تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۸
تشریح توانمندی‌ها و قدرت دفاعی سپاه پاسداران

تامین امنیت در تمام مرزهاو نبرد ناهمطراز زمینی

فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی تلویزیونی به تشریح توانمندی‌های این نیرو پرداختند.
تامین امنیت در تمام مرزهاو نبرد ناهمطراز زمینی
به گزارش حدیدنیوز، دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا (ع)، به نقش امام خمینی(ره) در تاسیس سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت:  به اذعان دشمنان انقلاب اسلامی ما در موقعیتی هستیم که دشمنان حتی تفکر اقدام نظامی سخت علیه جمهوری اسلامی را الان به خودشان راه نمی‌توانند بدهند این به دست نیامده به برکت همه خون شهدایی که طول انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و سال های بعد از جنگ که همچنان هم شهدای سپاه برای پاسداری از نعمات اسلامی انجام دادند و مجاهدت‌هایی که بازماندگانشان حتی در نیروهای مختلف سپاه انجام دادند.



*گشت‌زنی ۲۴ ساعته ۱۰۰ شناور سپاه در خلیج‌فارس



وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال کنترل و مهار قدرت انقلاب اسلامی بودند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در سال ۶۵ وارد خلیج فارس شدند به لحاظ تاثیرگذاری مستقیم در جنگ، ما به لحاظ این خصوصیتی که پیدا شد از همین اول با تهدیدی مواجه شدیم و روبرو شدیم که این تهدید تهدید نهایی انقلاب اسلامی بود.  و این ارتباط کاملی پیدا کرد با آن چیزی که ما آن را دنبال می‌کردیم و آن مقابله با تهدیدات بود ما در آن زمان تازه تشکیل شده بودیم و وقتی هم که دستور ابلاغ حضرت امام آمد ما درگیر عملیات والفجر ۸ بودیم.



وی افزود: تا زمستان سال ۶۵ و وسط عملیات کربلای ۵ به مانند یک قرارگاه مشغول دفاع از مرز و بوم بودیم. در طول یک و نیم سال آخر جنگ حدود۱۴۰ عملیات‌های دریایی که انجام شد بنیه‌ای را برای سپاه بوجود آورد که در طی سال های طولانی بعد از جنگ ما را به توانمندی‌هایی رساند که آمریکایی‌ها اذغان دارند در اثر روندی که نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس دارد می‌بایست استراتژی دریایی آمریکا عوض شود. استراتژی که بیش از صدسال استمرار داشته و آمریکایی‌ها اذعان دارند آن چیزی که ما از آن نگران هستیم آن چیزی است که در اختیار نیروی دریایی سپاه است و‌آن به ترتیب توانمندی شناورهای تندرو، توانمندی جنگ مین سپاه و توانمندی موشکی ساحل به دریا است.



فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه این موارد اعلام شده همه آن چیزی نیست که نیروی دریایی به آنها دست یافته بلکه امکانات و تجهیزات بیشتری را در اختیار دارد گفت: الان نیروی دریایی سپاه بر ۵ پایه استوار است. اصلی‌ترین توان ما توان شناوری، توان موشکی ساحل به دریا، توان هوادریا که از وسایل هوادریا می‌تواند علیه ناورهای آمریکا استفاده کند و توان پهپاد و توان نیروهای تکاوری و جهادی که نقش نیروهایی را بازی می‌کند که چه در پدافند و چه در آفند می‌بایست در زمین وارد عمل بشوند.



دریادار فدوی افزود: آمریکایی‌ها داغ‌ترین بحثی را که در وزارت دفاع با آن مواجه هستند توانمندی‌های موجود نیروی دریایی سپاه پاسداران است الحمدالله به لحاظ اینکه بر اساس آن حدیث قدسی که عنوان شد وضعیتی پیدا می‌شود برای بندگان خدا که قدرت کن‌ فیکونی پیدا کنند قدرت کن فیکونی چیز عجیبی نیست اینکه ۳۵ سال دشمنان ما آن هم نه دشمنان هم‌طراز بلکه دشمنان ناهم‌طراز علیه جمهوری اسلامی عمل می‌کنند و هر روزی که از این زمان می‌گذرد اذعان می‌کنند که ما توانمندتر شده‌ایم و آنها ضعیف‌تر.



وی خاطر نشان کرد: امروز همه دنیا اذعان کرده‌اند که حزب‌الله به نمایندگی از ایران و اسرائیل به نمایندگی از آمریکا با یکدیگر می‌جنگند و در این جنگ حزب الله اقداماتی صورت داد که این اقدامات دنیا را به حیرت در آورد ولی همه عالم می‌دانند که توان حزب الله توانی الگو گرفته از توان انقلاب اسلامی است.



فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه سالهای طولانی است که علیرغم حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس  در موضع انفعال قرار دارند تصریح کرد: ابتکار عمل با جمهوری اسلامی است روزانه بین شناورهای ما و ناوهای آمریکایی‌ها مکالماتی وجود دارد و حتی در یک مورد طی سال‌های طولانی قبل سراغ نداریم که موضوعی بین ما و آمریکایی ها بوجود آمده و تمکین آمریکایی‌ها را دنبال نداشته باشد.



وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال جایی شناور آمریکایی در جایی قرار دارد که ما می‌گوییم آنجا نباید باشد آمریکایی ها اصرار ندارند که حتما باید باشند و به طور متوسط در طول ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰ فرورند شناورهای ما در جای جای دریا هستند و آمریکایی‌ها به هر طرف که نگاه می‌کنند ما را می‌بینند و در موضع انفعالی خودشان هر روز عقب‌تر می‌روند.



فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در ادامه با اشاره به نقش بازدارندگی ایران در ممانعت از حمله نظامی به کشورمان تصریح کرد: بازدارندگی یعنی اینکه قبول دشمن بر توان شما، اگر دشمن این را قبول نداشت اصلا شما به بازدراندگی دست نیافته‌اید قبول شما مهم نیست قبول دشمن مهم است و این اصل اول بازدارندگی است.



دریادار فدوی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها مصوباتی دارند که این مصوبات برای ورود به جنگ است. آمریکایی ها به صورت مسلم هیچ گاه این الزامات را که مصوبه رئیس جمهور و کنگره آمریکاست در مورد ایران نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند. این الزامات ۴ تا الزام نظامی و ۹ الزام سیاسی است. من فقط الزامات نظامی آنها را می‌خوانم. شما تصور کنید ایا آمریکایی‌ها در برابر ایران می‌توانند به این الزامات دست پیدا کنند خود امریکایی ها معتقد هستند که تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند به این الزامات دست پیدا کنند. اول جستوی دقیق نظامی از روند تحولات جنگ است آمریکایی‌ها قادر نیستند کوچکترین احتمالی بدهند که اگر جنگی شروع شد روند تحولات آن چطور است. دوم اطمینان از توانایی کنترل و دامنه و شدت جنگ در سطح مطلوب است. نه دامنه آن را نه شدت آن را نمی‌توانند ‌آمریکایی ها وقتی که در رابطه با ما در رابطه مجموعه کوچکی که قابل مقایسه با جمهوری اسلامی نیستند نتوانستند این کار را بکنند. سومین الزامشان اطمینان از پذیرش تلفات قابل قبول توسط جامعه آمریکا و ارتش آمریکاست.



وی افزود: این باور همه رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که قدرت بازدارندگی بالایی را داریم مهم نیست طرف کیست آمریکا یا هر کس دیگری، این باور ایجاد قدرت می‌کند و این قدرت را هم‌اکنون بر دشمن تحمیل کرده که به روند بازدارندگی رسیده است. آمریکا در یک چالش بسیار بزرگ گیر کرده است.



فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها اهرم‌های قدیمی خودشان را که در جنگ جهانی دوم به این طرف برای کنترل دنیا در دست داشت دیگر در اختیار ندارد، افزود: تنها عاملی که آمریکایی‌ها در اختیار دارند تا اینکه در خلیج فارس باشند و عاملی که آینده دنیا بر مبنای آن می‌چرخد انرژی موجود در خلیج فارس اعم از گاز و نفت است والا اگر این را در اختیار نداشتند همه این توانمندی‌ها و قدرتمندها زیر بار آمریکا نمی‌رفتند.



دریادار فدوی تصریح کرد: آمریکا با توانمندی سپاه در تنگه هرمز و خلیج‌فارس روبروست که مشخصه‌های آنها را عنوان کردم و خودشان اذعان دارند که در برابر این توانمندی می‌بایست که استراتژی و راهبرد سالهای طولانیشان را عوض کنند مسلما این دستاورد، دستاورد بسیار بزرگی است.



وی با بیان اینکه در موضوع درست شدن شناورهایی که لبه تکنولوژی دنیا را در اختیار دارند، به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم، گفت: در نیروی دریایی سپاه هنوز بالاتر از سرعت‌های ۳۵ نات متصور نیست ما در برنامه چهارم به سرعت بالای ۶۰ نات رسید‌ه‌ایم و انشاءالله در برنامه ۵ سرعت ۸۰ نات در دریا که غیر قابل تصور است در دنیا می‌رسیم و این یک توانمند‌ی‌است که رسوب علمی بزرگی در دنیا محسوب می‌شود.



فرمانده نیروی دریایی سپاه در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه قرارگاه سازندگی نیروی دریایی سپاه درشرایطی قرار دارد که بزرگترین پروژه‌ها را در کشور ساخته است، اظهار داشت: بزرگترین بندر پتروشیمی دنیا در عسلویه توسط قرارگاه سازندگی نیروی دریایی سپاه ساخته شد و در حال حاضر نیز بنادر مختلفی در جنوب کشور مانند چابهار توسط قرارگاه قرب این نیرو در حال ساخت است.



وی افزود: از زمان پهلوی اول آنها بین قشم و ساحل اصلی به دنبال ایجاد پلی بودند که در حال حاضر قرارگاه  قرب نیروی دریایی سپاه در حال احداث پل میان قشم و بندرعباس است  و این توانمندی‌ روالهای مختلفی دارد که این روالهای مختلف توانمندی بی‌انتهایی را در این جنبه درست کرده است.



فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: ما در حال تبیین و رسوب تجربه‌های سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. با اقدامی که در دو هفته پیش با حضور جانشین فرمانده کل سپاه در شمال کشور ایجاد شد و آن افتتاح دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای نیروی دریایی سپاه بود.



دریادار فدوی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی ماهیت دعوای دشمنان با ما بر سر منافع یا  اقتصاد نبوده بلکه ماهیت دشمنی دیگران با ما ماهیت حق و باطلی است چراکه همواره حق و باطلی وجود دارد و هیچ‌گاه این دو کنار هم قرار نگرفته‌ا‌ند و هیچ وقت هم در کنار هم قرار نخواهند گرفت. این یک موضوع بسیار بسیار اساسی و مهم است که این ماهیت تعیین کنندگی را بوجود خواهد آورد و انشاءالله موقعی در کنار هم قرار خواهیم گرفت که باطل از باطل خودش دست بردارد و به توانمندی‌های جبهه حق اذعان کند.



* تولیدات انبوه در سامانه پدافندی رعد/مانور هواپیمای بدون سرنشین رزمی ایرانی



به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز در برنامه گفت و‌گوی ویژه خبری، با اشاره به توانمندی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مواجهه با تهدیدات احتمالی اظهار داشت: محصول کار سپاه پاسداران و نیروهای مسلح اصولا تولید امنیت است یعنی اگر نتیجه کار  و عملکرد ما  توسط ملت شریف ایران ارزیابی شود، باید به میزان تولید امنیت توجه کنند و اینکه این امنیت چه میزان پایدار بوده است.



وی افزود: بی‌‌شک برای هر ملتی بزرگترین نعمت و سرمایه امنیت است و اگر بخواهیم ریشه شرایطی که کشور ما با آن مواجه است و امنیتی که از آن برخوردار هستیم، بدانیم، باید به این توجه کنیم که تصمیمات و تدابیر به موقع امام راحل و مقام معظم رهبری باعث شده تا امروز وارث این شرایط باشیم چرا که در اولین ماه‌های پیروزی انقلاب اسلامی شاهد هستیم که فرمان تشکیل سپاه توسط امام راحل صادر شد و با گذشت حدود ۱۱ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی در آذر ۵۸ شاهد تشکیل فرمان بسیج هستیم.



فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: در سالهای ابتدایی جنگ تحمیلی نیز شاهد بودیم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشکیل تیپ‌ها و لشگرهای پیاده و زرهی و واحدهای توپخانه برای قبول مسئولیت‌ها آماده می‌شود و در شهریور سال ۱۳۶۴ امام راحل (ره) فرمان تشکیل سه نیرو را صادر می‌کنند و همین روند ادامه داشته و سپاه پاسداران روند سازماندهی تشکیل و توسعه را با توجه به تهدیداتی که امام راحل از پبش آنها را می‌دیده، طی می‌کند.



حاجی‌زاده تاکید کرد: بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز و در دوره رهبری مقام معظم رهبری، می‌بینیم که حضرت آقا فرمان تشکیل ۵ نیرو را صادر می‌کنند و نیروی قدس سپاه و نیروی مقاومت بسیج شکل می‌گیرند.



وی ادامه داد: اگر بخواهیم محصول کار سپاه را در تشکیل این پنج نیرو ببینیم، باید نگاه کنیم که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و جنگی که بر کشور تحمیل شد، خط مقدم درگیری ما با عراق به سرکردگی استکبار جهانی و آمریکا در خط دوازده اهواز بود و در خوزستان می‌جنگیدیم ولی همان بسیجی‌هایی که در همان دوره امام خمینی (ره) تدبیر کردند در حال حاضر از مرزها فراتر رفته و امروز شاهد آن هستیم‌که این جبهه‌ها امروز به سواحل مدیترانه رفته است و بسیجی‌های حزب‌اللهی ما در سواحل مدیترانه مقاومت می‌کنند و می‌جنگند.



فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران تاکید کرد: اگر باز بخواهیم از زاویه دیگر به اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگاه کنیم، باید به منطقه غرب آسیا نگاه کنیم که به تعبیری شاید این منطقه روی گسل جنگ و گسل حوادث ناامنی قرار دارد و می‌بینیم که ۴ جنگ بزرگ در منطقه ما اتفاق افتاده است.در حال حاضر نیز کشورهایی مانند عراق، پاکستان و افغانستان و اطراف ما مملو از ناامنی است و امروز می‌بینیم که ایران ما به رهبری مقام معظم رهبری کشتی ثبات است و نتیجه کار ما این است که امروز به فضل الهی توانسته‌ایم کشوری با ثبات داشته باشیم.



حاجی‌زاده ادامه داد: طبیعتاً تیر و موشک و تفنگ اثر دارد اما امروز وارث تصمیمات و تدابیری هستیم  که به موقع توسط مقام معظم رهبری و امام راحل اتخاذ شد و دیگر دشمنان جرأت فکر کردن و تجاوز را به ذهن خود راه نمی‌دهند. با این انبوه ناامنی‌ها شاید بتوان عراق را مثال زد که گاها در ماه بیش از ۱۰۰ انفجار انجام می‌شود و در طول ۸ ماه بیش از ۵۰۰ انفجار دیده می‌شود.



وی ادامه داد: اگر فکر کنیم دشمنان ما علاقه یا اراده‌ای برای تحمیل ناامنی‌ها به داخل کشور ما ندارند، یا تهاجمی را نمی‌خواهند بر علیه ما انجام دهند، اینگونه نیست، آنها دشمنی‌شان با ما جدی است و اگر اقدامی بر علیه ما نمی‌کنند به دلیل میزان توانمندی بالای ما است و نتیجه کار سپاه پاسداران در کنار ارتش و بسیج و نیروهای اطلاعاتی و انتظامی امروز توانسته‌ایم به این توانمندی برسیم.



سردار حاجی‌زاده در ادامه اظهار داشت: بارزترین اقدام نیروی هوافضای سپاه پاسداران خودکفایی و بومی‌سازی کلیه تجهیزات موردنیاز در مجموعه این نیرو بود، یعنی ما در ۵ سال پنجم حتی یک نوع تجهیزات و خرید خارجی نداشتیم. ما متنوع‌ترین تسلیحات و تجهیزات را در مجموعه نیروهای مسلح به خاطر نوع ماموریت‌ها و اقدامات‌مان استفاده می‌کنیم و غالب آنها تولید داخل است و توسط نیروهای داخلی در مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت‌های داخلی و سرمایه داخلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تولید می‌شود.



وی ادامه داد: مراحل تحقیقات و ساخت نمونه‌ و تولیدی کردن آن نیز در داخل کشور انجام می‌شود. در تمام قوانین بین‌المللی دفاع حق مشروع هر کشور است، ما از ابتدای جنگ تاکنون از لحاظ فروش تسلیحات تهاجمی تحریم بوده‌ایم و چیزی به ما نمی‌دادند. همچنین از نظر تجهیزات پشتیبانی و مخابراتی نیز چیزی به ما نمی‌دادند.



فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: بعد از دوران دفاع مقدس چند سالی امکانات راداری و پدافندی را به ما می‌فروختند اما چند سالی است که در این زمینه ما را تحریم کردند. بالاخره یک سلاح پدافندی تنها برای دفاع است و هیچگونه استفاده تهاجمی نمی‌توان از آن کرد ولی حتی آن را هم به ما نمی‌دهند.



سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: امروز در بخش‌های موشکی از برد کوتاه، متوسط تا دوربرد، موشک‌های سوخت مایع، سوخت جامد، سکوها و تجهیزات زمینی و امکانات پشتیبانی از تجهیزات داخلی استفاده می‌کنیم و حتی ماندگاری سوخت این موشک‌ها به ده سال هم رسیده است.



وی تاکید کرد: کارخانجات موشکی ما دو نوع موشک عمده را برای ما تولید می‌کند که سوخت جامد و سوخت مایع هستند. در حال حاضر بیشتر گرایش و علاقه به سوی سوخت  جامد است چرا که راحت‌تر و ماندگاری آن بیشتر است و از نظر تسلیحاتی به سرعت می‌توان آن را به کار گرفت. ما صنعت بزرگی در بخش سوخت مایع داریم که در طی سالیان گذشته از آنها خواستند سوخت مایع را به سوخت جامد تبدیل کنند و ماندگاری این سوخت‌ها که بیشتر شود مشکل ما نیز حل می‌شود.



فرمانده نیروی هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: در مرحله اول ماندگاری سوخت‌ها برای موشک‌های دوربرد به ۳ سال رساندند و طی ۲ سال اخیر این ماندگاری به ۱۰ سال رسیده است. یعنی زمانی که بتوانیم موشک را سوخت بزنیم و آن را در انبار به مدت ۱۰ سال نگه داریم، حکم سوخت جامد را برای ما پیدا می‌کند و عزیزان ما در مجموعه وزارت دفاع موفق شدند که این کار را برای ما انجام دهند.



سردار حاجی‌زاده با اشاره به دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در بخش هواپیماهای بدون سرنشین، اظهار داشت: کسی به ما هواپیما، نمونه و فناوری نداد. بالاخره هواپیماهایی در کنار مرز و یا کشورهای اطراف سقوط کردند و مواردی داشتیم که در داخل کشور مانند RQ۱۷۰ به زمین هدایت شد و یا در مواردی که همکاران ما توانستند با جنگ الکترونیک هواپیماهایی را به زمین بنشانند ولی اینکه تجهیزاتی از سوی غربی‌ها به ما فروخته شود و یا چیزی به ما بدهند نبوده است مثلا ما نمونه‌ای می‌خواستیم که مهندسی معکوس کنیم یا از آن چیزی بسازیم اما آن را هم به ما نمی‌دادند.



وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بخش هواپیماهای بدون سرنشین توانمندی‌های خوبی داریم و جزء کشورهای طراز اول دنیا هستیم و امکان خوبی برای ما فراهم شده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در همین زمینه به یکی از دستاوردهای جدید این نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: انشاءالله در هفته دفاع مقدس هواپیمای بدون سرنشین رزمی ما رونمایی می‌شود چرا که در گذشته تنها هواپیماهای شناسایی و مراقبت داشته‌ایم و در بخش رزمی این امکان برای ما فراهم نشده بود. خوشبختانه بمب این موشک نیز کاملا داخلی است و نصب و تست شده است و از مرز فناوری در این بخش گذشته‌ایم.



سردار حاجی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: ما سال گذشته سامانه پدافندی رعد را در رژه  ۳۱ شهریور به نمایش گذاشتیم و تولیدات انبوه آن در سال گذشته شروع شد  و تعداد قابل توجهی وارد سازمان نیروی هوافضای سپاه شده و تنوعی از سازمان‌های پدافندی و راداری در حال ورود به سازمان است که بخش‌هایی از آن وارد شده است.



وی تاکید کرد: ما در بخش‌های تهاجمی زودتر تحریم شدیم و محدودیت‌ها برای ما زودتر آغاز شد و امروز به خودکفایی رسیده‌ایم، ما هیچگاه ندیدیم که آنها بخواهند ما را در بحث تولید موشک محدود کنند، مهمترین مساله‌ای که می‌توان عنوان کرد این است که امروز در عمده تسلیحات و تجهیزاتی که در بخش بدون سرنشین، مهمات، موشکی، پدافندی و راداری نیاز داریم، خودکفا هستیم.



* آشنایی با علم روز در جنگ سخت/ توانمند در نبرد ناهمطراز



به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم،‌ سردار عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه گفت‌‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع)، در خصوص توانمندی‌های نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: نیروی زمینی سپاه هم‌دوش سایر نیروها همچون نیروی دریایی، هوافضا و برادران بسیج و سایر نیروهای مسلح در حال انجام وظایف محول خود است.



وی ادامه داد: همه نیروهای سپاه پاسداران نشات گرفته از نیروی زمینی بودند و در ابتدا نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت که بعدها نیروهای مختلف تشکیل شد.



جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه استخوان‌بندی نیروی زمینی در همه جا حضور دارند و در حال انجام ماموریت هستند، همیشه نیز موفق بوده‌اند. رهبر انقلاب نیز فرمودند نیروی زمینی ستون فقرات سپاه پاسداران است.



سردار عراقی با بیان اینکه ما براساس تجاربی که در ۸ سال دفاع مقدس و بعد از آن در صحنه‌های مختلف مانند شمالغرب، جنوب شرق، و غرب کشور بدست آوردیم، باعث شده که این تجربیات انباشته شود، تصریح کرد: در کنار آنها نیز اقدام به آموزش نیروهای جدید و توانمند در دانشکده‌های مختلفی که در اختیار سپاه پاسداران هستند، به مرحله‌ای رسیده است که نیروهای جوان و با سواد در کنار نیروهای باتجربه در کنار یکدیگر در حال انجام ماموریت هستند.



وی با تاکید بر اینکه ما در زمینه جنگ سخت خود را با علم روز تطبیق دادیم و تجهیزات و امکاناتی را که داریم یا در داخل کشور تولید می‌کنیم  و یا بهینه‌سازی می‌کنیم، اظهار داشت: با توجه به تحریم‌هایی که از طرف دشمنان انقلاب اسلامی روبرو هستیم و با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم، این تجهیزات به دست بچه‌های جنگ و بچه‌های جدیدی که آموزش دیده‌اند و در کنار نیروهای باتجربه قرار گرفته‌اند، برای هرگونه تهدید سخت در شرایط ناهمطراز بازسازی و آماده شد.



جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: از طرف فرمانده کل سپاه به نیروی زمینی کار بسیار مهمی واگذار شد که براساس ماموریت‌های سپاه که حافظان انقلاب هستند و باید از دستاوردهای انقلاب پاسداری کنند و آن امنیت در شمالغرب، غرب و جنوب شرق بود که با یک ابداع جدید و ابتکار یک مرد بزرگ به نام شوشتری عزیز طراحی شد و مقوله امنیت را توانستیم مردمی و پایدار کنیم.



سردار عراقی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های اصلی امنیت نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی هستند، اظهار داشت: در کنار این مولفه، مولفه‌ دیگر مُدارای قومی - مذهبی و تحمل سلایق مختلف مطرح می‌شود.



به گفته وی، شما می‌دانید که شمال‌غرب و جنوب‌شرق عمدتا برادران اهل تسنن ساکن هستند و دائما کشورهای پیرامون ما به دنبال این بودند که بین شیعه و سنی اختلاف بیندازند. شهید شوشتری براساس مُدارای قومی - مذهبی و تحمل سلایق مختلف مدلی را طراحی کرد و مردم را سازماندهی کرد و امنیت را به دست مردم داد. امروز هم در غرب، شمال‌غرب  و جنوب‌شرق مردم و اهل تسنن هستند که زمین بین آنها تقسیم شده و سران طوایف بچه‌های خود را آورده‌اند و سازماندهی کردند و آموزش دادند و مسلح کردند و یک امنیت پایداری را امروزه در این مناطق ایجاد کردیم.



جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه مولفه نظامی و امنیتی صرفا توسط نیروهای مسلح پاسخگو نیست و در کنار آن اقتصاد و معیشت مردم مطرح است که نیروی زمینی سپاه پاسداران با تدابیر حضرت آقا و فرمانده کل سپاه به آن پرداخته است، گفت: ایجاد راه‌ها، ایجاد گلخانه‌ها، تسطیح زمین‌ها، پرورش ماهی و... به گونه‌ای است که مردم بتوانند معیشت خود را به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی امنیت پایدار تامین کنند.



سردار عراقی خاطر نشان کرد: حاصل تجربه‌ای را که داریم این شده است که به یک امنیت پایدار در سراسر کشور به برکت خون شهدا، تجربه همه فرماندهان، انفاس قدسی امام، تدابیر مقام معظم رهبری و با دعای مردم دست پیدا کرده‌ایم و امیدواریم هر روز بتوانیم موفق‌تر از گذشته در خدمت مردم بزرگ و شریف ایران باشیم.



وی در پاسخ به سوالی در مورد برجسته‌ترین اقدامات نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: در نیروی زمینی می‌توانیم به دو نقطه برجسته اشاره کنیم. کارهای بسیاری انجام شده است بویژه در حال حاضر که نیروی زمینی به عنوان یک نیروی زمینی حرفه‌ای نامگذاری شده است و عمدتاً نیروها را به صورت مکانیزه، زرهی، تکاور و نیروهای ویژه سازماندهی کردیم و آموزش دادیم.



جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره دستاورد اول گفت: اولین مورد امنیت در شمال‌غرب، جنوب‌شرق و غرب است که در حال حاضر مردم به آن مناطق سفر می‌کنند و شب در چادرها در خیابان‌های آن مناطق می‌خوابند و دیگر در آن مناطق احساس ناامنی نمی‌کنند. یعنی در آن مناطق ما به امنیت کامل رسیدیم که مهمترین مقوله از نظر همه بزرگان تاریخ است. در دین اسلام نیز به دو مورد امنیت و سلامت اشاره شده است. این امنیت پایدار به برکت نیروی زمینی سپاه با همکاری همه نیروهای امنیتی در مناطق مرزی به دست آمده که کاملا محسوس است و مردم آن را درک می‌کنند.



سردار عراقی دومین دستاورد نیروی زمینی سپاه را توانایی نبرد ناهمطراز عنوان کرد و در تشریح این نوع از نبرد خاطرنشان کرد: در بحث ناهمطراز یکی برابری توان‌ها و دیگری شیوه و طرز جنگیدن است. مثلا زمانی است که شما با یک دشمن همسایه مانند عراق می‌جنگید که با هم همطراز و متوازن بودیم. و اندازه‌های ما تقریبا با کمی بالا و پائین یکسان بود اما ما نسبت به دشمنان فرامنطقه‌ای از نظر توانمندی‌ها ناهمطراز هستیم و از نظر توانمندی‌های و تجهیزات نظامی با یکدیگر قابل مقایسه نیستیم و آنها توانمندی‌های بالاتری از ما دارند.



وی ادامه داد: ما در نیروی زمینی سپاه بر اساس تکیه بر اصول جنگ ناهمطراز، شیوه‌ها و تاکتیک‌های جنگی جدیدی را ابداع کرده‌ایم و آن را در رزمایش‌های مختلف به نمایش گذاشتیم و حدود ۵۰۰ نفر کارشناس در رده‌های ستاد کل، برادران ارتش و برادران سپاه ناظر بودند و این نوع جنگ را براساس پدافند غیرعامل و اصول پدافند غیرعامل تایید کردند.



جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه اضافه کرد: مثلا زمانی که نیروهای فرامنطقه‌ای وارد منطقه و خاورمیانه شدند، دیگر تانک و توپخانه کارایی ندارد و شما دیگر نمی‌توانید بر روی زمین تکان بخورید چراکه از ۱۲ کیلومتری به وسیله آپاچی و یا از ۴۰ کیلومتری توسط یا موشک‌ها مورد هدف قرار می‌دهند. لذا دشمنان قصد داشتند یک ناامیدی در نیروهای نیروی زمینی ایجاد کنند. اما با توکل بر حضرت حق و با تلاشی که بچه‌ها کردند، شیوه جنگیدن با تانک و توپخانه و آمادرسانی و امدادرسانی را با تکیه بر اصول پدافند غیرعامل ابداع کردیم.



سردار عراقی تاکید کرد: در مورد اصول پدافند غیرعامل خیلی بحث صورت گرفته و خیلی‌ها صحبت کردند و مقاله نوشتند، اما آن کسی که آن را بر روی زمین اجرایی کرده نیروی زمینی سپاه بوده است که در رزمایش‌ها این مورد را کاملا به نمایش گذاشته است.



وی در پایان خاطرنشان کرد: این توانمندی‌ها به برکت خون شهدا، انفاس قدسی حضرت امام، تدابیر رهبر معظم انقلاب، مجاهدت نیروها و دعاهای مردم بدست آمده و امیدواریم با دعاهای مردم تداوم پیدا کند. http://hadidnews.com/vdcewp8w.jh8n7i9bbj.html
منبع : تسنیم
نام شما
آدرس ايميل شما