تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۹
هشدار نسبت به بهره کشی از نیروی کار در قطر

کارگرانی که تا جام جهانی ۲۰۲۲ می میرند

قطر در سال ۲۰۰۷ میلادی کنوانسیون منع استفاده از نیروهای کار اجباری را امضا کرده است.
کارگرانی که تا جام جهانی ۲۰۲۲ می میرند
سازمان بین المللی کار زیرمجموعه سازمان ملل متحد اعلام کرد که قطر در روند توسعه زیرساختهای جام جهانی ۲۰۲۲ به کنوانسیون منع بهره کشی از نیروهای کار اجباری پایبند نبوده است .


به گزارش حدیدنیوز به نقل از گاردین ،طبق گفته "اضفر خان" رئیس بخش کار سازمان ILO در خاورمیانه، قطر در سال ۲۰۰۷ میلادی کنوانسیون منع استفاده از نیروهای کار اجباری را امضا کرده است اما در اجرای مفاد این کنوانسیون ناموفق بوده است .

در گزارش گاردین آمده است که از روز ۴ ژوئن تا ۸ آگوست سال جاری تعداد ۴۴ مورد مرگ و میر کارگران نپالی در این کشور گزارش شده و این احتمال وجود دارد که از هم اکنون تا سال ۲۰۲۲ میلادی که سال مسابقات جام جهانی است تعداد ۴ هزار کارگر مهاجر در این کشور جان خود را از دست بدهند.

بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر ۱.۲ میلیون کارگر مهاجر در قطر هستند و دولت این کشور قصد دارد که با سرعت گرفتن ساخت و ساز در آماده سازی برای این رویداد جهانی تعداد ۵۰۰ هزار کارگر خارجی دیگر نیز از هند نپال و سریلانکا وارد کند تا در ساخت استادیوم ها، هتل ها و دیگر زیرساختهای جام جهانی فعالیت کنند .

با این روند احتمال می رود که متوسط نرخ مرگ و میر کارگران ساختمانی در قطر به سالانه ۶۰۰ نفر صعود کند مگر آنکه دولت دوحه اقدامات ضروری و عاجلی در این زمینه انجام دهد .

در این گزارش بهره کشی اجباری از نیروهای خارجی ، تعویق انداختن حقوق کارگران برای چندین ماه ،ممنوع الخروج کردن برخی از کارگران و نبود آب آشامیدنی مجانی ار جمله موارد نقض کنوانسیون عنوان شده است .

از سوی دیگر سفارتخانه هند در دوحه نیز اعلام کرده که در ۵ ماه نخست سال جاری ۸۲ مورد مرگ و میر کارگران هندی در این کشور گزارش شده و تعداد ۱۴۶۰ مورد شکایت به دلیل شرایط نامساعد کاری به این سفارتخانه ارائه شده است . بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در حدود ۷۰۰ مورد مرگ و میر کارگران هندی در قطر ثبت شده است .

"شاران بورا" دبیر کل سازمان بین المللی کار که اخیرا با وزیر کار قطر نیز مذاکراتی داشته اعلام کرد که فیفا باید پیام قاطع و روشنی در این زمینه به قطر بفرستد و اعلام کند که این رویداد بین المللی جهانی نباید بر پایه سیستم برده داری مدرن برگزار شود . http://hadidnews.com/vdceex8w.jh8p7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما