تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۷
قیمت بنزین در ایران چند باشد تا قاچاق نشود؟

بیشترین و کمترین قیمت بنزین در کشورهای دنیا+جدول

اخیرا بحثهایی در خصوص افزایش قیمت بنزین برای گام دوم هدفمندکردن یارانه ها مطرح شده است.
بیشترین و کمترین قیمت بنزین در کشورهای دنیا+جدول
اخیرا بحثهایی در خصوص افزایش قیمت بنزین برای گام دوم هدفمندکردن یارانه ها مطرح شده است و از طرفی نیز براساس قانون بودجه دولت می تواند نرخ حامل های انرژی از جمله بنزین را به میزان ۳۸ درصد افزایش دهد. 


به گزارش حدیدنیوز، اخیرا بحثهایی در خصوص افزایش قیمت بنزین برای گام دوم هدفمندکردن یارانه ها مطرح شده است و از طرفی نیز براساس قانون بودجه دولت می تواند نرخ حامل های انرژی از جمله بنزین را به میزان ۳۸ درصد افزایش دهد.

برخی از کارشناسان معتقد هستند اگر قیمت بنزین افزایش یابد دیگر شاهد قاچاق سوخت نخواهیم بود و این شوک قیمتی می تواند برای چندین سال موجب شود تا روند قاچاق سوخت به سمت نزولی حرکت کند.

حتی اخیرا بحث هایی در خصوص قیمت بنزین در هرلیتر ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان نیز مطرح شده است. به طوری که مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده است عرضه چند نرخی فرآورده های نفتی موجب اختلال در سیستم توزیع و جا به جایی فرآورده‌های نفتی از بخش‌های مختلف مصرف، خواهد شد و امکان قاچاق سوخت و مصرف غیر ایمن گاز مایع بخش خانگی در بخش حمل و نقل را فراهم خواهد کرد.

به گزارش فارس، وی همچنین خاطرنشان کرده است که عرضه فرآورده های نفتی به روش تک نرخی موجب خواهد شد تا عرضه خارج از شبکه فرآورده و قاچاق آن کاهش یابد.

نکته ای که باید به آن توجه داشت و در گفته های برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت نفت نیز وجود دارد این است که پس از اجرا شدن گام اول هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت بنزین از ۱۰۰ تومان به دو نرخ ۷۰۰ تومان به صورت آزاد و ۴۰۰ تومان به صورت نیمه یارانه ای موجب شد تا قاچاق سوخت برای مدتی نزدیک به صفر شود ولی با گذشت ۳ سال از زمان اجرای این گام هم اکنون شرایط به گذشته بازگشته و قاچاق سوخت در حال افزایش است بنابراین باید هرچه زودتر گام دوم هدفمندکردن یارانه ها اجرا و در قیمت بنزین تجدید نظر شود.

با نگاهی به جدول نرخ های بنزین در میان ۱۴۲ کشور جهان که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است باید گفت:

ایران در این میان پس از ونزوئلا با قیمت هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومان رتبه دوم را از نظر ارزانی قیمت در اختیار دارد و پس از ایران نیز عربستان، قطر و بحرین قرار گرفته اند.

باید گفت در این جدول اختلاف قیمت بنزین بین اولین کشور که ونزوئلا است با آخرین کشور که ترکیه است حدود ۸۶۶۷ تومان است.

قیمت بنزین در برخی از کشورها در جدول زیر می آید:

http://hadidnews.com/vdcfc1d0.w6dvyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

بینشان
چهار صد تومانی که شصت لیتر است ان هم نه برای همه بکویید هفت صد تومن