تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۷
چنانچه بنزین ۷۰۰ تومانی، به قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه شود در واقع ۴۳ درصد افزایش قیمت داشته است؛ ۴۳ درصدی که هیچ شباهتی به شیب ملایمی که رئیس‌جمهور قول آن را داده بود، نداشته و نخواهد داشت!
شیب ملایم به آب و برق می‌رسد؟!/ بنزین ۴۳ درصد گران خواهد شد
به گزارش حدیدنیوز، «مجلس گفته بود دلار از حدود ۱۲۰۰ باید بشود ۲۵۰۰ تومان، تقریباً براساس قانونی که مجلس در قانون بودجه اعلام کرد، دولت می‌بایست در اول تیرماه نرخ دلار را از ۱۲۰۰ می‌برد به ۲۴۷۷؛ متاسفانه دولت قبل این کار را نکرد و ما وقتی آمدیم با این مشکل مواجه شدیم، در واقع دولت یازدهم قیمت ارز را باید دو برابر می‌کرد، یعنی همه کالاهایی که وارد می‌شود دو برابر شود. محاسبه کردیم دیدیم مردم دچار معضل بزرگی خواهند شد، لذا طراحی و برنامه‌ریزی کردیم و بعضی از موارد را با پرداخت یارانه، مثل نان و گندم و این‌ها را به همان قیمت نگه داشتیم و یک بخش‌های دیگر را هم با یک شیب بسیار ملایمی رساندیم به همان قانون ۲۵۰۰ تومان؛ اما با یک شیب ملایمی که فشار به مردم وارد نشود.

اینکه بعضی از مردم می‌گویند چرا در دولت جدید بعضی کالاها گران شد دلیلش این بوده است، گر چه خیلی شیب ملایم بوده و تلاش کردیم به مردم فشار نیاید.»

این‌ها بخشی از سخنان حجت الاسلام دکتر روحانی؛رئیس جمهور محترم در گزارش ۱۰۰ روزه خود بود که در ۶ آذرماه سال ۹۲ در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام شد؛ سخنانی که باعث شد مردم امید داشته باشند که دولت یازدهم در افزایش قیمت‌ها با تدبیر وارد عمل خواهد شد چرا که رئیس‌جمهور در این برنامه قول داد که اگر قرار بر افزایش قیمت باشد، با یک شیب ملایمی این کار انجام می‌شود که فشار به مردم وارد نشود!

طی یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت محترم شاهد آن بودیم که آنچه دولت از آن به عنوان شیب ملایم افزایش قیمت یاد کرده بود، عملاً محقق نشد و شیب ملایم آنجا شتاب تندتری به خود گرفت که قیمت نان حتی در برخی نقاط تا ۴۰ درصد نیز گران‌تر شد!

پس از افزایش قیمت نان با شیب ملایم(!) به نظر می‌رسد این بار نوبت به افزایش قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون آب، برق، گاز طبیعی، بنزین و گازوئیل برسد؛ افزایشی که باید دید شیب ملایم تند آن این بار به چه میزان است!

آب و برق گران می‌شود
معاون برنامه‌ریزی وزارت نیرو می‌گوید: وزارت نیرو در قالب لایحه بودجه سال آینده، سناریوهای پیشنهادی خود را برای افزایش قیمت آب و برق به دولت ارسال کرده است و نحوه و میزان افزایش قیمت آب و برق برای سال آینده به نظر هیات دولت بستگی دارد؛ این در حالی است که سناریوهای وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق متناسب با افزایش نرخ تورم در کشور به هیات دولت ارسال شده است.

علیرضا دائمی در ادامه می‌افزاید: وزارت نیرو سناریوهای افزایش قیمت خود را در قالب اجرا و یا عدم اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به دولت ارسال کرده است.

گاز گران می‌شود
حمیدرضا عراقی نیز در خصوص افزایش قیمت گاز اظهار می‌دارد: پیشنهاد شرکت گاز در قالب لایحه قانون بودجه سال ۹۴، افزایش ۲۰ درصدی قیمت گاز طبیعی بوده اما اینکه این پیشنهاد تصویب شود و یا تغیراتی در آن اعمال شود به نظر دولت بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید: درباره این پیشنهاد دولت نظر نهایی را اعلام می کند و هر آن چه در دولت مصوب و ابلاغ شود، توسط وزارت نفت و شرکت گاز ملاک قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که قیمت آب و برق در قالب تبصره هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۴ افزایش می‌یابد؛ به طوری که براساس این لایحه بودجه، در قالب هدفمندی یارانه ۱۰۰ درصد منابع حاصل از افزایش قیمت برق و آب در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و بر اساس مفاد ماده ۸ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به قسمت آب و برق اختصاص یافت.

اما نکته قابل توجه اینکه حمید چیت‌چیان وزیر نیرو گفته که هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق گرفته نشده است!

بنزین و گازوئیل گران می‌شود
یک مقام مسئول در وزارت نفت نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: سال آینده وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سناریوهای جدید افزایش قیمت بنزین را به هیات دولت ارسال خواهد کرد که در این مرحله تنها پیشنهاد افزایش قیمت بنزین مطرح شده است و ساز و کار عرضه کارتی و سهمیه‌بندی کماکان به قوت خود باقی است.

این مقام ارشد وزارت نفت با تاکید بر اینکه پیشنهادهای افزایش قیمت بنزین در قالب لایحه قانون بودجه سال ۹۴ به دولت ارسال شده، تاکید می‌کند: اینکه این افزایش قیمت‌ها در قالب اجرای فاز سوم قانون هدفمندی اجرا شود و یا خیر، به نظر نهایی رئیس‌جمهوری و هیات دولت بستگی دارد.

گفتنی است موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت قطعاً نرخ حامل‌های انرژی در لایحه بودجه ۹۴ را افزایش خواهد داد، می‌گوید: بر این اساس قیمت فرآورده‌های نفتی ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت و بنزین با نرخ ۱۰۰۰ تومان و گازوئیل با نرخ ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

باید به این نکته توجه داشت که چنانچه بنزین ۷۰۰ تومانی، به قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه شود در واقع ۴۳ درصد افزایش قیمت داشته است؛ ۴۳ درصدی که هیچ شباهتی به شیب ملایمی که رئیس‌جمهور قول آن را داده بود، نداشته و نخواهد داشت!

به هر حال آنچه که به نظر می‌رسد در سال ۹۴ حامل‌های انرژی با افزایش قیمت مواجه خواهد بود که این افزایش قیمت به هر شکل بر دیگر کالاها تاثیر خواهد داشت و گرانی این کالاها را نیر به همراه خواهد داشت اما هرچند که مردم به گرانی‌ها عادت کرده‌اند اما باید منتظر ماند و دید که آیا شیب افزایش قیمت‌ها ملایم خواهد بود یا خیر.


http://hadidnews.com/vdcdz50s.yt0fs6a22y.html
منبع : رویکرد
نام شما
آدرس ايميل شما