تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۴
وزیر نیرو با بیان اینکه خاموشی نظام مند نداریم، گفت: نه تنها کمبود تولید برق نداریم بلکه هزار و ۳۰۰ مگاوات صادرات برق داریم بنابراین اکنون تولید برق در کشور به اندازه کافی وجود دارد.
وزیر نیرو: قیمت برق باید تدریجی افزایش می‌یافت
به گزارش حدیدنیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛  حمید چیت چیان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: به طور متوسط حدود ۷.۵ درصد افزایش مصرف برق را از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال داشتیم اما مصرف صنعتی ما ۱۱.۳ دهم درصد افزایش یافت که این نشان می دهد چرخ صنعت به حرکت درآمده و تولیدات افزایش یافته است.
 
وی با اشاره به اینکه میزان و توان مصرفی برق کشور ۵۵ هزار مگاوات است، ادامه داد: اگر این موضوع مدیریت نمی شد اکنون به ۶۰ هزار مگاوات می رسید.
 
چیت چیان افزود: با همکاری و هماهنگی صنعت سپس کشاورزان و بعد مردم، توانستیم بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات بار و مصرف برق را مدیریت کنیم.
 
وزیر نیرو اضافه کرد: از ابتدای سال با صنایع قرارداد بستیم تا اگر آنها تعطیلات تابستانی یا اورهال دارند دقیقاً در فصلی انجام دهند که اوج مصرف برق است.  
 
چیت چیان گفت: با کشاورزان متعددی هم در سراسر کشور قرارداد بستیم که اگر آنها بین ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۶ پمپ های آب خود را خاموش کنند در عوض مقدار برق مصرفی آنها در ۲۰ ساعت بقیه شبانه روز را مجانی حساب کنیم زیرا آنها همکاری کردند تا مصرف برق را در اوج، کنترل کنیم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش های دولتی در مصرف برق صرفه جویی کمتری می کنند؟ گفت: شاید این موضوع درست باشد زیرا مصرف کنندگان در اداره، خودشان هزینه آن را پرداخت نمی کنند بنابراین طبیعی است که مراقبت کافی نکنند.
 
چیت چیان افزود: اما دولت مصوباتی در یک ماه اخیر داشت و ملزم کرد ادارات سعی کنند پس از ساعت کاری همه سیستم های سرمایشی خود را خاموش کنند و آن ها در این زمینه همکاری بسیار مناسبی را انجام دادند.
 
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه کمبود تولید برقی نداریم، گفت: درطول ۴ سال گذشته حداقل ۸ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است و سالانه هم باید ۲ تا ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید را وارد مدار کنیم.
 
چیت چیان افزود: بیشترین محدودیت ها اکنون در انتقال و توزیع برق است که در آن جایی که مصرف بالا می رود موجب می شود ظرفیت خطوط و پُست های انتقالی کافی نباشد و با اُفت ولتاژ مواجه شویم که این موضوع در برخی نقاط موجب خاموشی های می شود.
 
وی اضافه کرد : اکنون در شبکه توزیع برق حدود۱۰.۷ درصد و در شبکه انتقالی حدود ۳ درصد تلفات برق داریم.
 
چیت چیان گفت: در طول ۴ سال گذشته فعالیت گسترده و متمرکزی در جهت کاهش تلفات برق انجام شده است و این تلفات را از حدود ۱۵ و دو دهم به ۱۰ و هفت دهم کاهش دادیم.
 
وی افزود: در سال های اخیر به علت محدودیت در سرمایه گذاری در نیروگاه ها اگر کاهش تلفات یا مدیرت مصرف را نداشتیم با خاموشی های بسیار جدی مواجه می شدیم.  
 
وزیر نیرو گفت: متوسط راندمان نیروگاه های ما تا ۲ سال قبل حدود ۳۷ درصد بود که این رقم اکنون به ۳۸ درصد رسیده است و امیدواریم در طول سال های برنامه ششم توسعه به ۴۲ درصد برسد.
 
چیت چیان افزود: در برنامه های پنجم و ششم توسعه هدف گذاری شده است تا سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود.
 
قیمت برق باید بصورت تدریجی افزایش می‌یافت
 
وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ که قانون هدفمندی یارانه ها اجرای شد افزایش قیمتی در نرخ برق اتفاق افتاد اما مطابق آن چه که در قانون پیش بینی شده بود سالانه به تدریج این قیمت ها اصلاح نشد و ثابت ماند بنابراین هزینه های صنعت روز به روز افزایش یافت اما درآمد ها ثابت ماند و امکان سرمایه گذاری بسیار کاهش یافت به طوری که در سال ۱۳۸۹ بیش از ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شد که در نتیجه این اقدام خلاف قانون، امکان سرمایه گذاری تا آنجایی پایین آمد که در سال ۱۳۹۴ توانستیم فقط ۹۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه کنیم و این حاصل سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۱ بود زیرا معمولاً هر سرمایه گذاری که برای نیروگاه جدید انجام می شود حدود سه سال بعد ثمر می دهد.
 
چیت چیان گفت: اکنون روند کاهش را به روند افزایشی تغییر دادیم و در سال ۱۳۹۵ حدود دو هزار و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه جدید به مدار آمد و امسال هم حدود چهار هزار مگاوات نیروگاه جدید به مدار خواهد آمد.  
 
وی افزود: در کنار به مدار آمدن نیروگاه های جدید، با روش های مهندسی که در کشورمان ابداع شد توانستیم از ظرفیت های تولید برق موجود ۹۰۰ مگاوات برق بیشتری را امسال تولید کنیم.  
 
چیت چیان اضافه کرد: پارسال حدود ۶۰۰ مگاوات بود که امسال به ۹۰۰ مگاوات افزایش یافت.  
 
وزیر نیرو گفت: بیشتر منابع سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی تأمین شده است و تلاش کردیم از طریق صندوق توسعه ملی یا از طریق سرمایه گذاری های خارجی به رغم محدودیت های مالی، منابع جدیدی را خلق کنیم.  
 
چیت چیان با بیان اینکه وزارت نیرو حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است، افزود: بخش خصوصی به دولت اعتماد دارد و تلاش می کنیم بدهی های پیمانکاران را پرداخت کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه با افزایش نرخ رشد اقتصادی نیازمند تأمین برق بیشتر هستیم، اضافه کرد: پیش بینی های لازم انجام شده است و امسال چهار هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می کنیم و این رقم در سال های آینده به پنج هزار مگاوات خواهد رسید.  
 
چیت چیان با بیان اینکه هدفگذاری بسیار جدی برای کاهش مصرف غیرمعقول برق انجام شده است، گفت: در برنامه های وزارت نیرو پیش بینی کردیم برای دو درصد مدیریت مصرف در هر سال برنامه ریزی کردیم و منابع لازم را برای این کار اختصاص دادیم و امیدواریم نظام مندتر از قبل بر روی مدیریت مصرف کار کنیم و بتوانیم شدت مصرف انرژی را در کشور کاهش دهیم و به آنچه که مقام معظم رهبری در سیاست های بخش انرژی فرموده بودند و آنچه که در سیاست های اقتصاد مقاومتی بیان شده است، عمل کنیم.  
 
وی افزود: با معقول شدن مصرف می توانیم پاسخگوی رشد اقتصاد باشیم.  
 
وزیر نیرو گفت: اصلاح قیمت برق و آب در کاهش مصرف آنها مؤثر است.  
 
حمید چیت چیان در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق و آب را داشته ایم و هم اکنون درصددیم تا پیشنهاداتی برای افزایش ۱۰ درصدی آنها مطرح کنیم.  
 
وی گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه وزارت نیرو باید نسبت به تعدیل قیمت های آب و برق تا پایان این برنامه و رساندن آن به قیمت واقعی اقدام کند.  
 
چیت چیان افزود: این در حالیست که قانون بودجه امسال طوری طراحی شده که افزایش قیمت نداشته باشیم.  
 
۳۰هزارمیلیارد تومان طلب و همین مقدار بدهی داریم
 
وزیر نیرو گفت: در حالی که هر کیلووات ساعت تولید و انتقال برق برای وزارت نیرو ۱۲۰ تومان است قیمت فروش آن ۶۶ تومان محاسبه می شود.  
 
وی افزود: وزارت نیرو به خاطر لحاظ نشدن این اختلاف قیمت ۳۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که مساوی بدهی های وزارتخانه است.  
 
چیت چیان گفت: حدود ۵۵ درصد از آب مورد نیاز کشور از طریق چاه ها و منابع آب زیرزمینی تأمین می شود.  
 
وی افزود: بطور متوسط سالانه پنج میلیارد مترمکعب بیشتر از بارش ها از آب های زیرزمینی برداشت می شود که عمدتاً در بخش کشاورزی است.
 
وزیر نیرو گفت: با اقدامات دولت یازدهم دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب از این برداشت اضافه، جلوگیری شده است.  
 
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور هم اکنون پر است افزود: میزان ورودی آب به سدها امسال شش میلیارد مترمکعب کمتر از پارسال بود.  
 
وزیر نیرو اضافه کرد: بعضی از سدهای ایجاد شده با شرایط بارش سال های قبل انطباق داشته اما هم اکنون با کاهش شدید بارش در برخی مناطق این سدها دیگر آن عملکرد قبل را ندارند.
 
وی افزود: چهار سال پیش ۱۴۵ سد در کشور در حال احداث بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم ما عملیات اجرایی ۵۰ سد را متوقف کردیم و در این چهار سال ۳۴ سد را به بهره برداری رساندیم.
 
وزیر نیرو اضافه کرد: پیش از انقلاب تمام فعالیت های سدسازی در کشور ۱۴ میلیارد مترمکعب آب را تنظیم کرده بود و سالانه حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب استحصال آب جدید صورت می گرفت.
 
وی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تا ابتدای دولت یازدهم سالانه حدود ۷۷۵ میلیون مترمکعب آب و در مجموع ۱۹ میلیارد مترمکعب آب استحصال شد.  
 
وزیر نیرو اضافه کرد: در چهار سال گذشته هر سال یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب و در مجموع چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب جدید استحصال و تنظیم شد.  
 
وی افزود: چهار سال ۵۷۰ شهر در معرض تنش آبی قرار داشت که با اقدامات صورت گرفته این تعداد هم اکنون به ۳۰۷ شهر کاهش یافته است.  
 
چیت چیان گفت: کشور ۱۵ سال است که وارد مرحله خشکسالی شده است و در برخی مناطق مرکزی به شدت دچار خشکسالی هستیم.  
 
وزیر نیرو افزود: در ۱۰ سال گذشته هیچگاه میزان بارش ها به میزان متوسط بارش نرسیده و همواره کمتر از آن بوده است.  
 
وی تصریح کرد: با وجود خشکسالی و کم بارشی اگر مصرفمان را مدیریت کنیم همین میزان آب برای شرب، کشاورزی و صنعت کشور کفایت می کند.  
 
هدررفت ۲۴ درصدی آب/راندامان نیروگاهها ۳۲ تا ۴۷ درصد
 
چیت چیان میزان پرت آب در شبکه های کشور را ۲۴ درصد اعلام کرد و افزود: برای کاستن یک درصدی از این میزان هدر رفت آب ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است.  
 
وزیر نیرو گفت: ما ناچاریم در مراکز مصرف بزرگ حتماً نیروگاه داشته باشیم، در حالی که نیروگاه گاز راندمان ۳۲ درصدی دارد نیروگاه های سیکل ترکیبی تا ۴۷ درصد راندمان دارند و به همین خاطر ترجیح ما ساخت نیروگاه های سیکل ترکیبی است.
 
چیت چیان گفت: تا پایان امسال ۵۹۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر جدید به مدار می آید.  
 
وی افزود: به دلیل استقبال از ایجاد نیروگاه های خورشیدی ظرفیت تولید پنل های خورشیدی در کشور هم اکنون ۲۱۰ مگاوات رسیده و امیدواریم تا پایان سال به ۵۰۰ مگاوات افزایش یابد.  http://hadidnews.com/vdcdsz0s.yt09x6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما