تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۵
ويراژ دلالان در بازار پتروشيمي به پايان رسيد

پورشه نشينان سوار بر پرشيا!

حدود سه ماه از مصوبه دولت در بازار پتروشيمي مبني بر احتساب مبادلات براساس نرخ ارز آزاد و همچنين الزام كليه مجتمع هاي پتروشيمي به عرضه محصولاتشان در بورس كالاي ايران مي گذرد.
پورشه نشينان سوار بر پرشيا!
به گزارش حدیدنیوز، حدود سه ماه از مصوبه دولت در بازار پتروشيمي مبني بر احتساب مبادلات براساس نرخ ارز آزاد و همچنين الزام كليه مجتمع هاي پتروشيمي به عرضه محصولاتشان در بورس كالاي ايران مي گذرد كه آمار ها نشان مي دهد در همين مدت كوتاه، آشفته بازار پتروشيمي كشور كه به جولانگاه دلالان تبديل شده بود، به سمت تعادل تغيير مسير داده است.

مدیر برنامه ریزی تولید و فروش شرکت پتروشیمی آریاساسول با اشاره به رويكرد مناسب دولت به بازار پتروشيمي گفت: سياست هاي دستوري كه دولت قبل در مبادلات پتروشيمي در پيش گرفته بود، به ايجاد رانت و بازار سياه دامن مي زد که تنها ثمرات آن تصميمات، زیان تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی و رشد دلالي و در یک جمله زیان واقعی اقتصاد کشور بود.

بابک سهرابی افزود: اما خوشبختانه به نظر میرسد دولت کنونی به دنبال واقعی کردن بازار كالا از طریق آزادسازی قیمت ها در بورس کالای ایران است، اقدامی مثبت و دارای مزیت های فراوان که البته بامقاومت های زیادی از سوی برخی افراد روبه رو شده است.

سهرابی اظهار کرد: همسو شدن قیمت های پایه بورس کالا با نرخ های جهانی علاوه بر اینکه در میان و بلند مدت ثمرات زیادی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت، حتی در کوتاه مدت نیز باعث تعادل بازار و کوتاه شدن دست دلالان شده است.
مدیر برنامه ریزی تولید و فروش شرکت پتروشیمی آریاساسول با اشاره به کاهش معنادار تقاضای خریداران پس از آزادسازی قیمت ها عنوان کرد: عامل اصلی کاهش تقاضا در بورس کالا به خروج دلالان و واسطه گران به دلیل کاهش شکاف قیمتی موجود در بورس و بازار مربوط می شود.

قاچاق پليمر به حداقل رسيد
وی درخصوص چگونگی حضور دلالان در مبادلات محصولات پتروشیمی به خصوص کالاهای پلیمری گفت: وجود دلال خود به نفسه نه تنها ایرادی ندارد که در یک اقتصاد رقابتی خود موجب رشد و بهینه سازی مبادلات است، اما دلالی به معنی منفی آن در یک فضای رانتی و غیر رقابتی شکل میگیرد. در داستان عرضه محصولات پتروشیمی هم چون حجم و قیمت عرضه ها دستوریست - که خود نقض کننده منطق رقابتی بورس است - فضای مساعدی برای دلالی به معنی منفی آن ایجاد کرده, مخصوصا که سامانه بهین یاب وزارت صنعت و معدن که قرار بود محلی برای حمایت از تولید کنندگان میانی واقعی باشد خود با رسمیت بخشیدن به تراکنش های دلالان که در پس کدهای اقتصادی و پروانه های تولیدی پنهان شده اند نابسامانی و نا اطمینانی عمیقی در روند موجود ایجاد کرده است.

به گفته سهرابی پيش از آزادسازي قيمت محصولات پتروشيمي ، در شرايطي كه توليدكنندگان محصولات پلیمری برای صادرات محصولاتشان با فرایند سخت کسب مجوز روبه رو بودند، دلالان از طريق كانال هاي خود محصولات پلیمری را به کشور های اطراف همچون ترکیه، پاکستان و افغانستان قاچاق می کردند و سودهای کلانی بدست می آوردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روند قاچاق محصولات پلیمری کماکان ادامه دارد؟ گفت: خوشبختانه شواهد امر نشان میدهد این پدیده نامیمون پس از کاهش شدید فاصله قیمتی با قیمتهای جهانی بطور معنی داری کاهش یافته، که این اتفاق از مزایای بزرگ آزادسازی قیمت هاست. به گفته سهرابی، با این تفاسیر مشخص می شود که مقاومت هاي موجود در مقابل آزادسازی قیمت ها اکثرا از طرف چه كساني است.

به گفته مدیر فروش پتروشیمی آریاساسول پس از آزادسازی قیمت ها و نمایان شدن اثرات مثبت این طرح در کاهش رانت در بازار پتروشیمی در واقع مي توان گفت « رانت بازار پتروشيمي از پورشه به پرايد کاهش یافته » که امیدواریم این رانت با اجرای دقیق روند ازادسازی به صفر برسد.

به گفته سهرابي، رانت, قاچاق, رشوه, فساد اداری و ناکارامدی واژه هاییست که شایسته مردم ایران نبوده و می بایست به هرقیمت از فضای اقتصادی کشور پاک شوند. براين اساس مي توان گفت كه آزادسازي قيمت ها از طريق بورس كالا، اقدامي جدي براي شفاف شدن بازار كالا به شمار مي رود.

وي در پايان اظهاركرد: با اینکه گاهی فشارهای گروههایی که از منافع تصمیمات گذشته سود می بردند به عقب نشینی هایی منجر شده که نگرانیهایی در میان کنشگران واقعی اقتصاد کشور به همراه داشته ولیکن شخصا امیدوارم این دولت با آگاهی از مسئولیتی که در قبال مردم حال و آینده ایران به عهده دارد درمقابل فشارها سر خم نکند و کوتاه نیاید. http://hadidnews.com/vdcezw8x.jh8zvi9bbj.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما