تاریخ انتشار :جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۰
سرمایه گذاران مراقب باشند

وجود حباب در برخی تک سهم ها

سهام شرکت های بنیادی بورس حبابی نیست و قیمت ها بر اساس واقعیت رشد یافته است.
وجود حباب در برخی تک سهم ها
به گزارش حدیدنیوز، معاون بازار شرکت بورس و اوراق بهادار نسبت به وجود حباب در برخی از تک سهام ها در بازار سرمایه هشدار داد و گفت: با وجودی که برخی از طرح ها در سال های بعد توسط شرکت ها به بهره برداری می رسند، اما سهام این شرکت ها از هم اکنون با رشدهای زیادی مواجه شده که حبابی است.

علی صحرایی افزود: البته سهام شرکت های بنیادی بورس حبابی نیست و قیمت ها بر اساس واقعیت رشد یافته است.

وی در خصوص عرضه سهام خرد توسط سازمان خصوصی سازی نیز اظهار داشت: میزان تقاضا در بازار سرمایه بالا است و باید به آن پاسخ داده شود تا قیمت ها بی رویه رشد نیابد.

معاون بازار شرکت بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران سازمان خصوصی سازی سهام شرکت های بزرگ را در بازار سرمایه عرضه می کند.

ارزش معاملات در سال ۸۸ معادل ۱۸۴ هزار و ۱۶۶ میلیارد ریال بود که از ابتدای سال تا ۲۴ آذر ماه به ۷۱۹ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات هم در سال ۸۸ بالغ بر ۸۵ هزار و ۶۲۵ میلیون سهم بود و از ابتدای سال به ۱۳۶ میلیارد و ۷۲۹ میلیون سهم رسید.

همچنین در سال ۸۸ تعداد ۳۵۱ میلیون سهم به صورت روزانه در بورس اوراق بهادار معامله می شد، در حالی که از ابتدای امسال، متوسط حجم روزانه معاملات به ۷۶۴ میلیون سهم رسیده است. این افزایش در حجم و ارزش معاملات نشان از اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام دارد.

ارزش جاری بازار در سال ۸۸ حدود ۶۵۱ هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال بود که این رقم از ابتدای سال تاکنون به ۴۲۶۱ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال رسیده است. ارزش اسمی بازار نیز از ۲۸۷ هزار و ۵۰۲ میلیاردریال در سال ۸۸ به ۶۷۳ هزار و ۲۴۶ میلیاردریال رسیده است.

همچنین متوسط قیمت به سود (P/E ) بازار سهام در سال ۸۸ حدود ۵.۸۱ مرتبه بود که این رقم در سال ۸۹ به ۷.۷۰ مرتبه، در سال ۹۰ به ۶.۰۵ مرتبه، در سال ۹۱ معادل ۵.۳۵ مرتبه و از ابتدای امسال به ۸.۱۵ مرتبه رسیده است.

شاخص کل هم در سال ۸۸ حدود ۱۲ هزار و ۵۳۶ واحد بود که امروز به بیش از ۸۷ هزار واحد رسیده است. شاخص سهام شناور آزاد، شاخص ۵۰ شرکت فعال تر و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ همگی از سال ۸۸ تاکنون رشدی بیش از ۱۰۰ درصد را تجربه کرده اند.

http://hadidnews.com/vdcenz8w.jh8voi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما