تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۸
افزایش یکباره قیمت مرغ در روزهای گذشته

«مرغ» حیران و سرگردان به‌دنبال «قیمت‌گذاری»

گرانی بی‌سر و صدای قیمت مرغ در چند روز گذشته بسیاری از مردم را به ستوه آورده است.
«مرغ» حیران و سرگردان به‌دنبال «قیمت‌گذاری»
قیمت مرغ در روزهای گذشته در بازار نوسانات زیادی داشته است، برخی این نوسانات را به زعم کارشناسان می‌توان به مشکل تامین نهاده‌های دامی برای پرورش‌دهندگان مرغ ربط داد.


به گزارش حدیدنیوز، گرانی بی‌سر و صدای قیمت مرغ در چند روز گذشته بسیاری از مردم را به ستوه آورده است و از طرفی رشدی صعودی و ملموس پیدا کرده است، به نحوی که نظر کارشناسان بر آن است تا به قیمت کیلویی ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان نیز برسد، قیمتی که اگر محقق شود به نحوی رکوردی غیرقابل تکرار و باور برای این خوراکی محسوب می‌شود.

افزایش یکباره قیمت مرغ در روزهای گذشته تاحدی شوک به بازار وارد کرده است که بسیاری از کالاهای اساسی در شرف رشد قیمت هستند.

چندین برابر شدن قیمت نهاده‌ها از سویی و محدودیت‌های تولید مرغ در فصل جوجه‌ریزی گذشته باعث شده تا میزان تولید مرغ در استان و کشور به شدت کاهش پیدا کند، تا حدی که این وضعیت به خوبی در بازار قابل مشاهده است.

ترس از تکرار وضعیت دو سال پیش در بازار مرغ که باعث افزایش چشم‌گیر قیمت این خوراکی لذیذ شد باعث شده تا خانواده‌ها تلاش زیادی برای خرید این نوع تولیدات پروتئینی کنند و به این دلیل باید بار روانی موجود در بازار در اسرع وقت شکسته و قیمت این محصول نیز مدیریت شود.

*انتظار تورم زیان‌بارتر از تورم است

یک کارشناس مسائل بازار در این زمینه و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار کرد: انتظار تورم از تورم زیان‌بارتر است، زیرا این وضعیت می‌تواند رشد بسیار زیادی در قیمت‌ها را به بازار القا و فروشندگان و خریداران را تحت تاثیر قرار دهد.

محمدعلی رضایی افزود: فروشنده به دلیل اینکه کالای خود را ارزان خریده است، ترس فروش دارد زیرا در صورت افزایش قیمت، زیان خواهد کرد.

وی اضافه کرد: خریدار نیز به دلیل اینکه احتمال افزایش قیمت وجود دارد از نخریدن ترس دارد و هر دو مولفه تاثیرگذار در این موضوع، کمبود کالای مدنظر را توجیه می‌کنند.

وی تصریح کرد: قیمت مرغ در روزهای گذشته با رشد کمی مواجه شده است، ولی انتظار رشد فزاینده در قیمت این خوراکی باعث شده تا مردم از سویی برای انبار خانگی این خوراکی اقدام کنند و از طرفی نیز بازاریان برای خرید و سود بیشتر در این کالا سرمایه‌گذاری کنند.

وی بیان کرد: این دو موضوع باعث شده تا آستانه تورم انتظاری در جامعه بالا رود و مردم برای خرید مرغ تلاش و تکاپو کنند.

*عدم توزیع مناسب و جو روانی مشکل اساسی است

مسئول اساسی، قیمت مرغ در بازار وزارت جهاد کشاورزی است، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار کرد: توزیع نامناسب مرغ در بازار باعث شده تا بسیاری گمان می‌کنند در بخش تامین مرغ مشکلی پیش آمده است.

سیدراضی نوری با اشاره به اینکه توزیع مرغ مشکل دارد، افزود: دلالان در بازار در حال ایجاد تنش هستند و باید به خوبی مواظب این تحرکات بود.

وی ادامه داد: باید از ایجاد شوک در بازار جلوگیری کرد تا مشکل خاصی برای مردم ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه باید قیمت مرغ در بازار مدیریت شود، گفت: در شرایط کنونی باید با قطع دست دلالان از بازار مرغ و دیگر محصولات برای مدیریت دولت در بخش بازار برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر شرایط برعکس است و دلالان بازار را مدیریت می‌کنند و این خود جای نگرانی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر بخش اساسی تغییر قیمت مرغ علاوه بر وجود دلالان و مدیریت عرضه گوشت مرغ در بازار، کاهش شدید تولید این محصول پروتئینی نیز به شمار می‌آید و این مشکل به دولت قبلی ارتباط دارد و مشکلی‌ست که از دولت یازدهم به ارث رسیده است.

نوری با اشاره به اینکه باید موانع تولید مرغ را برطرف کرد، عنوان کرد: باید قیمت نهاده‌های دامی را کاهش داد و یا برای تولیدکنندگان در این بخش بسته‌های حمایتی ایجاد کنیم که بتوان برای رفع مشکلات در این حوزه کورسویی متصور شد.

تغییرات در این بخش نیاز به برنامه‌ریزی اساسی و کارشناسانه دارد و تغییرات در بازار و نوسانات قیمتی به صورت منفی تنها در صورتی اتفاق خواهد افتاد که از تولیدکننده با پرداخت یارانه تولید و بسته‌های حمایتی طرفداری شود، در غیر اینصورت باز هم شاهد تغییرات در بازار و ایجاد مشکل اساسی برای مردم خواهیم شد و در صورت باقی ماندن مشکلات باید از صف‌های طولانی در این بخش گزارش تهیه شود. http://hadidnews.com/vdcef78w.jh8foi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما