تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۲
براساس تصمیم دولت اخذ کارمزد از دارندگان دستگاه‌های کارتخوان در زمان مقرر (اول آبان) اجرایی نخواهد شد.
بانک مرکزی اجرای طرح را بر عهده شورای پول و اعتبار گذاشت
جدی‌ترین واکنش به این طرح در آخرین جلسه هئیت دولت مطرح شد، زیرا براساس تصمیم دولت اخذ کارمزد از دارندگان دستگاه‌های کارتخوان در زمان مقرر (اول آبان) اجرایی نخواهد شد.

به گزارش حدیدنیوز؛ بحث دریافت کارمزدها از پذیرندگان دستگاه‌های کارتخوان حدود دو هفته‌ای است که در سیستم بانکی مطرح شده و در این بین نظرات مثبت و منفی در خصوص اجرای این طرح مطرح شده است.

به گونه‌ای که مدیرعامل شاپرک با بیان اینکه باید برای ارائه هر خدمتی هزینه‌ای پرداخت شود و نمی‌توان آن را رایگان به دست آورد از اجرای این طرح خبر داد و پس از آن مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی هم به ارایه توضیحاتی در این خصوص پرداخت که طبق گفته‌های وی علت دریافت این کارمزدها هزینه های نگهداری و بازسازی شبکه با توجه به مستهلک شدن دستگاه های pos است و یارانه ای که به بانک‌ها برای نگهداری به شبکه پرداخت می شود جوابگو نیست.

اما در این بین اتاق اصناف تهران از مخالفان این تصمیم است و معتقدند اعمال کارمزد بر دستگاه های کارتخوان باعث انصراف مردم از استفاده از این دستگاه ها و افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات خواهد شد.

جدی‌ترین واکنش به این طرح در جلسه آخر هئیت دولت مطرح شد، زیرا براساس تصمیم دولت اخذ کارمزد از دارندگان دستگاه های کارتخوان در زمان مقرر (اول آبان) اجرایی نخواهد شد، زیرا این طرح نیاز به بررسی بیشتر دارد.

در همین ارتباط بانک مرکزی در اطلاعیه ای اعلام کرد: در هيات محترم دولت تدبير و اميد و مفاد تصويب نامه مورخ ۹۳.۷.۶ هيات محترم وزيران، مقرر گرديد پيش از اجرايی شدن طرح، موضوع در شورای پول و اعتبار مطرح و پس از اخذ نظرات اعضای محترم شورا و بر مبنای تصميم اتخاذ شده، کارمزد خدمات خريد الکترونيکی از طريق پايانه‌های فروش به مرحله اجرا درآيد.

گفتنی است؛ نکته مهم در این بین واکنش صاحبان دستگاه‌های کارتخوان است، باید دید همانطور که سال‌ها وقت برد تا به این سیستم الکترونیکی جدید عادت کنند می‌تواند به سرعت با این طرح جدید کنار بیایند یا دوباره به سیستم نقدی و اسکناس و مشکلات آن باز خواهند گشت.

باید در همه زمینه‌ها با دنیا همگام شویم

در همین خصوص "حسین پورزرندی" مدیر عامل بانک شهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: من به دلیل اینکه مدیر عامل بانک هستم و باید در چارچوب های بانک مرکزی فعالیت کنم، با اجرای طرح دریافت کارمزد از پذیرنده ها موافق هستم.

وی افزود: اما اگر بخواهم از نظر یک فرد خارج از سیستم بانکی در این ارتباط نظر بدهم، تحلیل هایی در خصوص اجرای این طرح دارم.

پورزرندی در ادامه در پاسخ به این سوال که با اجرای این طرح، استقبال از کیف پول الکترونیکی بیشتر خواهد شد یا خیر؟ گفت: اگر در کشور قصد این را داشته باشیم که با دنیا که توسعه یافته تر و با تجربه تر از ما است خود را همراه کنیم، باید در همه زمینه ها برای پیشرفت و ارایه خدمات بهتر تلاش کنیم.

وی ادامه داد: اگر در همه کشورهای دنیا برای دستگاه های کارتخوان کارمزد دریافت می شود و ما هم قصد اجرای این طرح را داریم، باید ارایه خدمات سیستم بانکی و الکترونیکی را هم کاملا با دنیا هماهنگ و به سمتی حرکت کنیم که همانند خدماتی که در کشورهای دیگر در اختیار مشتری قرار می‌دهند را به مشتریان، ارایه کنیم.

مدیر عامل بانک شهر اجرای طرح امضا الکترونیکی را به عنوان مثال بیان کرد و افزود: یکی از خدماتی که در کشورهای دیگر مرسوم است اما متاسفانه در کشور ما امکان راه‌اندازی آن وجود ندارد، امضا الکترونیکی است زیرا ما تلاش بسیاری برای راه‌اندازی این طرح داشتیم، که اجرایی نشد پس اگر قصد هماهنگی با سایر کشورها را داریم، باید در همه زمینه ها باشد نه فقط یک سری از خدمات خاص. http://hadidnews.com/vdcf10dm.w6dyyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما