تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۶
عبور شاخص کل بورس از مرز ۸۸ هزار واحد، انجام مقدمات عضویت ایران در فدراسیون بورس‌های اوراق بهادار، تعیین مزد ۹۳ کارگران با فرمول جدید، اتمام تعطیلات دورکاری، اعلام جزئیات سبد کالایی پایان سال، پرداخت ۵۰ درصد قیمت مسکن به صورت وام توسط بانکها و انتقاد ارمنستان از ایران نسبت به گران فروشی گاز از مهمترن عناوین اخبار اقتصادی در هفته جاری است.
اقتصاد در هفته جاری/جزئیات سبد کالایی پایان سال/ تعیین مزد ۹۳ کارگران با فرمول جدید
به گزارش حدیدنیوز، در هفته جاری شاخص کل بورس از مرز ۸۸ هزار واحد گذشت و رکورد دیگری را به ثبت رساند، بر این اساس ارزش بازار سرمایه به ۴۲۶ هزار میلیارد تومان رسید. بر این اساس پنجاهمین رکورد هزاری بورس در سال جاری به ثبت رسید.



مقدمات عضویت ایران در فدراسیون بورس‌های اوراق بهادار



همچنین علی صالح آبادی در گفتگو با مهر با تشرح عملکرد ۱۰۰ روزه بورس از انجام مذاکرات و مقدمات عضویت ایران در فدراسیون بورس‌های اوراق بهادار خبرداد و گفت: مشکلاتی که قبل از این برای عضویت ایران در این بورس وجود داشت برداشته شده است و با این کار ایران به حلقه بزرگترین بورس های دنیا خواهد پیوست.



تعیین مزد ۹۳ کارگران با فرمول جدید

با دستور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه به‌زودی نشست‌های مقدماتی و مطالعاتی کارگران، کارفرمایان و دولت برای مذاکره بر سر تعیین حداقل مزد ۹۳ کارگران آغاز می شود، با این حال کارگران می گویند بسته پیشنهادی خود را بر اساس مدل جدید تعیین مزد وزارت کار تا اوایل بهمن ماه به شورای عالی کار خواهند برد.



شورای عالی کار از دی ماه سال جاری میزبان نشست ها و مذاکرات برای تعیین دستمزد ۹۳ حدود ۱۲ میلیون کارگر و مشمول قانون کار خواهد بود.

تعطیلات دورکاری تمام شد



در عین حال هزاران کارمند دورکار به ادارات فراخوان شدند. طرح دورکاری که در یک اقدام ضربتی توسط دولت سابق در هفتم تیرماه سال ۸۹ به تصویب رسید و فورا نیز اجرایی شد، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را مکلف به دورکاری حداقل ۱۰ تا ۸۰ درصد کل نیروهای خود کرده بود.



حال این روزها، معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور به ۱۰ دلیل از معاون اول رئیس جمهور خواسته است تا دولت به تعطیلات کارکنان وزارتخانه‌ها پایان دهد و افراد به همان سرعتی که به دورکاری رفتند به ادارات خود بازگردند.



چهارم آبان ماه امسال محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد: طرح دورکاری که از ۷ تیرماه سال ۸۹ از سوی دولت سابق تصویب و برای اجرا به دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف ابلاغ شده بود بنا به ۱۰ دلیل باید لغو شود.



بانکها ۵۰ درصد قیمت مسکن را وام خواهند داد



در هفته جاری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعتبار برخی از پروژه های عمرانی از طریق تهاتر پول نفت تامین می شود، گفت: قرار است طبقه متوسط ۵۰ درصد قیمت مسکن را با پس انداز در بانکها، تسهیلات دریافت کنند.



عباس آخوندی با اشاره به اینکه خرید و فروش مسکن مهر در عیان آزاد شده است نه در عرصه، گفت: طرح جامع مسکن در حال بررسی است و براساس آن، مسکن اجتماعی اجرایی شود. فعال شدن حوزه مسکن راهی برای خروج از رکود تورمی است و ما در حال تهیه برنامه ای با بانک مرکزی هستیم و امیدواریم که در سال ۹۳ به طور رسمی اعلام شود.



جزئیات سبد کالایی پایان سال اعلام شد



معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بزودی ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از مردم سبد کالایی دریافت خواهند کرد، گفت: برنج، روغن، مرغ، تخم‌مرغ و پنیر از جمله اقلام این سبد کالایی است.



عباس قبادی در نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: این سبد کالایی در دو مرحله و در قالب دو سبد جداگانه به مردم داده می شود تا بتوان بخشی از نیازهای آنان را به اقلام مذکور تامین کرد. وی تصریح کرد: این دو سبد کالایی تا قبل از اتمام سال جاری به دست مردم خواهد رسید.

انتقاد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تداوم انتشار ایران چک



سي‌امين جلسه هيأت نمايندگان اتاق ايران با حضور رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس در روز يك‌شنبه ۲۴ آذرماه برگزار شدو لايحه بودجه ۹۳ مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از ادامه انتشار ايران چك توسط بانک مرکزی، گفت: انتشار پول درشت كارآيي بسيار بيشتري نسبت به ايران چك‌ها دارد، ضمن اینکه باوجود مشكلات اقتصادي موجود شاهد ارائه بودجه انبساطي از سوي دولت هستيم.



پرداخت ۳ ماه یارانه نقدی ۷۶ میلیون ایرانی با وصول بدهی زنجانی



بابک زنجانی سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان بدهی بیش از ۲ میلیارد یورویی خود به وزارت نفت را در روز شنبه هفته جاری پرداخت کرد که این پول معادل ۳ ماه اعتبار یارانه نقدی حدود ۷۶ میلیون ایرانی را شامل می‌شود.



رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگو با مهر گفت: بابک زنجانی اصل بدهی خود به وزارت نفت را به یکی از شعبه های خارجی بانک‌های داخلی پرداخت کرد و این موضوع مورد تائید رئیس این بانک قرار گرفت.



از محمدعلی پورمختار سئوال شد چرا این پول به یکی از شعب خارجی واریز شده است که وی پاسخ داد: زنجانی با توجه به تحریم‌ها از طریق خاصی این پول را به حساب یکی از شعبه های خارجی بانک‌های داخلی پرداخت کرد.



پیش از این، بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو اعلام شده بود. ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو با نرخ یورو ۴۰۶۰ تومان در بازار آزاد بیش از ۱۰ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان می‌شود. در واقع، دولت در حال حاضر بابت یارانه نقدی ۷۶ میلیون ایرانی، ماهانه چیزی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کند.  برهمین اساس، وصول بدهی زنجانی به وزارت نفت، اعتبار یارانه نقدی ۷۶ میلیون ایرانی برای مدت ۳ ماه را شامل می‌شود.

ارمنستان؛ ایران گران فروشی گاز می‌کند



پس از ترکیه و پاکستان، ارمنستان هم به جمع منتقدان گازی ایران پیوست و دولت ایروان اعلام می‌کند: هم اکنون بهای گاز ایران ۴ برابر روسیه است، با این وجود اعضای کمیسیون انرژی مجلس، این ادعای گازی ارمنستان را به بازار گرمی تشبیه کرده اند.



ارمنستان نسبت به گران بودن بهای گاز وارداتی از ایران انتقاد کرد و خواستار بازنگری در قیمت فروش گاز صادراتی ایران شد. از اینرو پس از شکایت ترکیه از گاز ایران به داوری بین‌المللی و درخواست پاکستان به منظور بازنگری در بهای گاز وارداتی از ایران، وزیر انرژی ارمنستان هم رسما خواستار مذاکراتی با وزیر نفت ایران به منظور کاهش بهای گاز را اراده کرده است.

http://hadidnews.com/vdcfcyd0.w6dceagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما