تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۹
گزارشی از وضع قیمت‌ها در آستانه شب چله

سفره شب یلدای امسال کوچک یا بزرگ؟

قیمت آجیل شب یلدا رنج قیمتی متفاوتی دارد که از ۳۰ هزار تومان تا ۵۵هزار تومان بسته به کیفیت خود متفاوت است.
سفره شب یلدای امسال کوچک یا بزرگ؟
به گزارش حدیدنیوز، بازار خرید کالاهای شب یلدای امسال، تب و تاب خرید هر سال را ندارد و به نظر می‌رسد که استقبال مردم از خرید کالاهای ویژه این شب باستانی، خود را به دست سرمای زمستانی سپرده است. در حالی که حدود یک هفته به شب یلدا باقی مانده است، اغلب این سفره‌ها به دلیل گرانی و کاهش قدرت خرید مردم، کوچک و بعضی محدود به خانواده‌های ۳ تا ۴ نفره شده است.
 
کاسب‌های بازار نیز به این نکته اذعان دارند که شب یلدای امسال، حال و هوای سال‌های گذشته را ندارد و اقبال مردم به خرید کالاهای ویژه این شب، نسبت به سال‌های گذشته کمتر است. یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار در مرکز شهر در گفت‌وگو با مهر تصریح می‌کند: در سال‌های گذشته خرید آجیل شب یلدا از هفته‌ها قبل از فرا رسیدن این روز شروع می‌شد اما حال که کمتر از ۱۰ روز به فرا رسیدن این شب باقی مانده اما مراجعات مردم رونق چندانی ندارد. 

یکی دیگر از فروشندگان آجیل و خشکبار در خیابان مولوی هم در این‌باره می‌گوید: امسال مردم نسبت به سال‌های گذشته، کمتر برای خرید آجیل شب یلدا مراجعه کرده‌اند و اغلب مشتریان، افرادی هستند که به طور معمول قدرت خرید آجیل را دارند و در طول سال نیز مراجعه می‌کنند. وی می‌افزاید: البته ما امسال برای اینکه مردم بتوانند آجیل را نیز بر سر سفره یلدای خود ببرند، طیف متنوعی از آجیل را تهیه کرده‌ایم که با کیفیت‌ و قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شوند بنابراین شاید مردم در روزهای باقیمانده برای خرید مراجعه کنند. این فروشنده ادامه می‌دهد: آجیل شب یلدا قیمت‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد که بسته به نوع و مرغوبیت پسته، بادام یا قیصی و برگه زردآلو، قیمت متنوعی می‌تواند داشته باشد. به گفته وی، البته یک تغییر رفتار دیگر نیز در خرید آجیل شب یلدا به چشم می‌خورد و آن اینکه مردم به جای اینکه یک کیلوگرم از این نوع آجیل خریداری کنند ۵۰۰ یا ۳۰۰ گرم از انواع مختلف خرید می‌کنند تا آجیل شب یلدا را هرچند اندک در سفره خود داشته باشند.



قیمت سفره شب یلدا



هم‌اکنون قیمت آجیل شب یلدا رنج قیمتی متفاوتی دارد که از ۳۰ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان بسته به کیفیت خود متفاوت است. در این میان، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اعلام کرده که قیمت آجیل شب یلدای امسال نسبت به سال گذشته تفاوتی از لحاظ قیمت ندارد و قیمت‌ها افزایش نیافته است. علیرضا ارزانی ممقانی در این‌باره می‌گوید: در سال جاری شاهد هجوم تقاضا و خرید آجیل و خشکبار برای این مراسم نبوده و به دلیل فاصله زمانی شب یلدا با بعد از ایام سوگواری امام حسین (ع) نیز شاهد هجوم تقاضا نخواهیم بود بنابراین با وفور آجیل و خشکبار در بازار، افزایش قیمت نیز مطلقاً وجود نخواهد داشت. در این میان قیمت هندوانه و انار شب یلدا نیز در مناطق مختلف شهر متفاوت است. هندوانه از کیلویی ۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار تا ۱۸۰۰ تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود. انار نیز از قیمت ۲۰۰۰ تومان تا ۳۵۰۰ تومان در مناطق مختلف شهر به فروش می‌رسد. بر این اساس اگر یک سبد کالای یلدایی را شامل یک کیلوگرم آجیل، یک هندوانه سه کیلویی، یک کیلوگرم انار، یک کیلوگرم پرتقال و یک کیلوگرم سیب در نظر بگیریم، آنگاه ارزش این سبد در حدود ۵۳ هزار تومان با احتساب آجیل کیلویی ۴۰ هزار تومان، هندوانه کیلویی ۱۲۰۰ تومان، انار کیلویی ۲۰۰۰ تومان، پرتقال کیلویی ۱۵۰۰ تومان و سیب کیلویی ۲۰۰۰ تومان خواهد شد. هم‌اکنون یک کیلوگرم بادام هندی ۳۶ هزار تومان، برگ زردآلو ۸۵۰۰ تومان، قیسی ۱۱ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۳۹۵۰۰ تومان تا ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان، پسته فندقی ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان، پسته کله قوچی ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان، تخمه آفتابگردان ۸۵۰۰ تومان، تخمه ژاپنی ۱۱ هزار تومان، تخمه کدو ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان تخمه کدو گوشتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می‌رسد. همچنین یک کیلوگرم توت خشک اعلا ۲۷ هزار تومان، انجیر ۴۰ هزار تومان و مغز فندق ۲۹ هزار تومان است.



قیمت انواع میوه در بازار



درهمین حال با ورود فراوان انواع مرکبات از باغات شمال به بازار قیمت این میوه‌ها کاهش خوبی داشته اما همچنان میوه‌هایی مانند سیب، انار و خرمالو در اوج هستند. گزارش میدانی فارس از بازار میوه و مرکبات حکایت از آن دارد که قیمت مرکبات نسبت به ۲۰ روز گذشته کاهش زیادی داشته طوری که هرکیلوگرم پرتقال، نارنگی و لیموشیرین در میادین میوه و تربار ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است و در برخی مغازه‌ها و روی وانت‌های کنار خیابان، کیلویی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رود. بر این اساس، قیمت دیگر میوه‌ها در سطح شهر تهران عبارت است از هر کیلوگرم پرتقال ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، نارنگی ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، لیمو شیرین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، کیوی ۴۰۰۰ تومان، انار ۴۵۰۰ تومان، انگور ۳۰۰۰ تومان، سیب ۵۰۰۰ تومان، خرمالو ۴۰۰۰ تومان، به ۵۰۰۰ تومان، موز ۴۰۰۰ تومان، نارنگی یافا ۳۵۰۰ تومان، هندوانه ۱۰۰۰ تومان، گوجه ۲۵۰۰ تومان، خیار ۳۰۰۰ تومان و گلابی ۶۰۰۰ تومان. http://hadidnews.com/vdcf1xd0.w6dceagiiw.html
منبع : وطن
نام شما
آدرس ايميل شما