تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۰
در هر حال آنچه واضح است این کاهش قیمت توسط عربستان سعودی هدایت می شود و بخشی از اقدامات ریاض، واکنشی به رنسانس انرژی در شمال امریکاست
آمریکا و سبک جدید تحریم ها علیه ایران / تاثیر پایین آمدن قیمت نفت کمتر از تحریم نیست
به گزارش حدیدنیوز، کارشناسان بر این باورند که با رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات پیش رو در وین، ما به تمامی آمال اقتصادی خود خواهیم رسید. این خوش‌بینی تا جایی ادامه دارد که تصور می‌کنند مشکل کاهش قیمت نفت را پس از توافق با افزایش حجم فروش نفت حل می‌کنند. اما آیا توافق در مذاکرات هسته‌ای را می‌توان تنها کلید حل مشکلات اقتصادی دانست.

در ماه گذشته و درست در زمانی که احساس می شد بعد از ماه ها مذاکره نفس گیر بین ایران و پنج قدرت جهانی قرار است توافقی جامع بین آنها صورت پذیرد عربستان نماینده ویژه خود را به محل مذاکرات ارسال کرد و با ارائه پیشنهادی وسوسه انگیز برای قدرت های جهانی به نوعی مسیر مذاکرات را به سوی دیگر سوق داد.

پیشنهاد کاهش قیمت نفت و فروش نفت هفتاد دلاری چیزی نبود که ایالات متحده به سادگی از کنار آن بگذرد و به نوعی ترس عربستان از توافق جامع غرب با ایران بهانه ای تازه شد برای طراحی سناریوی جدید بر علیه ایران و به دست آمدن یک جریان برد برد برای غرب که یک سر آن را عربستان با نفت هفتاد دلاری اداره می کرد و سمت دیگر آن هم ایرانی بود که به آن وعده لغو تحریم ها داده شده بود اما با کاهش عمده قیمت نفت دچار چالشی اساسی در اقتصاد خود می شد .

به تعبیری با بهره گیری از روش جدید غرب هم می توانست عربستان را راضی نگه دارد و هم افکار جهانی را در رابطه با بی ثمر نبودن مذاکرات هسته ای با ایران آرام کند و از سویی دیگر هم به اندازه ای از اهداف خود برای تحت فشار قرار دادن ایران برسد .

در هر حال آنچه واضح است این کاهش قیمت توسط عربستان سعودی هدایت می شود و بخشی از اقدامات ریاض، واکنشی به رنسانس انرژی در شمال امریکاست ولی انگیزه مهم تر، شکستن اراده ایران است. سعودی ها معتقدند که دیگر نمی توانند بر ایالات متحده برای مهار تهدید قریب الوقوع هسته ای تهران تکیه کنند بنابراین خودشان دست به کار شده اند تا آنچه تحریم های نه چندان شدید نتوانستند انجام دهند خودشان انجام دهند و بسیاری از تحلیل گران غرب ادعا می کنند همین قیمت نفت ایران را وادار به سازش در مذاکرات هسته ای خواهد کرد و این آخرین شانس برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است .

مطلبی که بسیار حائز اهمیت است رویکرد مناسب در مقابل این‌گونه نوسانات و کنترل‌پذیری آن‌ها در اقتصاد است که می‌توان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ایجاد آن را رویکرد محتاطانه در قیمت‌گذاری و پیش‌بینی و مورد استفاده قرار دادن در بودجه برشمرد که با توجه به برآوردهای غلط اعلامی توسط معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور مبنی بر کف حداقلی ۸۰ دلار برای هر بشکه در نیمه‌ی دوم سال ۹۳، تا حدودی خوش‌بینی در مسائل کارشناسی هیئت دولت نمایان است .

در مجموع به‌طور خلاصه می‌توان گفت با توجه به اینکه تمامی ایرانیان رفع تمامی تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را آرزو دارند و هر حرکتی در جهت رفع این ظلم را مفید و مؤثر می‌دانند، نظر بر آن داریم که با ساده‌انگاری و اتلاف موقعیت‌ها و زمان‌های خود، استراتژی غالب را به رقبا تقدیم ننماییم. در این بازی استراتژی آفندی و پدافندی، اقتصاد مقاومتی به‌عنوان نسخه‌ی مؤثر در شرایط فعلی است که می‌تواند به‌صورتی جامع، هم تهاجم استراتژیک و هم تدافع به موقع را تجویز نماید. به‌عنوان یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی و توجه به کم کردن وابستگی اقتصاد به نفت، بحث تدقیق در ارائه‌ی پیش‌بینی‌های قیمت نفت به‌صورت محتاطانه، به کم شدن تورش در پیش‌بینی تولید و در نتیجه درآمدهای مالیاتی نیز می‌انجامد و از سوی دیگر، استفاده از صندوق ذخیره‌ی ارزی را برای توسعه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه‌ای و تولیدی، تقویت می‌نماید . http://hadidnews.com/vdcezf8x.jh8zxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما