تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۱۳
فلسطین کشوری آسیایی در سواحل دریای مدیترانه و نامی آشنا برای مردم جهان است. این کشور با جازبه‌های توریستی زیبا با لبنان، سوریه، اردن و مصر دارای مرزهای مشترک است.
عمق استراتژیک نامگذاری روز جهانی قدس
به گزارش حديد نيوز، ميثم ميرزايي نوشت: از نظر پیشینه تاریخی، فلسطین به مرکزیت بیت‌المقدس و دارای جمعیتی با اکثریت عرب زبان است که پس از جنگ جهانی اول قیمومیت آن بر عهده انگلیس قرار گرفت و از این زمان به بعد بود که نام فلسطین به واسطه تحولات پس از آن شهرت جهانی پیدا کرد.

در دوم نوامبر سال ۱۹۱۷ میلادی، آرتور جمیز بالفور، وزیر خارجه وقت انگلیس طی نامه‌ای به لرد روچیلد، رئیس فدراسیون صهیونیست انگلستان که به "اعلامیه بالفور" شهرت یافت، موافقت انگلیس با تشکیل سرزمین و دولتی برای یهودیان صهیونیست در کشور فلسطین را اعلام کرد.

پس از این اقدام، مهاجرت یهودیان صهیونیست به فلسطین آغاز شد و در فاصله بین جنگ جهانی اول و دوم تعداد صهیونیست‌های ساکن فلسطین از ۷۰ هزار به ۴۵۰ هزار نفر افزایش یافت که در سال ۱۹۴۸م بخش عمده‌ این کشور به اشغال آنها در آمد که در نهایت به تشکیل "دولت اسرائیل" انجامید. لذا اشغال فلسطین مدتی مورد مناقشه اعراب و اسرائیل و سپس عامل درگیری‌های متعدد از آن زمان تاکنون میان گروه‌های فلسطینی و نظامیان اسرائیلی بوده است.

در همین ارتباط، با این اقدام بیت‌المقدس به عنوان قبله اول مسلمانان جهان در تصرف صهیونیست‌ها قرار گرفت و صهیونیست‌ها از آنجایی که این منطقه را یکی از مکان‌های مقدس دینی خود می‌دانند، نام آن را اورشلیم معرفی می‌کنند. کشورهای عربی در سال‌های ۱۹۴۸، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ برای بازپس گیری سرزمین فلسطین وارد جنگ با ارتش اسرائیل شدند اما این درگیری‌ها موفقیت‌آمیز نبود و سرانجام برخی دولت‌های را بر آن داشت تا دست دوستی و عادی سازی روابط را به سوی رژیم صهیونیستی دراز کنند و در این زمان شاید ‌بتوان ادعا کرد که مردم فلسطین برای بازپس‌گیری سرزمین مادری خود تنها و بدون حامی ماندند.

اما سال ۱۹۷۹م نقطه عطفی در تاریخ جهان و تحولات فلسطین بود. انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید. انقلابی که در معاندت با رژیم غاصب صهیونیستی و استکبار جهانی به ثمر رسید.

امام خمینی(ره) که از سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی همبستگی خود با مردم فلسطین و دفاع از قدس شریف را اعلام کرده بود، پس از انقلاب با اعلام مخالفت با هر گونه رابطه با رژیم صهیونیستی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی را در معاندت علنی با این رژیم و دفاع از آرمان‌های ملت فلسطین تا آزادی قدس قرار داد و در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ در نامه‌ای خطاب به مسلمانان جهان، ضمن گوشزد خطر اسرائیل برای اسلام، مسلمانان جهان را دعوت کرد تا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام کنند و از این زمان بود که تاکنون، جمعه پایانی ماه مبارک مضانی به عنوان روز جهانی قدس معروف شده است که هر ساله مسلمانان سراسر جهان با راهپیمایی در کشورهای مختلف این روز را گرامی داشته و همبستگی خود را با ملت فلسطین برای آزاد سازی بیت‌المقدس از چنگال دشمن صهیونیستی اعلام می‌کنند.

تاکید امام خمینی(ره) بر موضوع فلسطین، قرار دادن این موضوع به عنوان یکی از ارکان سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی و همچنین لزوم تلاش جهانی مسلمانان برای آزادی قدس شریف در کنار نگاه ایدئولوژیک کمک به هم‌نوع و دستگیری از مسلمان و دفاع از اسلام، می‌تواند یادآور نگاه ژئوپلیتیک و استراتژیک بنیانگذار جمهوری اسلامی در بعد منافع ملی و ابعاد بین‌المللی این موضوع برای جهان اسلام باشد.

نگاهی به موقعیت و پتانسیل‌های منطقه خاورمیانه و روند تحولات گذشته آن از اهمیت بالای این منطقه برای قدرت‌های جهانی در تثبیت و ارتقای جایگاه نظام سلطه حکایت دارد. دولت‌های سلطه گر غربی باید به هر طریق ممکن جای پایی در این منطقه داشته باشند تا بتوانند منافع خود را تامین کنند که یکی از مهمترین ابزارهای تثبیت و ارتقای سلطه‌گری، همراهی دولت‌های منطقه با قدرت‌هاست.

اندیشه صهیونیسم، تفکری جدا و منفک از آموزه‌های دین یهود و فرقه‌ای انحرافی از این دین آسمانی است که این اندیشه و مولود آن اسرائیل، ساخته استعمار سنتی برای تسلط بر خاورمیانه و ایجاد تفرقه و انشقاق در صفوف متحد مسلمانان است. امام خمینی(ره) در این زمینه می‌فرماید: "اسرائیل با تبانی و هم فکری دولت های استعماری غرب و شرق زاییده شد و برای سرکوب و استعمار ملل اسلامی به وجود آمد و امروز از طرف همه استعمارگران حمایت و پشتیبانی می شود. انگلیس و آمریکا با تقویت نظامی و سیاسی و با گذاشتن اسلحه‌های مرگبار در اختیار اسرائیل آن را به تجاوزات پی درپی علیه اعراب و مسلمانان برمی انگیزانند." (۱)

اتحاد مسلمانان خصوصا در خاورمیانه نقشه‌های استکبار جهانی برای اعمال سلطه خود بر ملت‌ها و چپاول سرمایه‌های آنها را نقش بر آب می‌کند اما در نقطه مقابل آن، تشتت آراء و تفرقه روند سلطه را تسهیل می‌کند. لذا حضور اسرائیل در منطقه و تحمیل تفکر صهیونیست به جهان اسلام عاملی برای تفرقه میان مسلمانان و اختلاف بر سر موضوع فلسطین، و صهیونیسم ابزار عملیاتی دیدگاه "تفرقه بینداز و حکومت کن" استعمار غربی در منطقه شد. اتفاقی که نباید رخ می‌داد اما سال‌هاست که گریبان‌گیر جهان اسلام شده است.

البته تاثیرات اندیشه انحرافی صهیونیسم تنها به اینجا ختم نمی‌شود و در درازمدت سودای محو اندیشه اسلامی و محو کامل‌ترین دین خدا از روی زمین را در سر می‌پروراند. نگاه خطر آفرین این تفکر در ظاهر شاید تنها برای جهان اسلام جلوه‌گر شود اما در بطن موضوع، این خطر تمام ادیان و ملت‌ها را تهدید می‌کند. نگاه این تفکر، نگاهی جهانی و سلطه بر افکار تمامی مردم دنیاست. امروز در ورای هر گونه تجاوز و حمله سخت و نرم غرب و در راس آن آمریکا علیه سایر کشورهای دیگر، نفوذ لابی صهیونیستی به چشم می‌خورد. از ابتدای تشکیل اسرائیل، صهیونیسم بسیاری از دولت‌های مسلمان و غیر مسلمان را مقهور هیمنه پوشالی خود کرد و بسیاری از دولت‌ها و نه ملت‌ها از موضع ترس، بقا و ادامه حیات خود را در گرو پذیرش این تفکر و کنار آمدن با سلطه آن دیدند.

در این میان تنها اندیشه حاکم بر انقلاب اسلامی ایران بود که از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی مقهور تبیلغات دروغین و قدرت کاذب صهیونیسم و مولود نامشروع آن، اسرائیل نشد و با اقتدار از تلاش برای مبارزه و نابودی آن سخن گفت و الگوی جدیدی از مقاومت و مبارزه را به ملت‌های جهان معرفی کرد.

در همین چارچوب، هدف بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی از اقدامی مدبرانه و استراتژیک خود در نامگذاری روز جهانی قدس برای دفاع از آرمان فلسطین و مبارزه با صهیونیسم، تنها آزادی قدس شریف نبود بلکه قلب صهیونیسم بین‌الملل برای آزادی کشورهای اسلامی از شر آن را نشانه گرفت. ایشان در همین زمینه فرمودند: "روز قدس یك روز جهانی است. روزی نیست كه اختصاص به قدس داشته باشد، روز مقابله مستضعفین با مستكبرین است… تمام ملت‌ها قیام كنند و این جرثومه فساد را به زباله‌دان‌ها بریزند… روزی است كه باید همت كنید كه قدس را نجات دهیم… روز قدس روز اسلام است، روزی است كه باید اسلام را احیا كنیم و قوانین اسلامی باید در ممالك اسلامی اجرا بشوند… روز قدس روز جدایی حق از باطل است"(۲)

با انتخاب روز قدس، تفکر مبارزه با صهیونسیم و تکرار و گوشزد مداوم خطر این تفکر برای ملت‌ها، هر سال در اذهان تداعی می‌شود و خونی تازه را در رگ‌های مقاومت در برابر استکبار و دنیای ظالمان زمانه را به جریان در می‌آورد.

در همین حال، تلاش برای آزادی بیت‌المقدس به عنوان قبله اول مسلمانان و مبارزه با اشغالگران سرزمین فلسطین و دفاع از حقوق ملت‌های مسلمان وظیفه شرعی و انسانی هر انسان آزاده تسلیم اراده خداوند است و بدون شک امام(ره) در نگاه اول، هدف از این نامگذاری را آزادی قبله اول مسلمین، دفاع از حقوق انسان‌‌ها و مبارزه با ظلم قرار داد اما در پس این اهداف اصلی و اولیه، اهداف و افکار استراتژیک و ژئوپلیتیکی نیز نهفته است، که مهمترین آنها عبارتند از:

- احیای روحیه جهاد و شهادت در راه دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی؛
- تقویت وحدت مسلمانان و مبارزه با اقدامات تفرقه افکنانه دشمن؛
- احیای اندیشه دفاع از سرزمین و وطن و جانفشانی در راه آن؛
- گوشزد کردن مداوم خطر تفکر صهیونیسم برای ملت‌های اسلامی و غیر اسلامی؛
- شکست هیمنه و قدرت پوشالی استکبار جهانی و نظام سلطه در اذهان ملت‌ها؛
- بیداری ملت‌ها و عدم سکوت آنها در برابر حاکمان ظالم و مصالحه‌گر با اسرائیل؛
- ترویج اندیشه ناب اسلامی و روحیه آزادگی در میان ملت‌های جهان؛
- به تصویر کشیدن ضعف‌ پشتوانه مردمی و عدم مشروعیت و مقبولیت دولت‌های مستکبر؛
- صدور اندیشه‌ها و اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی و ارائه الگویی موفق از اداره حکومت به ملت‌ها؛

با همه این اوصاف، تاکید بر مبارزه با استکبار جهانی و تفکر صهیونیستی پس از گذشت ۳۳ سال از انقلاب اسلامی، پویاتر و زنده‌تر از گذشته در حال پیگیری است و امروز در اقصا نقاط جهان اسلام، ملت‌ها با تاسی از تفکر انقلاب اسلامی ایران بیدار شده‌اند و در مقابل حکومت‌های ظالم خود ایستاده‌اند که در این میان نه تنها حاشیه امنی برای حکومت‌ها باقی نگذاشته‌اند بلکه رژیم غاصب اسرائیل بیش از پیش خطر زوال و نابودی را احساس می‌کند. تا آنجا که مرکز تحقیقات خاورنزدیک آمریکا از "آخرالزمان اسرائیل" سخن می‌گوید و در گزارشی آورده است: " در سال ۲۰۲۵ میلادی، اسرائیل به موجودیت خود پایان خواهد داد. پروسه ترک وطن تاریخی توسط اسرائیلی‌ها و بازگشت به محلات سکونت قبلی روندی بی بازگشت است. بیش از ۵۰۰ هزار یهودی اتیوپی و دیگر یهودیان آفریقایی قصد دارند طی ده سال آینده به قاره سیاه بازگردند. بیش از یک میلیون روس و ده‌ها هزار اروپایی نیز حاضر به بازگشت به محل اولیه سکونت خود هستند. به علت افزایش امواج ملی گرایی در کشورهای همسایه اسرائیل، قبل از همه، انفجار قدرتمند اسلامیسم در مصر، مردم نگران جان خود، آینده خود و آینده بچه‌ها و خویشاوندان خود هستند. اسرائیلی‌ها به جاهایی که متولد و بزرگ شدند توجه نشان می‌دهند. تحقیقات زیادی وجود دارند که نظریه پایان سریع اسرائیل به عنوان یک کشور را مطرح می کنند." http://hadidnews.com/vdce.z8zbjh8pn9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما