تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۷
رقابت در گروه‌های تروریستی نیز به این سمت است که هر چقدر یک گروه توانایی اینکه خود را قوی تر نشان دهد، داشته باشد بیشتر می تواند عناصر تکفیری را به سوی خود جلب کند.
به گزارش حدیدنیوز،داعش بعد ازشکست‌های مختلف در عراق و سوریه سعی در بازآفرینی خود در کشورهای مختلف اسلامی دارد. هرج و مرج بستر رشد تروریسم است و از این جهت تروریسم داعش سعی دارد خود را در کشورهایی که بعد از وقوع انقلابات مردمی در خاورمیانه نتوانسته‌اند به ثبات و امنیت برسند، جا بیاندازد.
 
 
لیبی یکی از همین کشورهاست. درحالی که دو گروه طلوع و کرامت انسانی در لیبی به بن بست رسیده‌اند و هیچ کدام حاضر به سازش با یکدیگر نیستند، نیروی مستقل سومی با نام انصار الشریعه پدیدار گشته که توانسته است در نقاط مختلف لیبی پایگاه‌هایی برای تمرین نظامی و فروش اسلحه به وجود آورد. آن‌ها از هرج و مرج داخلی لیبی استفاده کرده‌اند و مناطق مختلف این کشور را تحت سیطره خود درآورده‌اند.
 
اندیشکده آتلانتیک در این باره بیان داشته که این گروه تروریستی با استفاده از قاچاق اسلحه درآمد زایی خوبی برای خود کسب کرده است. داعش با ترفند اتحاد با گروهک‌های تروریستی سعی دارد حضور خود را در شاخ آفریقا تحقق بخشد. داعش با اینکه از 2014 در لیبی حضور نداشت، به وسیله ایدئولوژی، توانست انصار الشریعه و گروه‌هایی از القاعده را با خود همسو کند که در نتیجه رقابت کلامی و نظامی بین ایمن الظواهری و ابوبکر البغدادی بوده است. دو سال است که گروه های افراطی و تکفیری شاهد اختلاف بین داعش و القاعده هستند. اما داعش در این روند چندان نیز دست خالی نبوده است و توانسته برخی از گروه‌های تکفیری را با توجه به نام و آوازه‌ای که به هم زده است، به سمت خود بکشاند.
 
درواقع رقابت در گروه‌های تروریستی نیز به این سمت است که هر چقدر یک گروه توانایی اینکه خود را قوی تر نشان دهد، داشته باشد بیشتر می تواند عناصر تکفیری را به سوی خود جلب کند. هر چند که گروه‌های تکفیری در لیبی با هم اختلاف دارند اما یک هدف مشترک نیز دارند و آن جلوگیری از قدرت گرفتن دولت مرکزی است. درواقع دولت مرکزی لیبی هر چقدر قدرتمند تر شود نان این گروه‌های تروریستی که با تجارت مرگ و اسلحه درآمد کسب می کند را آجر می سازد.
 
لیبی در این روند در تیررس گروهک های تروریستی قرار دارد و داعش نیز با توجه به شکست‌هایی که در عراق خورده است برای عزیمت به کشوری دیگر خود را آماده می کند. با ظهور داعش در خاورمیانه انقلابات مردمی نیز منحرف شد و برخی از جوانان انقلابی خام خود را در گروه‌های تکفیری که حال برای آنها منفعت مادی نیز دربر داشته است، پیدا کردند. از این رو داعش داعیه دار جمع کردن گروه‌های تفکیری کوچک نیز هست و این سیاست را نیز دنبال می کند و تا حدودی نیز موفق بوده است.
 
البته در برخی از موارد بخصوص در درگیریهای خونین میان جبهه النصره و داعش و یا درگیری‌های القاعده و داعش که بیشتر میان سران این دو گروه تروریستی در جریان است، داعش دچار مشکل شده است. داعش در این زمینه نیز باید بر روی گروه های تروریستی ذره‌ای سرمایه گذاری کند و در مقابل گروه های تفکیری تروریستی بزرگتر نیز باید بجنگد.
 
به هر جهت گروه‌های تروریستی در فضای هرج و مرج و ناامنی رشد می یابند که بایستی با قدرت‌مند شدن دولتها و همچنین ثبات امنیتی در این کشورها جلوی رشد آن را گرفت. این موضوعی است که به طور بین المللی برای آن سرمایه گذاری شود البته اگر اراده سیاسی برای این منظور در میان کشورهای مختلف به خصوص کشورهای غربی باشد.
 
منبع:سایت فردا
  http://hadidnews.com/vdcdx90s.yt0xf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما