوران املاك «تهران» هم تاييد كرده است.
 
 
كاهش 40 درصدي قيمت و رشد معاملات
 
در همين‌ زمينه رئيس اتحاديه مشاوران املاك «تهران» از كاهش 40 درصدي قيمت خانه در برخي نقاط تهران و رونق خريد و فروش از ابتداي پاييز خبر داده و گفته: «تابستان امسال برخلاف سال‌‌هاي گذشته از نظر حجم معاملات انجام شده خاموش بود.» حسام عقبايي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينكه هر ساله از خرداد تا شهريور حجم معاملات مسكن افزايش مي‌يابد، اظهار كرد: امسال به دليل نوسانات قيمتي مسكن، از نيمه دوم سال گذشته وضعيت بازار مسكن نيز متفاوت بود. به گفته وي تابستان امسال از نظر معاملات مسكن خاموش بود و تفاوت ميزان معاملات منعقد شده تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال‌‌هاي گذشته به گونه‌اي است كه برخلاف هر سال، آغاز رونق خريد و فروش‌ها از اول مهرماه شكل گرفت.
 
عقبايي با بيان اينكه هر ساله از مهر ماه تا اواخر دي‌ماه ركود در بازار مسكن حاكم مي‌شود، تصريح كرد: امسال برخلاف سال‌‌هاي گذشته رونق خريد و فروش‌ها در همين زمان پيش‌بيني مي‌شود. رئيس اتحاديه مشاوران املاك استان تهران با اشاره به افزايش قيمت مسكن در فصل زمستان سال گذشته به‌ويژه در بهمن ماه افزود: سال گذشته شاهد رشد قيمتي ناگهاني مسكن بوديم و پيش‌بيني مي‌شد امسال ركود بر بازار حاكم شود و پس از انتخابات نيز قيمت‌ها دوباره افزايش داشته باشد كه خوشبختانه پس از انتخابات رياست‌جمهوري قيمت‌ها به سمت كاهش ميل كرد. وي با بيان اينكه بازار مسكن از خرداد تا شهريور بيشترين زمان ركود را تجربه كرده است، اظهار كرد: عموم مردم در اين زمان منتظر اتفاق ويژه‌اي براي بازار مسكن بودند و به همين دليل از خريد و فروش‌ها دست كشيدند و اين خود منجر به ركود بيشتر شد.
 
عقبايي تاكيد كرد: در اين مدت اتفاق ويژه‌اي در بازار مسكن رخ نداد و تنها نتيجه اين ركود، كاهش قيمت مسكن بود. به گفته وي پس از انتخابات رياست‌جمهوري قيمت مسكن در برخي نقاط 30 تا 40 درصد كاهش يافت اما بايد براي كاهش بيشتر قيمت مسكن مولفه‌هاي ديگر نيز جهت كاهش همراه شوند. رئيس اتحاديه مشاوران املاك استان تهران معتقد است: با وجود رونق نسبي وارد شده به بازار مسكن هنوز آثار ركود بر بازار حاكم است و قيمت‌ها به كف نزديك شده است.
 
 
در اين وضعيت چگونه مي‌توان خانه‌دار شد؟
 
در چنين وضعيتي كه قيمت مسكن رو به كاهش است بسياري از متقاضيان مسكن با اين سوال روبه‌رو هستند كه چگونه مي‌توان در چنين شرايطي خانه‌دار شد. يك كارشناس مسكن معتقد است خريد اقساطي مسكن به صورت پيش ذخيره متراژي از بهترين روش‌هاي خانه‌دار شدن است. ابوالحسن ميرعمادي با اشاره به افزايش تسهيلات مسكن وخانه‌دار شدن اقشار متوسط از اين طريق اظهار كرد: افزايش وام‌هاي مسكن همراه با شرايط اقساطي خريد مي‌تواند موثر واقع شود. به گفته وي در صورتي كه افراد بتوانند طي چند سال متوالي بخشي از هزينه يك واحد مسكوني را بپردازند، مي‌توانند با پيش خريد متراژي صاحب خانه شوند.
 
اين كارشناس افزود: با اعطاي تسهيلات 40 درصدي مسكن از سوي دولت و بانك‌ها افراد نيز مي‌توانند با آورده‌ 60 درصدي قيمت مسكن براي خانه‌دار شدن قدم بردارند. به گفته وي در صورتي كه افراد بتوانند بازپرداخت وام‌ها را در مدت زمان طولاني بپردازند چرخه خانه‌دار شدن جوانان و متقاضيان مسكن در كشور به روال مناسبي حركت مي‌كند. ميرعمادي با بيان اينكه در برخي كشورها حداقل 70تا 80 درصد قيمت‌ واحد مسكوني به صورت وام اعطا مي‌شود، گفت: در صورت وجود منابع بانكي مي‌توان شاهد افزايش تسهيلات مسكن بود.
 
اين كارشناس تاكيد كرد: پيش خريد متراژي هر واحد مسكوني معادل همان اجاره‌اي است كه افراد طي سال‌‌هاي طولاني مي‌پردازند. ميرعمادي افزود: دولت نقش بسزايي در اعطاي تسهيلات مسكن دارد و مي‌تواند با سرمايه‌گذاري در بخش اعطاي وام‌هاي مسكن زمينه سرمايه‌گذاري در خانه‌دار شدن افراد را فراهم كند. به گفته وي اين روش خانه‌دار شدن افراد به كمك بانك‌ها و تسهيلات دولتي هم به توليد بيشتر و هم به خانه‌دار شدن متقاضيان كمك مي‌كند.
http://hadidnews.com/vdcfeed0.w6dvjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

بینشان
قیمت هنوز به کف نرسیده .چون که قیمت سا ختن اپارتمان در تهران حدود هفت صد هزار تومان .حدود نسبتا چهار صد تومان شهرداری. وفقط مانده زمین که ان هم به نسبت قابل ارزشکذاری است .که متوسط قیمت زمین پنج ملیونی متری هشت صد هزار .تومان که قیمت باید کلا حدود دو ملیون تمام شده باشد .پس قیمت از دو ونیم باید باشد .حالا با این قیمت هایی که هست پس جا دارد. که خیلی بیشتر پا یین بییا ید.