تاریخ انتشار :شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۲
تمدید مذاکرات به مدت چند روز پس از ۹ تیر قطعی است.
تمدید مذاکرات بعد از موعد ضرب الاجل قطعی است
منابع مطلع از روند مذاکرات می گویند باید در روزهای آینده منتظر اتفاقات غیرمنتظره زیادی بود.
یک منبع که «ایران هسته ای» در تهران با او مشورت کرده می گوید تمدید مذاکرات به مدت چند روز پس از ۹ تیر قطعی است.
به گفته وی، علت این است که وزرای خارجه تازه از روز یکشنبه مذاکرات جدی خود را شروع خواهند کرد و حتی اگر آنها بتوانند درباره موضوعات مورد اختلاف تفاهم کنند، باز هم تداوم نگارش و نهایی کردن متن چند روزی طول خواهد کشید.

وی در عین حال احتمال یک تمدید بلند مدت چند ماهه در مذاکرات را بسیار کم ارزیابی کرد.

این منبع که با مذاکرات مرتبط است، گفت: «احساس مذاکره کنندگان این است که هر بار که مذاکرات را تمدید می کنند باز هم مذاکرات جدی از چند هفته مانده به ضرب الاجل شروع می شود و در روزهای پایانی مهلت به اوج می رسد. بنابراین تصمیم دارند این بار تا وقتی که مذاکرات تعیین تکلیف نشده، وین را ترک نکنند».

وی تاکید کرد مذاکرات تنها در یک صورت به نحو بلند مدت تمدید خواهد شد و آن هم وقتی است که به طور قطعی شکست بخورد.

از سوی دیگر، اطلاعات موجود نشان دهنده آن است که مذاکرات بویژه در حوزه نگارش ۳ پیش نویس تحریم، تحقیق و توسعه و بازرسی ها دچار مشکلات جدی است.

اگرچه یک مقام امریکایی امروز گفته است «برای همه این مسائل راه حل های تکنیکال وجود دارد» ولی کارشناسان در تهران می گویند در برخی موضوعات مانند لغو یکجا و کامل تحریم ها در روز امضای توافق، منتفی شدن بازرسی های فراپروتکلی و منتفی شدن دسترسی به اسناد، تجهیزات، مکان ها و افراد نظامی، همچنین درباره زمان گام نهایی و کیفیت تحقیق و توسعه؛ و در نهایت درباره نحوه ایجاد تناظر میان تعهدات ایران و ۱+۵، راهی جز اینکه یک طرف کوتاه بیاید وجود ندارد.

برخی کارشناسان عقیده دارند این موضوع تا حد زیادی بستگی به این دارد که جان کری، پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی چه دستوراتی از اوباما دریافت کرده باشد.

یکی از دیپلمات های امریکایی همراه وی گفته است امریکا هنوز باور دارد که می توان به یک توافق خوب دست یافت.

دیپلمات ها در تهران تردید دارند که معنای این اظهارات رسمی امریکا پس از سخنرانی روز سه شنبه رهبر معظم انقلاب، وقوع تغییرات بنیادین در دیدگاه امریکا هست یا نه.

این احتمال البته در تهران بسیار اندک ارزیابی می شود.

علاوه بر این، اظهارات دیپلمات های امریکایی در این باره که ممکن است توافق اعلام شود ولی امضا نشود، تردیدهایی درباره در پیش بودن نوعی بازی رسانه ای از سوی امریکا ایجاد کرده است.

یک دیپلمات در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «شاید منظور امریکایی ها این باشد که این توافق اصلا نیاز به امضا به معنی مصطلح کلمه ندارد و وقتی اعلام شد لازم الاجراست».

تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هنوز در این باره موضعی نرفته است.
http://hadidnews.com/vdcew78x.jh8xfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما