تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۰
تحقیقات درباره سقوط مرگبار هواپیما در کوه‌های آلپ فرانسه هنوز به پایان نرسیده است؛ سقوطی که به مرگ ١٥٠نفر از جمله دوخبرنگار ایرانی منجر شد.
به گزارش حدیدنیوز، تحقیقات درباره سقوط مرگبار هواپیما در کوه‌های آلپ فرانسه هنوز به پایان نرسیده است؛ سقوطی که به مرگ ١٥٠نفر از جمله دوخبرنگار ایرانی منجر شد. اکنون تردیدی باقی نمانده که کمک‌خلبان این پرواز هواپیما را به عمد به زمین کوبید اما هنوز انگیزه او از این کار مشخص نیست و تنها فرضیه موجود بر مدار اختلالات روانی این مرد ٢٨ساله می‌چرخد. هواپیمای مسافربری ایرباسA٣٢٠ روز سه‌شنبه چهارم فروردین ساعت ١٠:٤٧ به وقت محلی در جنوب فرانسه سقوط کرد. شرکت «جرمن وینگز» آلمان متعلق به شرکت لوفت‌هانزا مالک این هواپیما بود و تعهد داشت مسافران را از بارسلونا در اسپانیا به شهر «دوسلدورف» آلمان برساند اما ناگهان از صفحه رادار محو شد. زیاد طول نکشید تا مشخص شود ایرباس در ارتفاع دوهزارمتری کوه‌های آلپ سقوط کرده است. از همان ابتدا امیدی به زنده‌ماندن سرنشینان هواپیما وجود نداشت با این‌حال تیم‌های امداد و نجات به سرعت دست به کار شدند.
 
ایرباس در منطقه‌ای صعب‌العبور سقوط کرده و دسترسی به آن دشوار بود اما سرانجام لاشه آن و جعبه‌های سیاه پیدا و فرضیه مرگ تمامی ١٥٠سرنشین تایید شد. در این هواپیما مسافرانی از ملیت‌های مختلف از جمله آلمان، اسپانیا، انگلیس، هلند، آمریکا، استرالیا، آرژانتین و ونزوئلا حضور داشتند. همچنین میلاد حجت‌الاسلامی خبرنگار خبرگزاری تسنیم و حسین جوادی، خبرنگار روزنامه وطن‌‌ امروز نیز از مسافران هواپیمای مرگ بودند. این‌دوخبرنگار ورزشی برای پوشش خبری بازی ال‌کلاسیکو به اسپانیا رفته و قرار بود از آنجا راهی اتریش شوند تا در اردوی تیم‌ملی فوتبال ایران حضور داشته باشند و بازی ایران و شیلی را از نزدیک تماشا کنند و وظیفه رسانه‌ای خود را انجام بدهند. میلاد حجت‌الاسلامی، دقایقی پس از پیروزی تیم محبوبش در بازی ال‌کلاسیکو در صفحه شخصی فیس‌بوک خود نوشت: «بودن در شهر بارسلونا، ورود به نیوکمپ و پیروزی بارسلونا، آه خدا، این معجزه تو بود.» دوخبرنگار ایرانی به دلیل پیدانکردن بلیت پرواز مستقیم به اتریش تصمیم گرفتند به دوسلدورف بروند تا از آنجا بتوانند خود را به «سانکتپولتن» برسانند اما دچار حادثه‌ای غیرمنتظره شدند.
 
 
سقوط ایرباس در همان ابتدا مقامات کشورهای مختلف را بر آن داشت تا بیانیه‌هایی را صادر یا اظهارنظر کنند. فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا که سفرش به فرانسه با این حادثه مرگبار مصادف شد و نام دست‌کم 45نفر از اتباع کشورش در فهرست قربانیان دیده می‌شد، گفت: «همراه با ملکه اسپانیا، رییس‌جمهوری فرانسه و مقامات دودولت، به خانواده قربانیان تسلیت می‌گویم و امیدوارم خانواده‌هایی که یکی از عزیزانشان را در این سانحه از دست داده‌اند، ما را در غم خود شریک بدانند. ضمن آنکه از این فرصت استفاده کرده و از مقامات فرانسه، رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور برای اقدامات سریع و آغاز جست‌وجوها برای یافتن این هواپیما تشکر می‌کنم.» فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه نیز در سخنانی تاکید کرد این کشور از تمامی امکانات لازم برای شناسایی دلایل این سانحه و یافتن قربانیان سقوط این هواپیما استفاده خواهد کرد.
 
 
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در واکنش به این سانحه بیانیه‌ای کوتاه ایراد کرد و ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان گفت: «امروز من به رنجی که انسان‌های زیادی با آن روبه‌رو شده‌ و آنهایی که ناگهان زندگی خود را از دست داده‌اند، فکر می‌کنم. از طرف خودم و دولت و مقامات آلمان با خانواده قربانیان همدردی می‌کنم. غم و درد این خانواده‌ها غیرقابل تصور است.» دکتر روحانی نیز جان‌باختن مسافران سانحه هوایی را به صدراعظم آلمان و پادشاه اسپانیا تسلیت گفت. در همین اثنا تلاش‌ها برای کشف علت سقوط آغاز و یکی از جعبه‌های سیاه بازخوانی شد. در این مرحله بود که «آندرئاس لوبیتس» کمک‌خلبان ٢٨ساله این هواپیما در مظان قرار گرفت. بررسی‌ها فاش کرد «آندرئاس لوبیتس» با قفل‌کردن در کابین و اجازه ورودندادن به خلبان هواپیما که برای دستشویی به بیرون از کابین رفته بود، هواپیما را عمدا ساقط کرد.
 
دادستانی فرانسه در این‌باره گفت هیچ شکی باقی نمانده که لوبیتس کنترل هواپیما را در دست داشت و آن را ساقط کرد. دادستانی شهر مارسی فرانسه نیز گفت: «انگیزه کمک‌خلبان فعلا برای ما درک‌نکردنی است اما به‌نظر می‌رسد وی قصد منهدم‌کردن هواپیما را داشت. او داوطلبانه اجازه داد ارتفاع پرواز پایین بیاید، هیچ دلیلی برای این موضوع نیست، او دلیلی نداشت که از بازگشت خلبان به کابین ممانعت کند، او هیچ دلیلی نداشت که به هشدار کنترل هواپیما درباره کم‌شدن ارتفاع پرواز پاسخ ندهد.» این مقام قضایی افزود: «از اطلاعات به‌دست‌آمده از جعبه‌سیاه هواپیما واضح است خلبان تلاش کرد با زور وارد کابین شود، شما می‌توانید ضربات محکم وی برای بازکردن در را بشنوید.»هنوز انگیزه کمک‌خلبان هواپیما از این کار مشخص نیست اما برخی منابع اعلام کرده‌اند این فرد که دوسال قبل وارد این شغل شده و تجربه ٦٣٠ ساعت پرواز داشت از افسردگی و اختلالات روانی رنج می‌برد.
 
روزنامه آلمانی بیلد نوشت، این مرد از شش‌سال پیش دچار افسردگی شدید بود و تا هنگام این حادثه نیز از این بیماری رنج می‌‌برد. پلیس آلمان برای یافتن سرنخ خانه کمک‌خلبان را در شهر دوسلدورف تفتیش کرد. همچنین آشنایان این فرد مورد تحقیق قرار گرفتند. آشنایان لوبیتس می‌گویند هیچ نشانه‌ای از تمایل وی به آزاررسانی سراغ نداشتند. یکی از همکاران کمک‌خلبان نیز گفت: «او آدمی شوخ و در بسیاری از مواقع ساکت بود.» آخرین عکسی که از لوبیتس در صفحه فیس‌بوکش گذاشته شده است وی را نشان می‌دهد که لبخندزنان کنار پل دروازه طلایی سانفرانسیسکو ایستاده است. به‌هرحال معما هنوز حل نشده و تحقیقات و تلاش برای بازخوانی جعبه سیاه دوم در شرایطی ادامه دارد که شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا پیشنهاد داد به خانواده‌های قربانیان مبلغ ٥٠هزاریورو به‌عنوان غرامت بپردازد.
 
منبع: شرق http://hadidnews.com/vdcefn8x.jh8wvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما