تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۰
از این رو پیش بینی می شود برای سال آینده دست کم بهای بنزین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد.
بالاخره بنزین تک نرخی خواهد بود یا ۲ نرخی یا ۳ نرخی ؟
در حال حاضرو با شرایط موجود اقتصادی، هر افزایش قیمتی که می تواند گرانی ها و تورم را تشدید کند به خصوص بنزین که تجربه نشان داده گرانی اش در گرانی سایر کالاهای اساسی تاثیر گذار است.باید منتظر تصمیم اقتصادی های دولت در این خصوص بود.

به گزارش حدیدنیوز،  اوایل مهر ماه بود  که در حالی که دولت پیش از این اعلام کرده بود به‌دلیل وضعیت معاش خانوارها و کنترل تورم، برخلاف قانون بودجه ۹۲ که موظف به افزایش ۳۸‌درصدی قیمت حامل‌های انرژی بود، این بند را اجرا نمی‌کند، وزیر نفت از اعلام تغییرات جدید قیمت بنزین توسط دولت خبر داد تا دوباره چشم های نگران مردم به دهان دولتی ها دوخته شود چرا که به عقیده کارشناسان، این افزایش قیمت تورم ۳۲درصدی را تشدید خواهد کرد؛ موضوعی که دولت پیش از این اعلام کرده بود آن را کنترل خواهد کرد.







زنگنه همچنین در آن روزها  به ضرورت تامین هزینه‌های یارانه تاکید کرده بود.



طبق قانون بودجه، دولت قرار بود در سال ۹۲ از محل افزایش حامل‌های انرژی دولت ۳۸هزارو۸۰۰‌میلیاردتومان کسب درآمد کند و این درآمد به پرداخت یارانه‌های نقدی و سهم بخش تولید و توسعه خدمات بهداشتی و اجتماعی تخصیص داده شود. با وجود ابلاغ قانون بودجه، دولت احمدی‌نژاد تا زمان حضور، افزایش قیمت‌ها را اعمال نکرد و آن را برعهده دولت یازدهم گذاشت.







هر چند وزیر نفت اعلام کرده که قیمت های جدید اعلام خواهد شد اما به شهادت اخبار هم‌‌اكنون دو سناريو براي تامين بنزين نيمه دوم سال‌جاري كشور در وزارت نفت در حال بررسي است.

سناریوی اول افزایش قیمت بنزین و حتی گازوئیل مطابق با مصوبات قانونی و مورد تائید دولت و مجلس بوده که از این رو احتمال افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت بنزین به عنوان کف گرانی بهای این دو فرآورده نفتی قوت گرفته است.







بیژن زنگنه وزیر نفت هم پیشتر در یک برنامه تلویزیونی قیمت واقعی یک لیتر بنزین مطابق با بازار فوب خلیج فارس را ۳۰۰۰ تومان عنوان کرده است و از این رو قیمت ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی فعلی بنزین با بهای بین‌المللی آن فاصله قابل توجه ای دارد.





از این رو پیش بینی می شود برای سال آینده دست کم بهای بنزین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد که در این صورت با توجه به ذخیره بیش از دو میلیارد لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت، از سال احتمال عرضه بنزین با سه نرخ ۴۰۰ تومانی، بنزین با قیمت نیمه یارانه‌ای و بنزین با قیمت آزاد وجود دارد.







دومین سناریوی دولت برای تامین بنزین مورد نیاز کشور، تهاتر نفت خام با بنزین برخی از کشورهای خریدار نفت ایران همچون چین، هند و حتی تهاتر نفت کوره و بنزین با امارات متحده عربی است.



آنچه مسلم است، در حال حاضرو با شرایط موجود اقتصادی، هر افزایش قیمتی که می تواند گرانی ها و تورم را تشدید کند به خصوص بنزین که تجربه نشان داده گرانی اش در گرانی سایر کالاهای اساسی تاثیر گذار است.باید منتظر تصمیم اقتصادی های دولت در این خصوص بود./شفاف http://hadidnews.com/vdceoo8w.jh8poi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما