تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۸
بازار مسکن از تقاضای سفته‌بازی پاکسازی شد

قیمت آپارتمان در مناطق مختلف تهران

دست‌اندرکاران و فعالان مسکن بر این باورند که بازار وضعیت پایداری را در نیمه دوم سال تجربه خواهد کرد. البته این پیش‌بینی مشروط است.
قیمت آپارتمان در مناطق مختلف تهران
به گزارش حدیدنیوز، بازار مسکن چه وضعیتی را در ماه‌های منتهی به بهار ۹۴ خواهد داشت؟ این سئوالی است که پاسخ دادن به آن چندان ساده نیست. برنامه‌های در دست تهیه وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی بخش مسکن شائبه تاثیر بر قیمت‌ها را به‌وجود آورده است. البته تا اینجای کار که حدود یک سال و دو ماه از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، مسئولان وزارتخانه مذکور از در دست تدوین بودن برخی برنامه‌ها و همچنین بازنگری طرح جامع مسکن سخن می‌گویند.

باوجود انتقادات گسترده‌ای که به وعده‌های مسئولان وزارت راه و شهرسازی در خصوص همین برنامه‌ها وارد است، اما هم وزیر راه و شهرسازی و هم معاون امور مسکن و ساختمان آخوندی معتقدند که طرح‌های دولت در بخش مسکن می‌تواند اثرگذاری لازم در کنترل قیمت‌ها و کاهش فاصله عرضه و تقاضا را داشته باشد.

مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی، صندوق زمین و ساختمان، صندوق‌هایپس‌انداز و... همه از جمله برنامه‌هایی بوده که از مردادماه سال گذشته به‌عنوان سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است. با این وجود رکود دامنه دار بازار مسکن که تقریبا یکماه قبل از انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری آغاز شده بود همچنان ادامه دارد.

دست‌اندرکاران و فعالان مسکن بر این باورند که بازار وضعیت پایداری را در نیمه دوم سال تجربه خواهد کرد. البته این پیش‌بینی مشروط است؛ رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران در این‌براه می‌گوید: بازار مسکن به وضعیت پايداري نسبي رسيده و اگر مشاوران املاك و متقاضيان مسكن بتوانند اين وضعيت را مديريت كنند تا پايان پاييز شاهد ثبات در قيمت خواهيم بود.

حسام عقبايي شرط تداوم رشد صفر درصدي در قيمت مسكن در نيمه دوم سال را مقاومت بازارياب‌ها در پذيرش قيمت‌هاي حبابي از سوي فروشنده‌ها اعلام كرد و گفت: جنس معاملات مسكن حكايت از پاكسازي بازار از تقاضاهاي سفته‌بازانه و مصرفي‌شدن خريد‌ها دارد. اين نوع معاملات قطعاً در برابر افزايش قيمت، واكنش نشان مي‌دهند و مانع حركت صعودي نرخ‌ها مي‌شوند.


وی با اشاره به نقش کلیدی مشاوران املاک در بهبود و ادامه روند ثبات در بازار مسکن خاطرنشان کرد: مشاوران املاک باید هر بیشتر تلاش کنند تا معاملات مسکن در مسیری روان تر به جریان بیفتد و فضای سوداگری در معاملات از بین برود، همچنین بنگاه‌های مسکن باید با هرگونه افزایش نامتناسب یا نامتعارف قیمت مسکن مقابله کنند و اجازه نشستن نرخ‌هاي حبابي از سوي طرف عرضه را سلب نمايند.


وی منطق اقتصادی و تمایل حرفه ای مشاوران املاک حکم می کند هر زمانی که حجم معاملات افزایش می یابد درآمد بنگاه های مسکن نیز بیشتر است بنابراین مشاوران املاک باید با تلاش در جهت ثبات هر چه بیشتر و رونق غیر تورمی مسکن، زمینه کسب و کار پررونق و سالم را برای خود فراهم کنند.


وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به خروج از دوران رکود در معاملات مسکن و قرار گرفتن در ابتداي مسیر رونق، همزمان با کاهش رشد قیمت مسکن، پیش بینی می شود حجم معاملات مسکن افزایش پيدا كند.


رییس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران افزود: همچنین با کاهش قیمت مسکن طی ماه های گذشته و فراهم شدن شرایط ثبات در بازار معاملات مسکن، هم اکنون اغلب متقاضیان مصرفی بازار مسکن که به صورت موقت خرید خود را به تاخیر انداخته بودند به تدریج در حال ورود به بازار مسکن هستند.


وی تاکید کرد: در چنین شرایطی مشاوران املاک باید تلاش کنند متعاملین به خصوص فروشندگان مسکن را نسبت به کاهش ۷ دهم درصدی قیمت ها طی شش ماهه اول امسال توجیه و از این طریق سطح قیمت ها را به روند واقعی قیمت نزدیک کنند.


عقبایی با اشاره به کاهش محسوس رویکردهای سوداگرانه در بازار مسکن طی ماه های اخیر، خاطرنشان کرد: کاهش هجمه خریدهای سرمایه ای در بازار مسکن، باعث شده در حال حاضر زمینه خرید مناسب برای متقاضیان مصرفی در بازار مسکن فراهم شود.


به گزارش رویکرد آمارها حاکی از آن است که در نیمه نخست امسال متوسط قیمت مسکن ۷ دهم درصد کاهش یافته و هم اکنون متوسط قیمت واحد مسکونی در شهر تهران مترمربعی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.


بر این اساس یک واحد آپارتمان ۴۵متری واقع در رسالت، کرمان جنوبی از سوی مالک ۱۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. واحدی با همین متراژ در تهرانپارس با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان در فایل فروش قرار گرفته است.


واحد نوساز ۵۲ متری واقع در گلبرگ، ۱۶ متری دوم ۱۷۵ میلیون و آپارتمان ۵۲ متری در خیابان ۱۲۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.


آپارتمان بازسازی شده در خیابان شریعتی، ادیبی با متراژ ۶۳ متر با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان برای فروش عرضه شده، همچنین یک واحد مسکونی ۷۰ متری نوساز واقع در خیابان مختاری ۱۶۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.


آپارتمان نوساز با مساحت ۷۰ متر ۲ خواب با امکاناتی قبیل پارکینگ و آسانسور واقع در شهران ۲۷۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است، آپارتمانی با همین متراژ واقع در یوسف‌آباد با قیمت ۴۶۰ میلیون تومان در فایل فروش قرار گرفته است. http://hadidnews.com/vdcf00dm.w6dycagiiw.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما