تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۴
چرا بحث خودکفایی بنزین به یکباره فراموش شده است؟

بنزین روی خط قرمز؛خودکفایی چه شد؟

موضوع واردات بنزین، بحث خودکفایی را که برخی از مسئولان بارها بر آن مهر تأیید زده بودند زیر سوال برده است.
بنزین روی خط قرمز؛خودکفایی چه شد؟
به گزارش حدیدنیوز، این در حالی است که دیروز رمضانی قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مصاحبه‌ای با اعلام اینکه پیش از رسیدن به خط قرمز برای تأمین بنزین باید چاره‌ای اندیشیده شود، گفته است در صورت نیاز بنزین وارد می کنیم.البته چند روز پیش نیز وزیر نفت از احتمال واردات بنزین خبر داده بود.

اما در حالی مسؤولان همواره در بحث بنزین هشدار می‌دهند که معلوم نیست چرا بحث خودکفایی بنزین به یکباره فراموش شده است.

با این حال اصغر رمضانی در مصاحبه خود اظهار کرده است: قسمتی از سوختی که هم اکنون عرضه می شود را از بنزینی که پیش از این ذخیره کرده بودیم تأمین می کنیم.

وی درمورد حجم واردات احتمالی بنزین گفت: این موضوع بستگی به حجم مصرف این فرآورده در روزهای آینده و راه‌اندازی طرحهای پالایشگاهی کشور دارد.

وی اظهار داشت: در آینده بسیار نزدیک با بهره‌برداری از دو طرح پالایشگاهی تبریز و اصفهان تولید بنزین کشور چهار تا پنج میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

وی در مورد حجم تولید بنزین داخلی افزود: متوسط تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی بین ۶۴ تا ۶۵ میلیون لیتر در روز است که از این رقم شش تا هفت میلیون لیتر آن بنزین پایه است که در واحدهای پتروشیمی تولید می شود.

وی با تأکید بر اینکه با فرهنگ سازی باید مصرف بنزین را کاهش داد، اظهار داشت: با توجه به اینکه روزهای پایانی فصل تابستان است و مردم از این فرصت برای سفر استفاده خواهند کرد، نمی توان به آنها گفت بنزین مصرف نکنند.

دیروز ایسنا، متوسط مصرف بنزین در روزهای اخیر را ۷۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرد، این در حالی است که طبق پیش بینی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در روزهای پایانی تابستان این رقم بازهم افزایش خواهد یافت.

هم اکنون متوسط مصرف بنزین ۱۰ میلیون لیتر بیشتر از متوسط تولید روزانه بنزین در کشور است.

افزایش چشمگیر مصرف بنزین در حالی است که یکی از مدیران شرکت ملی پخش فرآوره های نفتی ایران اعلام کرد: وضعیت ذخایر بنزین با توجه به مصرف بالای این فرآورده در روزهای اخیر مناسب نیست. بر همین اساس بیژن نامدار زنگنه - وزیر نفت- از احتمال دوباره واردات بنزین خبر داد.

اما نکته جالب اینجا است که برخی این روزها علت اصلی افزایش مصرف بنزین را افزایش شمار خودروها، افزایش نیافتن قیمت بنزین(؟!) در دور دوم هدفمندی یارانه ها و قاچاق این فرآورده به دلیل بالا بودن نرخ آن در کشورهای همسایه برمی‌شمارند. موضوعی که به نظر می‌رسد بسترسازی برای افزایش قیمت بنزین است. در همین حال معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح آخرین وضعیت اجرای طرحهای جدید پالایشگاهی در دولت یازدهم از افتتاح دو طرح بنزینی جدید در مهرماه خبر داد.

وی اعلام کرد: عملیات تکمیل طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس با تزریق ۱۰۰ میلیون یورو شتاب گرفت.

در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت حدود ۶۵ تا ۶۷ میلیون لیتر است که با راه اندازی ۲ طرح بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت تبریز و اصفهان، ظرفیت تولید این محصول پرطرفدار نفتی به بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

اصغر رمضانی درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی و بهره‌برداری سه طرح بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت اصفهان، تبریز و بندرعباس، گفت: هم اکنون آخرین مراحل پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی نهایی پروژه های بنزین سازی پالایشگاه‌های نفت اصفهان و تبریز در حال انجام است.

معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان سه میلیون لیتر و طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز روزانه یک میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه می کند، تصریح کرد: از این رو مهر ماه سال جاری این دو طرح جدید پالایشگاهی در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرند. http://hadidnews.com/vdcene8w.jh8noi9bbj.html
منبع : قدس
نام شما
آدرس ايميل شما