تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۴
مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی با تأکید بر ماهیت متفاوت فناوری بلاک چین و ارز رمزها، گفت: کاربردهای صحیح بلاک‌چین منجر به ایجاد ارزش‌افزوده برای بانک‌ها می‌شود.
افزایش ارزش افزوده بانک‌ها با بلاک چین
به گزارش حدیدنیوز به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، نیما امیر شکاری گفت: با توجه به سوال‌هایی که در خصوص ممنوعیت مبادله ارز رمزها در کشور از سوی بانک مرکزی و تضاد این سیاست با انقلاب بلاک چین، ذکر این نکته ضروری است که فناوری بلاک چین وبحث ارز رمزها دو موضوع متفاوت از هم هستند و قرار است به زودی در خصوص کاربردهای صحیح بلاک چین صحبت شود تا با آشنایی با این فناوری، دانش و آگاهی مسئولان بانکی و پرداخت کشور ارتقاء یابد.
 
وی افزود: ورود به کاربردهای مختلف این فناوری در صنعت بانکداری و پرداخت منجربه ایجاد ارزش افزوده برای بانک‌ها می‌شود و فعالان این صنعت برای ورود به این عرصه راهنمایی می‌شوند.

امیر شکاری تصریح کرد: تکنولوژیDLT) ) یا فناوری دفتر کل توزیع شده که یک فناوری عام در خصوص نحوه بهره گیری از پایگاه داده‌های گسترده به منظور به روزرسانی دیتا بیس و پخش در نودهای شبکه است؛ ضمن اینکه در هرم فناوری و کاربردهای آن، فناوری دفتر کل توزیع شده در پایین مقطع این هرم قرار دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: بیشترین کاربرد فناوری دفتر کل توزیع شده دردیتا بیس‌های گسترده بوده که از ۲۰ سال پیش جزو مباحث علمی و آکادمیک در دانشگاه ها بوده است. یکی از مشتقات این فناوری که گستره محدود تری دارد، بلاک چین یا فناوری زنجیره بلوکی است که از DLT برای اتصال تراکنش های بهره می برد؛ بدین معنا که بلاک‌چین از فناوری دفتر کل توزیع شده DLT به منظور اتصال رکوردها به صورت زنجیره ای به نحوی که قابل رد گیری و تعقیب تراکنش‌ها در این بستر امکانپذیر باشد، بهره می‌برد.
 
امیرشکاری یادآور شد: فناوری بلاک چین برای تراکنش‌های به هم مرتبط، بسیار موثر عمل می‌کند که یکی از کاربردهای این فناوری ثبت رکوردهای مالی که بیشترین کاربرد آن در صنایع بانکداری و پرداخت است.
 
این کارشناس فناوری و پرداخت اذعان داشت: فناوری بلاک چین می‌تواند در رای گیری، احراز هویت(KYC) و موارد متعدد به کار گرفته شود که یکی از کاربردهای اولیه آن در حوزه رمز ارزها بوده است. از این رو تولید رمز ارزی که بتواند با پشتوانه یا بدون پشتوانه در مسیر خاصی حرکت کند یکی از ده ها کاربرد این فناوری است.
 
وی تاکید کرد: بیت کوین نیز یکی از انواع ارز رمزها است که شک و شبهه هایی درمورد بدون پشتوانه بودن این ارز رمز، قابل رد یابی نبودن و نوسانات زیاد ارزش آن وجود دارد؛ البته ذکر این نکته ضروری است که بیت کوین یکی از میلیون ها مشتقات فناوری دفتر کل توزیع DLT و بلاک چین که ممکن است در مصارف پولشویی و مجرمانه مورد بهره برداری قرار گیرد، است.
 
امیر شکاری تاکید کرد: هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با توجه به اهمیت این فناوری انقلاب بلاک چین نام گذاری شده است. زیرا در تمامی روندهای فناوری اطلاعات در صنایع مالی از بلاک چین به عنوان یکی از نوآوری های متحول کننده صنعت بانکی در یک بازه زمانی ۵ الی ۱۰ ساله نام برده می شود.
 
وی با اشاره به اینکه فناوری بلاک چین ماهیتی متفاوت ار رمزارز و بیت کوین دارد، گفت: پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان بازوی پژوهشی بانک مرکزی قصد دارد در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک به کاربردهای بلاک چین در صنعت مالی، بانکی و پرداخت بپردازد تا با ارتقاء آگاهی فعالان صنعت بانکداری از اجرای پروژه های غیر ضروری که تنها منجر به هدر رفت منابع مالی شبکه بانکی می شود، جلوگیری کند.
 
امیر شکاری تاکید کرد: پژوهشکده پولی وبانکی به عنوان بازوی اکادمیک بانک مرکزی با صحبت، بحث و بررسی در خصوص کاربردهای فناوری بلاک چین و مزیت هایی که بهره گیری ازاین بستر در صنعت بانکداری و پرداخت می تواند، ایجاد کند، مسیر حرکت بانک ها را در این بخش مشخص می کند. بررسی ابعاد مختلف فناوری بلاک چین و کاربردهای آن، بازگویی تفاوت های این فناوری با ارز رمزها است و منجر می شود که مسئولان بانک‌ها و فعالان این بخش با دانش عمیق تری هدف های سرمایه گذاری در این بخش را انتخاب کنند که این مهم، یکی از دلایل نامگذاری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک با عنوان انقلاب بلاک چین بوده است. http://hadidnews.com/vdcex78x.jh8fwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما