تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۲
بلاتکلیفی شرکت‌ها در سایه اختلافات

چراغ قرمز بورس برای بازار پتروشیمی‌ها

اختلاف نظر میان شرکتهای پالایشی و پالایش و پخش چنان جدی است که با گذشت چند ماه از سال هنوز تفاهمی میان آنها حاصل نشده و قراردادی به امضا نرسیده است.
چراغ قرمز بورس برای بازار پتروشیمی‌ها
به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویکرد صنعت شیمیایی حاضر در بورس متشکل از ۳۰ شرکت بزرگ و کوچک است که تصمیمات خرد و کلان در مواردی مانند قیمت خوراک دریافتی، اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و تعیین قیمت ارز اثر مستقیمی بر روی این صنعت خصوصا" ۱۷ شرکت پتروشیمی بورسی و فرابورسی دارد.

این صنعت در چند هفته اخیر با بیش از ۳۰% سهم از ارزش بازار در کما قرار دارد و حرکت خاصی نداشته است یعنی در حقیقت نه حرکت مثبتی دیده می‌شود و نه حرکت منفی؛ در مجموع حتی انتشار اخبار مختلف نیز اثر چندانی بر روند این گروه ندارد.

حدود سه ماه از مصوبه دولت در بازار پتروشيمي مبني بر احتساب مبادلات براساس نرخ ارز آزاد همچنين الزام كليه مجتمع‌هاي پتروشيمي به عرضه محصولاتشان در بورس كالاي ايران مي‌گذرد كه آمار‌ها نشان مي‌دهد در همين مدت كوتاه، آشفته بازار پتروشيمي كشور به سمت تعادل تغيير مسير داده است. در اين ميان پس از اجراي آزادسازي قيمت‌ها در بورس، انواع و اقسام اعتراض‌ها از سوي برخي توليدكنندگان براي عقب راندن دولت از موضع خود در رسانه‌ها منتشر شد كه تاكيد اخير هيات دولت به كشف قيمت كالاهاي مختلف در بورس كالاي ايران و پايان قيمت‌گذاري دستوري شرايط شفاف‌تري بر بازار حاكم شود .

ظاهرا اختلاف نظر میان شرکتهای پالایشی و پالایش و پخش چنان جدی است که با گذشت چند ماه از سال هنوز تفاهمی میان آنها حاصل نشده و قراردادی به امضا نرسیده است. زیرا قرار بود تا شرکتهای پالایشی با پالایش و پخش و وزارت نفت قراردادی بلند مدت امضا کنند تا نحوه اعمال کیفیسازی برای سال ۱۳۹۳ مورد توافق قرار گیرد اما هنوز این قرارداد به امضای تمام شرکتهای پالایشی نرسیده است و برخی از آنها این قرارداد را قبول ندارند.

پابرجا بودن ابهامات اساسی شرکتهای پالایشی در خصوص نحوه اعمال کیفیسازی برای سال ۱۳۹۳، نحوه تسویه نرخ خوراک و فرآوردهها با پالایش و پخش و توافق بر سر قرارداد فیمابین منجر به ارائه نکردن صورتهای مالی این شرکتها و در نتیجه باز نشدن نماد آنها در بورس تهران شده است؛موضوعی که ناراحتی و بی اعتمادی سهامداران را در پی داشته و آنها را در بلاتکلیفی قرار داده است زیرا سهامداران شرکتهای پالایشگاهی بیش از ۶ ماه است که نتوانسته اند به سرمایه خود دست پیدا کنند و از طرفی هم نمیدانند چه زمانی میتوانند به سرمایه خود برسند زیرا اختلافات همچنان پابرجا بوده و زمان دقیق تفاهمات نامشخص است.

از سوی دیگر شرکتهای پالایشگاهی بدلیل مشکلی که از نظر کیفی سازی محصولات تولیدی با پالایش و پخش دارند، قادر به تهیه و تنظیم صورتهای مالی خود نیستند و به همین دلیل بورس اجازه بازگشایی نماد آنها را نمی دهد؛ سازمان بورس هم بازگشایی نمادهای پالایشگاهی را منوط به ارایه گزارشات مالی براساس عملکرد سه ماهه کرده است. بنابراین به دلیل عدم امکان ارایه صورت مالی پالایشگاه ها، نمادهای این گروه همچنان متوقف خواهند ماند و این پروسه مبهم و عدم تصمیم گیری سریع و به موقع تنها به ضرر سهامداران بورس تمام می شود.

به بیان دیگر وقوع این اتفاقات در صنایع مختلف و باقی ماندن ابهامات، تنها زیان و بی اعتمادی سهامداران را زیاد می کند، زیرا سهامدارانی که با هزاران امید پول خود را وارد بازار سرمایه می کنند، انتظار ندارند که یک اختلاف چند ماه طول بکشد و مسئولان نتوانند تصمیمی اساسی برای آن اتخاذ کنند و سرمایه شان به دلیل گزارش ندادن شرکتها بلوکه شود. http://hadidnews.com/vdcfe0dm.w6dymagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما