تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۲
با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص مسکن مهر و نیاز اقشار جامعه به خصوص افراد کم درآمد به این مسکن‌ها، بهتر است دولت یازدهم اقدامات اساسی در این خصوص انجام دهد.
مسکن مهر؛ از توجه رهبری تا بی‌توجهی مسئولین!
به گزارش حدیدنیوز، بدون شک طرح مسکن مهر را می‌توان یکی از طرح‌هایی دانست که باعث شد بسیاری از افراد به خصوص افراد کم درآمد جامعه صاحبخانه شوند.

هرچند که این طرح نیز از دایره نقد خارج نیست و به حتم مشکلات و ضعف‌هایی داشته اما اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست.

اهمیت مسکن مهر آنجا تجلی می‌یابد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار چند روز گذشته با رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، پانزده توصیه به دولت داشت که آخرین توصیه ایشان توجه جدی برای تکمیل مسکن مهر بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار فرمودند: اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.

هرچند که دولت یازدهم با آغاز به کار خود تمایل چندانی برای ادامه این طرح نداشت به طوری که تصمیم گرفت نام این طرح را از مسکن مهر به مسکن اجتماعی تغییر دهد تا حداقل در ظاهر نشان دهد که علاقه‌ای به ادامه طرح دولت احمدی‌نژاد ندارد.

به هر حال به نظر می‌رسید که دولتمردان یازدهم به خصوص وزیر و معاونان وزارت مسکن و شهرسازی پس از توصیه‌های مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به مسکن مهر داشته باشند به طوری که با تکمیل زیرساخت‌ها این واحدها را برای اسکان متقاضیان آماده کنند.

این در حالی است که برخلاف توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر پیگیری و اتمام پروژه‌های مسکن مهر، بلگوری عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام کرده در جلساتی که با همکاران وزارت راه و شهرسازی در تهران، استان‌ها و شهرستان‌ها داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم پروژه‌های مسکن مهر آماده تحویل بدون امکانات را در صورت تمایل متقاضی، فروش اقساطی کرده تحویل دهیم!

هرچند که پس از انتشار این خبر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که با این راهکار مخالف هستم، چرا که واحدی را می‌خواهیم به مردم تحویل دهیم باید خدمات زیربنایی داشته باشد. در غیر اینصورت بعد از دو هفته اعتراض می‌کنند و می‌گویند واحدی را بدون آب و برق به ما تحویل داده‌اند.

احمد اصغری‌مهرآبادی در گفت‌وگو با تسنیم با تأکید بر اینکه راهکار تحویل پروژه‌های مسکن مهر بدون آب، برق و فاضلاب درست نیست، تصریح می‌کند: این مسئله را قبول نداریم و تحویل واحدهای مسکن مهر بدون امکانات زیربنایی اجرایی نخواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: موضوع فروش اقساطی مسکن مهر فاقد امکانات زیربنایی در بانک مسکن مطرح شد ولی در کل این راهکار به نفع مردم نیست؛ باید تلاش کنیم مردم بتوانند دفترچه قسط را دریافت کنند چراکه با توجه به استمهال سه سال بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر، اقساط پرداختی از سوی مردم به پروژه‌های طرح مذکور برمی‌گردد و به ساخت‌وساز سرعت می‌دهد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه برای تحویل واحدهای مسکن مهر بدون امکانات دستورالعملی وجود ندارد، بیان می‌کند: بخشنامه‌ای نیز در این زمینه وجود ندارد و بحث مذکور فقط در حد حرف بوده است؛ تا زمانی که انشعاب آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکن مهر تأمین نشود از واگذاری آنها به متقاضیان جلوگیری خواهیم کرد.

هرچند واکنش اصغری‌مهرآبادی به اظهارات عضو هیات مدیره بانک مسکن این امید را در دل متقاضیان مسکن مهر روشن می‌کرد که دولت نگاه ویژه‌ای به مسکن مهر، تکمیل و واگذاری آن دارد اما سخنان معاون وزیر راه و شهرسازی و مديرعامل سازمان ملی زمين و مسکن نشان داد دولت علاقه‌ای به تکمیل واحدهای مسکونی مهر ندارد!

سیدمحمد پژمان در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید:‌ بعضی وقت‌ها عدم آمادگی و عدم همراهی باعث می‌شود بخش‌ها از خودشان چیزی نشان دهند و حد و مرزها را از یکدیگر جدا کنند که در عین حال کلیات مسئله باقی می‌ماند؛ وزارت نیرو معذوریت‌هایی در رابطه با خدمات زیربنایی پروژه‌های مسکن مهر دارد اما این مسئله ربطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد. بنده نمی‌خواهم کسی را متهم کنم و بگویم وزارت نیرو کوتاهی می‌کند، آنها تلاش می‌کنند و محدودیت‌های موجود هم کار این وزارتخانه را سخت کرده است.
وی ادامه می‌دهد: اخیراً دولت حدود هزار میلیارد تومان برای خدمات زیربنایی در نظر گرفته تا وزارت نیرو بتواند کار خود را انجام دهند اما اینکه وزارت نیرو تنگنا یا مشکلی دارند ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرار شده واحدهای بدون امکانات زیربنایی به تدریج در اختیار مردم قرار گیرد، اظهار می‌دارد:‌ با فرض اینکه واحد آماده است آنها را واگذار می‌کنند و مقداری مردم تلاش مستقیم برای خدمات زیربنایی می‌کنند که احتمالاً اثربخش‌تر خواهد بود.

پژمان در پاسخ به این پرسش که آیا این راهکار نتیجه‌بخش خواهد بود، می‌گوید: عموماً در کشور این‌گونه بهتر نتیجه داده است!

اینکه معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌کند که واحدهای مسکن مهر بدون امکانات زیربنایی به مردم تحویل می‌شود و یا اینکه می‌گوید با فرض اینکه واحد آماده است آنها را واگذار می‌کنند و مقداری مردم تلاش مستقیم برای خدمات زیربنایی می‌کنند که احتمالاً اثربخش‌تر خواهد بود، این برخلاف وظیفه حاکمیتی در قبال شهرسازی و ایجاد مسکن مهر می‌باشد.

چرا که دولت براساس قیمت تمام شده زمین و ساخت مسکن مبالغی را از متقاضیان دریافت کرده و متعهد شده که با انشعاب آب، برق و گاز این مسکن‌ها را تحویل متقاضیان دهد اما اینک معاون وزیر راه و شهرسازی چنین سخنانی را بر زبان می‌آورد.

به نظر می‎رسد با توجه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص مسکن مهر و نیاز اقشار جامعه به خصوص افراد کم درآمد به این مسکن‌ها، بهتر است دولت یازدهم اقدامات اساسی در این خصوص انجام دهد و بدون هرگونه نگاه منفی به اقدامات دولت قبل، پروژه‌های مسکن مهر را با دارا بودن انشعاب آب، برق و گاز به متقاضیان تحویل دهد. http://hadidnews.com/vdce7z8x.jh8z7i9bbj.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما