تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۰
اشتغال حاصل عدم رشد مطلوب اقتصادی است . در کنار این مسئله نظام آموزشی باید بازنگری شود، چرا که نظام آموزشی بیکار تربیت ‌می‌‌کند.
معضل بیکاری با اصلاح دانشگاه،بانک،گمرک و مالیات حل می‌شود
مصری:معضل بیکاری با اصلاح دانشگاه،بانک،گمرک و مالیات حل می‌شود/کشور را هنوز گران اداره می‌کنند
به گزارش حدیدنیوز، عبدالرضا مصری درباره اشتغال جوانان گفت: ایجاد اشتغال صرفاً‌ نباید منوط به این باشد که دولت منابعی را به اشتغال اختصاص دهد، یا برای ایجاد اشتغال وام‌های یارانه‌ای بدهد یا بسته‌هایی را دنبال کند که در دولت‌های قبل نیز مطرح بوده است.

مصری بیان کرد: بسیاری از مشکلات موجود در کشور را برطرف کردیم اما متاسفانه تا کنون موفق به حل مشکل اشتغال نشده‌ایم. مسئله اشتغال چون داخلی است موفق به حل آن نشده‌ایم.

*فارغ التحصیلان توانایی لازم برای فعالیت را ندارند

عضو کمیسیون اجتماعی با تاکید بر اینکه اشتغال مانند کالا خریدنی نیست اظهار کرد: از آنجایی که نگاه جامعه ای به اشتغال در کشور وجود ندارد، مسئله اشتغال در کشور با این بسته‌ها حل نخواهد شد. ما باید به جای ارائه بسته ها، نظام‌هایی که تا کنون به اقتصاد ما صدمه زده است و شرایط بدی برای ما ایجاد کرده است باید تغییر یابد.

وی به نظام سیستم عالی اشاره کرد و افزود: بسیاری از رشته‌های دانشگاهی در حال حاضر هیچ گونه کارایی در بازار کار ندارد،رشته های دانشگاهی بر اساس نیاز بازار کار طراحی نشده است،در حال حاضر روزانه هزاران هزار نفر فارغ التحصیل رشته تاریخ و کتابداری،‌فقه و اصول ادبیات فارسی به بیکاران جامعه اضافه می شود. اما واقعاً‌ این فارغ التحصیلان قرار است کجا مشغول کار شوند؟

مصری تاکید کرد: بسیاری از رشته‌هایی که در حال حاضر فارغ التحصیل از دانشگاه می شوند در نهایت برای آموزش و پرورش نیاز است. اما از آنجایی که سیستم آموزش و پرورش صرفاً‌ جذب نیرو از طریق دانشگاه دارد، این رشته‌هایی نیست که جذب بازار کار شود، و بسیاری از این رشته‌ها نه برای بخش دولتی مناسب است و نه برای بخش خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی‌ بیکار هستند که مدرک آنها مورد نیاز هیچ‌کجا نیست. اما یک نگرشی که در این زمینه وجود دارد و باید اصلاح شود این است که بسیاری تصور می کنند هر کس دارای مدرک دانشگاهی است باید مشغول کار شود.به طور مثال اگر دولت تصمیم بگیرد که تمام کارکنان کلیه دستگاه‌های اداری کشور دولتی دور کاری کنند، تنها ظرفیت ایجاد ۲میلیون و ۵۰۰ نفر در کشور آزاد می شود.

مصری بیان کرد:با وجود اینکه این امر محال است اما اگر تمام افراد در کابینه دولت به دورکاری بروند باز هم مشکل اشتغال حل نمی شود. این در حالیست که تمام فارغ التحصیل علاقه مند به اشتغال در دستگاه‌های دولتی هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی با تاکید بر اینکه متاسفانه فارغ التحصیل به دنبال خلاقیت،‌نو آوری و کارآفرینی نیستند افزود: در حال حاضر تمام دانشگاهیان مدرک بیکاری دارند چرا که منتظر نشست پشت سیستم اداری و یک میز و صندلی هستند.

*فرهنگ اشتغال نامطلوب است

وی با تاکید بر نامطلوب بودن فرهنگ اشتغال در کشور تاکید کرد: در حال حاضر تمام جوانان بر این تصورند که بعد از تحصیل در دانشگاه باید در یک دستگاه دولتی و پشت یک میز مشغول فعالیت شوند.این فرهنگ باید تغییر کند. این فرهنگ زمانی عملیاتی می شود که هیچ گونه استخدام دولتی وجود نداشته باشد. در حال حاضر ۷۰هزار میلیارد تومان مالیات جمع‌آوری و ۷۰ هزار میلیارد تومان نفت و گاز می فروشیم که مجموعاً‌۱۴۰ میلیارد تومان می‌‌شود. اما در بودجه سال ۹۳، تنها ۱۴۷ هزار میلیارد تومان هزینه حقوق و دستمزد داریم. یعنی هرچقدر به دست می‌آید برای حقوق کارکنان دولت ، پول آب و برق و... خرج می‌شود که این مسئله نشانه این است که کشور خیلی گران اداره می شود.

مصری بیان کرد: متاسفانه امروزه با افزایش تعداد بروکراسی کارهای مردم سخت‌تر انجام می‌شود. با وجود اینکه تعداد کارکنان دولت افزایش می‌یابد، اما کارهای مردم با سختی و در طول مدت زمان طولانی تری انجام می‌شود. علاوه بر این مسئله متأسفانه شاهد این هستیم که مردم برای آنکه کارشان در سیستم‌های اداری انجام شود حتما باید پولی را پرداخت کنند در غیر این صورت کار آنها انجام نمی‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی اظهار کرد: نظام گمرکی و مالیاتی کشور نیز نیازمند اصلاح است،‌متاسفانه شاهد این هستیم که هر کس پول بیشتری داشته باشد میزان مالیاتی که پرداخت می کند کمتر است. تا زمانی که سیستم بانکی، گمرگی و مالیاتی اصلاح نشود رشد اقتصادی محقق نمی شود. زمانی که رشد اقتصادی انجام نشود اشتغال ایجاد نخواهد شد.

مصری بیان کرد:اگر نظام مالیاتی در کشور صحیح باشد فاصله نابرابری وجود ندارد، نابرابری باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.تا زمانی که نظام مالیاتی کشور سیستمی نباشد و تا زمانی که نظام بانکی که رکن اصلی است اصلاح نشود به رشد اقتصادی مطلوب دست نمی یابیم.

* افزایش تولید به معنی رشد دو برابری تولید است

وی بیکاری را حاصل عدم رشد اقتصادی دانست و گفت: رشد اقتصادی به این معنا است که تولید امروز در روز بعد دو برابر شود.افزایش تولید مستلزم این است که مواد اولیه و نیروی کار وارد جریان شود،زمانی که ماشین آلاتی وارد جریان تولید می‌شود باید نیروی کاری آنها را کنترل کند.

مصری افزود: زمانی که تولید افزایش یافت، بازار فروش به دنبال بازار هدف می گردد. رشد ۶درصدی به این معنی است که اگر در حال حاضر تولید به طور مثال ۱۰۰ هزار تن است و برای این ۱۰۰ هزار تن، ۱۰۰ هزار نفر مشغول فعالیت هستند. اگر سال آینده این رشد ۶ درصد شد یعنی این میزان تولید ۶برابر شود و میزان افراد شاغل ما ۱۰۷ هزار نفر می‌شود. اما متاسفانه عدم اصلاح نظام گمرکی،‌بانکی و مالیاتی باعث عدم افزایش رشد اقتصادی شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی در ادامه به ورود کالاهای چینی در کشور خبر داد و گفت: زمانی که هر روز تعداد زیادی از کالاهای خارجی در مدل‌های مختلف وارد کشور می شود، میزان تمایل مردم به مدل‌های جدید زیاد می شود و همین مسئله موجب می‌شود که پول‌های زیادی هزینه می‌شود امادریغ از اینکه این پول به جیب ایرانی‌ها برود.

مصری افزود:شرم آوراست که امروز در برخی از استان‌های کشور شاهد کالاهای خارجی هستیم و مردم نیز به جای تمایل به کالاهای بومی علاقه بسیاری به تولیدات خارجی دارند. ممکن است ۱۰۰ نفر کالایی را تولید کنند اما یک نفر باید آن را به فروش برساند. متأسفانه در ایران به این مسئله توجه نمی‌شود ما به جای اینکه به فکر ایجاد شغل برای هزار نفر باشیم به دنبال شغل برای یک نفر( همان فروشنده) هستیم. اگر به تعداد مغازه هایی که در این کشور وجود دارد تولید کننده داشتیم، در حال حاضر مسئله اشتغال نداشتیم.

* کشور به تولید داخلی توجه ندارد

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر همه مردم عرضه کننده کالا هستند و به تولید توجهی ندارند. اگر آن مقدار که به عرضه کردن کالا توجه می‌کنیم به تولید توجه کرده بودیم تا کنون مشکل اشتغال نداشتیم. در حال حاضر تولید خارج از کشور است. اشتغال در تولید محقق می شود نه در عرضه.

مصری افزود: عدم تعریف و تبیین بخش خصوصی مسئله دیگری است. ما در حرف و سخن، همیشه صحبت از بخش خصوصی داریم. ولی در عمل هر صندلی دولتی که اشغال می‌کنیم، یک زنجیر برای بستن بخش خصوصی ایجاد می‌کنیم .

مصری در ادامه با اشاره به این که نظام بانکداری کشور را تهدید می کند گفت: تهدید این نظام بانکداری از دشمنی آمریکا هم بیشتر است و ما با این نظام بانکداری به هیچ جا نمی‌رسیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم وضعیت ۲۰ سال پیش ساختمان‌های اداری را با شرایط فعلی در نظر بگیریم تغییرات زیادی در آن به وجود آمده است، از طرفی طولانی شدن سیکل اداری سبب شده تا هزینه‌های آن را مردم بپردازند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: درآمد نفت و گاز کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که در بودجه امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان برای مالیات و ۱۴۷ هزار میلیارد برای هزینه‌های جاری در نظر گرفته شده است.

مصری با بیان اینکه ما طی دهه های گذشته فقط دولت را فربه و چاق کرده ایم ، افزود: در ۶ ماه اخیر ۲۰ درصد تخصیص بودجه شده است،بار سنگینی به دولت تحمیل شده و امکان سرمایه‌گذاری وجود ندارد که اگر این روند تداوم یابد تا سه سال آینده حتی یک ریال اعتبار تملک دارایی نخواهیم داشت مگر اینکه خدمات به مردم گران شود.اداره کشور با هزینه خیلی بالا صورت می گیرد و گرفتار بروکراسی اداری شدیدی شده ایم.

*نظام آموزشی کشور فقط بیکار بیرون می دهد

وی با اشاره به این که با این سیستم ایجاد شده کسی جرات پذیرش مسئولیت ندارد و آنقدر سیستم نظارت در کشور درست شده که مدیر جرات تصمیم‌گیری ندارد، گفت: در حال حاضر اصلاح ساختار دولت یک آسیب مهم کشور شده است و ما در کشور با نظام آموزشی که داریم تنها افراد را برای شغل دولتی آموزش می دهیم و در حال حاضر در کشور ۴ و نیم میلوین فارغ التحصیل بیکار در جامعه داریم.

مصری با اشاره به این که بین خروجی دانشگاه‌ها و ورودی بازار کار تناسبی وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع به آن معناست که دانشگاه‌ها بر اساس نیازهای بازار کار اقدام به جذب دانشجو نمی‌کنند بلکه بر مبنای ظرفیت و تعداد اساتید دانشجو می‌پذیرند.

* ضرورت همسانی سازی رشته های دانشگاهی با نیاز بازار

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که ما در اشتغال مشکل نداریم بلکه در تعریف شغل مشکل داریم گفت: در حال حاضر ما لیسانس بیکار در کشور تربیت می کنیم . ما با این وضع به جایی نمیرسیم و دولت یا باید رژیم بگیرد و یا جراحی شود و اگر بخواهد رژیم بگیرد یعنی نباید در کنار بازنشستگانی که از سیستم خارج می شوند نیروی جدید استخدام کند.

مصری تغییر فرهنگ را از جمله مهمترین راه‌های برون رفت از این مشکل دانست و افزود: متاسفانه آنچه در ذهن اکثر جویندگان کار وجود دارد این است که هر فرد تحصیل‌کرده و با سواد باید در یک اداره دولتی برای خود میز و صندلی داشته باشد و این در حالیست که دولت ظرفیت مشخصی دارد و حتی اگر همه نیروهای خود را هم جایگزین کند برای این همه نیروی بیکار جای خالی وجود نخواهد داشت.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی عدم تناسب بین رشته تحصیلی و بازار کار و همچنین بالا رفتن ظرفیت پذیرش و خروجی دانشگاه ها را نیز از دیگر دلایل بالا رفتن آمار بیکاری عنوان کرد و افزود: نیازی به این همه لیسانس در رشته های مختلف نیست، به علاوه این قشر عظیم بعد از تحصیل انتظار شغل و سرکار رفتن دارند. بسیاری از این رشته‌های تحصیلی به درد کشور نمی‌خورد و کارآمدی چندانی برای توانمند کردن افراد ندارد و فقط به محل کسب درآمدی برای دانشگاه‌ها تبدیل شده است.هماهنگی لازم هم بین دستگاه‌های مختلف و بخش آموزش وجود ندارد و هر بخش ساز خود را می زند که این ناهماهنگی گوش خراش همه را اذیت خواهد کرد.

* هیچ کدام از برنامه ها عملیاتی نمی شود

وی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از برنامه ها تا کنون عملیاتی نشده است گفت: متأسفانه شاهد بروز تعداد زیادی از قوانین مزاحم در کشور هستیم که مقام معظم رهبری هنگام ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کردن که دولت باید به سراغ حذف قوانین مزاحم برود. برنامه های زیادی در کشور وجود دارد که تنها نوشته و عملیاتی نشده است.

مصری با بیان اینکه اجرای قانون حتی باید از داخل مجلس نیز اجرایی شود گفت: متأسفانه حتی نمایندگان مجلس که خود قانون را تصویب می‌کنند نسبت به اجرای آن سهل انگار هستند و نماینده به جای اجرای قانون به دنبال امور دیگری است و در حال حاضر نمایندگان مجلسه به گیشه ارباب و رجوع تبدیل شده اند.

وی با اشاره به سود بالای بانک های کشور گفت:تولید قانون زیاد یکی دیگر از مشکلات کشور است. تولید کننده در کشور ما با هزینه بالای تولید، هزینه های بالای انرژی و غیره رو به روست و توان رقابت برابر با تولید کننده خارجی را ندارد .ما در کشور افراد مدیران بانکی را عوض می کنیم در حالی که سیستم بانکی کشور غلط است و تا این سیستم اصلاح نشود کشور درست اداره نمی شود.

مصری در بیان ضر‌رهای قوانین اضافی تاکید کرد: متأسفانه قوانین در دست عده‌ای است که با آن معامله می‌کنند و کار مردم انجام نمی‌شود بلکه برای انجام کارهایشان باید هزینه پرداخت کنند.

*ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از تولید داخلی

وی تاکید کرد: یکی از ایرادهای موجود در کشور ما این است که هر دولتی پس از روی کار آمدن تصور می‌کند که دولت قبلی اشتباه کرده است. بر این باور است که می‌تواند اقتصاد را متحول کند در صورتی که حل معضل اقتصادی نیازمند زمان طولانی است. تازمانی که مشکلات تولید حل نشود، مشکل اشتغال پابرجاست.

مصری با تأکید بر اینکه اشتغال باید در کشور به ارزش تبدیل شود گفت:تا زمانی که پول باد آورده در کشور جمع نشود،‌بحث اشتغال با مشکل همراه است.مردم باید به خرید کالای داخلی که سود آوری اشتغال برای داخل کشور دارد عادت کنند.باید فرهنگ خرید تولید داخلی در کشور نهادینه شود.

وی حذف قوانین مزاحم را از اولویت‌های ضروری بیان کرد و افزود: برخی از قوانین بیش از یک قرن از تصویب آن‌ها می‌گذرد و هرکدام از آن‌ها برای مقطع خاصی مناسب بوده و شاید اینک کارایی خود را از دست داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: تمام دستگاه‌ها برای تسهیل در امر تولید بایدقوانین مزاحم تولید، پیشرفت و تحقق اقتصاد مقاومتی را شناسایی کنند تا بتوانند موفق باشند.
مصری حذف قوانین مخل تولید را برای تحقق اقتصاد مقاومتی که بر تولید داخلی تکیه داشته ضروری عنوان کرد و گفت: قوانین دست و پاگیر که به مانعی در برابر تولید داخلی تبدیل شده‌اند، باید برچیده شود.برای کشوری مانند ایران ننگ است که کالای داخلی با مارک خارجی عرضه شود تا خریدار داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر رشد اقتصادی پایدار باشد با رشد ۷ درصدی می‌توانیم مشکل بیکاری را حل کنیم. اگر سایر مشکلات حل نشود با رشد ۹درصدی هم نمی‌توانیم بر بیکاری فائق آییم. http://hadidnews.com/vdcf0ydm.w6dy1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما